Der er intet eksotisk over det store fabriksanlæg i
den vestlige del af Köln, tæt ved Autobahnkreuz Köln
West. Det ligner blot et stort kedeligt
industrianlæg, og hvis ikke et par af de store
transportbiler med tydelig ”TOYOTA HYBRID”
motorsports-bemaling havde stukket snuden ud af
garageportene, havde man ikke haft den fjerneste
anelse om at her var noget usædvanligt i gang.
Ganske diskret foregår udviklingen af nogle af
verdens fineste racerbiler. Og heller ikke indenfor
hos TMG (Toyota Motorsport GmbH) er der ikke noget
eksotisk over faciliteterne. Kun hvis man begiver
sig ned under den store vindtunnel, er der klare
signaler om, at dette er noget særligt.
Klenodier på stribe
Som i en parkeringskælder står klenodierne stuvet
sammen. Racerbiler, som i deres aktive periode var
millioner og atter millioner værd, alle fabrikkens
sportsprototyper og mange af de succesrige
VM-rallybiler.
Og hele striben af Formel 1 racerbiler er der, skabt
i en periode, hvor årsbudgetterne tangerede 2,5
milliarder kroner, hvor tæt ved 1000 medarbejdere
havde deres daglige gang på motorsportsfabrikken.
Bilerne står der, uden offentlig adgang og placeret,
så man visse steder skal bukke sig, for ikke at
støde ind i den store vindtunnelkonstruktion, som i
Formel 1 perioden var i gang døgnet rundt, men i
nutiden lever en mere stille tilværelse.
Klarer mål: VM-titlen og Le Mans
Ikke at der ikke er gang i fabrikken. Tværtimod, men
diskretion er en dyd, hvis man gerne vil have
arbejdsro. Og selvom Formel 1 projektet, som
startede i 2002, blev lukket ned i 2009, arbejdes
der på højtryk for at sikre konkurrencedygtige
sportsprototyper, som skal forsøge at genvinde
VM-titlen til verdens største bilfabrik og helst
også tage en Le Mans sejr med ved samme lejlighed.
Og der arbejdes også på såvel standardvogne som
særlige rallyudgaver af den kultagtige GT86 racer,
der allerede deltager på bane i forskellige
racerklasser i europæisk motorsport.
Det er også på motorsportsfabrikken i Köln, at man
udvikler den motor, som ligger den kommende WRC
rally udgave af Toyota Yaris – alt imens
rallylegenden Tommy Mäkkinen i Finland forestår
udviklingen og testkørslen af selve rallybilen. I
2017 debuterer den i Rally-VM, så man skal ikke
ligge på den lade side, hvis man skal være klar til
tiden.
Toyota Yaris WRC
Men hvis der alligevel virker en smule dødt på det
store fabriksanlæg, er det måske fordi de nuværende
aktiviteter kan klares af 250 mand – altså en
fjerdedel af personalet i Formel 1 epoken.
Ansvarsfuld strategi
Det skyldes ikke mindst, at Toyota traf en
strategisk beslutning, da man valgte at sige farvel
til motorsportens elitekategori. Det var ikke så
meget fordi man aldrig havde oplevet et egentlig
gennembrud i Formel 1, men mest fordi den økonomiske
situation på det globale bilmarked i 2008 og 2009
fordrede en ansvarsfuld beslutning. Og den havde man
ikke mindst glæde af to år senere, da Fukushima
ulykken og alle dens eftervirkninger for en periode
fratog Toyota positionen som verdens største
bilfabrik.
Toyotas sidste Formel 1 racer var klar, men kom
aldrig til start, fordi fabrikken trak sig ud af
Formel 1
Toyota er nemlig ikke for ingenting blevet verdens
største bilfabrik, man har til stadighed været klar
over, at respekt for og fastholdelse af dygtige
medarbejdere var en nøglefaktor bag succesen og da
det økonomiske pres blev øget, ville det have været
svært at forsvare et fortsat engagement i Formel 1.
Vi vil tro, at selv ikke hvis Formel 1 succesen
havde været en realitet, havde Toyota stoppet sit
engagement – for i en krisetid er det ikke
dokumentation af ens sportslige dygtighed og
potentiale, der sælger biler.
Informationsudveksling på personniveau
Et helt centralt aspekt ved Toyotas engagement i
motorsport, som i de sidste år har haft hovedvægten
lagt på Le Mans deltagelsen og langdistance
verdensmesterskabet for racersportsvogne, er
udveksling af information med bilfabrikken. I et
vist omfang handler det om teknisk information, men
under vores besøg på fabrikken i Köln blev det
understreget, at det ligeså meget var udveksling af
viden og erfaring mellem mennesker.
Der er konstant besøg af medarbejdere fra Toyotas
fabriksanlæg rundt om i verden, meget naturligt især
fra Japan. Over perioder på et halvt og i visse
tilfælde op til et par år opnår centrale
medarbejdere fra serieproduktionen indsigt i de
processer, der anvendes, når målene er nogle andre
end at bringe biler på markedet til hverdagskørsel.
Motorsportsprocesserne er ofte mere effektive,
systematiske på en anden måde og den viden,
medarbejderne får, kan benyttes direkte til at
effektivisere udviklingen af nye serieproducerede
biler.
Også den anden vej rundt har motorsportsfabrikken
fordel af input fra udviklingen af serieproducerede
biler. Ikke mindst den store viden, Toyota, som
verdens førende producent af hybridbiler, besidder,
har man gavn af ved udviklingen af Le Mans
racerbilerne, hvor man f.eks. i år går over til at
opsamle den elektriske energi på batterier, præcis
som man gør i de banebrydende serieproducerede
hybrid-personbiler.
Trods den imponerende størrelse skal bilernes
skaleres 60 procent ned, før de kan få plads i
vindtunnelen.
En vis del af fabrikkens aktiviteter går med at
udvikle racerbiler til kunder. Hér er det GT86, der
forvandles fra en gaderacer til en ægte baneracer.
Det hjulophæng - det er "kram". |