- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota debuterer med den helt nye LMP1 racer i 6-timers løbet på Silverstone. Siden har man også to biler med i 24-timers Le Mans


Le Mans-teknologi til hverdagsbiler:

Helt ny Toyota TS050 HYBRID Le Mans racer


Af Søren Clauding – 7. april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et væsentligt argument for at bilfabrikker er involveret i motorsport på internationalt niveau er muligheden for at overføre den viden, man indsamler under høj belastning i racerløbene, til de serieproducerede gadebiler. Det gælder deltagerne i den nye innovative klasse for Formel E racerbiler, hvor DS, Renault, VW og Audi deltager og Jaguar og måske også Nissan og BMW er på vej. Men det gælder så sandelig også deltagerne i racersportsvognsmesterskaberne, hvor Toyotas helt nye Le Mans racer er et skoleeksempel.

 

Toyota er uden sammenligning verdens førende producent af hybridbiler. De så lyset i den form for bilteknologi for en lille snes år siden og har i modsætning til andre producenter, der i noget mere beskedent omfang også har forsøgt sig med hybrid-teknologi, valgt deres helt eget koncept.

 

I en serieproduceret Toyota personbil er en benzinmotor bygget sammen med en elektromotor og de to supplerer hinanden, effektivt styret af et avanceret men også – viser erfaringerne – yderst velfungerende computersystem. Der er stort set aldrig fejl på hybridmotorerne og oven i købet er belastningen af komponenterne i store dele af drivlinen mindre, fordi en elmotor er meget stabil og næsten ikke slides.

 

Hybridracer i Le Mans

Da Toyota gjorde comeback i Le Mans sammenhæng for fire år siden havde man for længst annonceret, at man ville møde op med en hybridbil (hvilket så fik Audi til på rekordtid at udvikle et system, som også var en slags hybrid – om det så overhovedet var i anvendelse, er en helt anden ting, det blev der talt meget om dengang…).

 

Men et faktum var det, at selvom Toyota forsøgte at anvende noget, der lignede den hybridteknologi, der bruges i de serieproducerede biler, var udvekslingen af direkte erfaring ikke så stor, som man kunne ønske. Reglementet gav også visse udfordringer, fordi det ikke lagde sig om ad den teknik, Toyota anvender til gadebiler men snarere underbyggede den form for energiopsamling, som man kender fra Formel 1, den såkaldte KERS.

 

Eksempelvis var det mere optimalt, også for Toyota, at anvende super-kapacitorer til opsamling af energi ved nedbremsning. Sådanne kan kun opbevare energi i få sekunder, men det var også det, man havde brug for, fordi energien reglementsmæssigt skulle brændes af få sekunder senere.

 

Ny bil i ”Le Mans mesterskabet”

Når sæsonen går i gang i år og Toyota på ny deltager med sejr i verdens mest berømte racerløb, 24-timers Le Mans, som det ultimative mål, er det med en helt ny racerbil, hvor man har valgt at tilnærme hybridteknologien til de serieproducerede biler. Det retfærdiggør i endnu højere grad fabrikkens deltagelse i langdistance-racing, så selvom man ikke vinder, så har man i hvert fald et større udbytte ud af deltagelsen i forhold til de biler, som de almindelige bilkunder køber.

 

Den nye LMP1 racerbil, Toyota TS050 HYBRID, debuterer ved første afdeling af World Endurance Championship på Silverstone racerbanen i England d. 17. april. I stedet for en benzinmotor uden turbolader vil den nye forbrændingsmotor være en 2,4 liters V6 med to turboladere og direkte indsprøjtning.

 

Batteri som i personbilerne

Og så har den et ægte litium-ion batteri, præcis som personbilerne – det har ikke tidligere været set. Strømmen herfra supplerer fortsat benzinen, som anvendes i forbrændingsmotoren, men selvom der ikke er kommet alt for mange detaljer ud om den nye drivline, gætter vi på at man ved at lagre energien på et batteri vil have langt større mulighed for at supplere forbrændingsmotoren med elkraft i præcis den rette mængde. Simpelthen fordi den opsamlede energi vil være til rådighed i princippet i uendelig lang tid og ikke skal brændes af med det samme.

 

Det officielle tal for den maksimale totale effekt er 1.000 hestekræfter og hybridsystemet har en kapacitet på 8 MJ.

 

8 MJ er så meget energi, at hvis det hele anvendes på 1 sekund, vil man i det ene sekund disponere over 8.000 kW=11.000 hk, men selv hvis man anvender det på 10 sekunder har man da 1100 hestekræfter til sin rådighed – som også er lidt vel rigelig meget i praksis, fordi man jo også har effekt fra benzinmotoren. Og brænder man det hele af på den korte tid, vil man efterfølgende ikke have nogen ekstra energi fra batteriet til rådighed. Kunsten, som computeren medvirker til at håndtere, er at dossere den elektriske energi, der opsamles ved bl.a. nedbremsning, så man hele tiden har nok til at hjælpe under acceleration.

 

Krav til bilens samlede konstruktion

Anvendelsen af et reelt batteri og den nye drivline stiller helt andre krav til bilens konstruktion. Et batteri skal køles ned, gearkassen skal håndtere belastningen anderledes og det skal kombineres med ønsket om optimal aerodynamik, når bilen siden skal køre rundt på racerbanerne med op til 350 km/t og de tilsvarende kolossale svinghastigheder.

 

Den forreste motorgenerator er placeret anderledes, hvilket har medført bedre luftgennemstrømning under bilen og dermed øget ydeevnen. Hjulophængets bevægelse er tillige tilrettet for at minimere dækslidet.

 

VM-indsatsen i øvrigt…

TOYOTA GAZOO Racing, som fabriksteamet hedder, stiller i den nye sæson til start med to nye hybridracerbiler med startnummer 5 og 6. I nr. 5 sidder verdensmestrene fra 2014 Anthony Davidson og Sébastian Buemi, der i denne sæson på ny får følgeskab af Kazuki Nakajima. I cockpittet på Toyota nr 6 finder man Stéphane Sarrazin og Mike Conway. De får i denne sæson følgeskab af teamets tidligere reservekører og en fortid i formel 1, Kamui Kobayashi.

 

Langdistance-VM for racersportsvogne, World Endurance Championship, består i år af i alt ni løb. Der lægges ud d. 17. april med 6-timers løbet på Silverstone i England og afslutningen finder sted d. 19. november med 6-timers løbet i Bahrain. Det mest prestigefyldte race i sæsonen er det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankrig, der foregår i weekenden d. 18.–19. juni.

2015 Le Mans på Motorsiden

Genoplev 24-timers Le Mans 2015 >>>


Den nye LMP1 Toyota TS050 HYBRID racer vises frem i fabrikshallen.

 

 

 


Den hidtidige Toyota TS040 HYBRID i aktion på Le Mans racerbanen i Frankrig i 2015. Endnu har Toyota ikke opnået en sejr i det berømte motorløb, men fabrikken gør også et stort nummer ud af at den teknologi, som man tester ud i ekstremerne på de hurtige og kraftige LMP1 racersportsvogne kommer køberne af almindelige Toyota hybrid personbiler til gode.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt