- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Betegnelsen "Danskerbilen" tilfalder i år Formula Racings Ferrari 459 Italia, der deltager i LM GTE Am med Christina Nielsen, Mikkel Mac og team-ejer Johnny Laursen.


24-timers Le Mans 2016: Ford og danskerne

Klasse for klasse – GT racerbilerne


Af Søren Clauding – 10. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdelingen på klasser i Le Mans i år er ekstra spændende. For Ford har valgt, efter striben af legendariske sejre i 1960’erne, der blev igangsat med den totale dominans med GT40 modellen i 1966, at gøre comeback i 24-timers Le Mans i 50-året for de historiske triumfer. Ikke i top-kategorien LM P1 for de store sportsprototyper, men i LM GTE Pro klassen for racer-optimerede supersportsvogne, hvor de stiller op med ikke færre end fire Ford GT racerbiler.

 

LM GTE Pro:

Det er hér, Ford gør comeback med deres GT-model, og hér finder vi også de fleste af de danske deltagere.

 

Ford satser stort og møder op med ikke færre end fire GT’ere med 3,5 liters V6 turbo benzinmotorer og en stærk vifte af dygtige racerkørere. Vi kan i flæng nævne Andy Priauxl, Olivier Pla, Sébastien Bourdais, Dirk Müller og Richard Westbrook.


Ford er klar med fire biler til deres comeback.


Men trods den store fabriksindsats får Ford hård konkurrence fra ikke mindst Ferrari, der med en ny 488 GTE er meget stærk. Ferrari disponerer, fordelt på forskellige teams, bl.a. over kørere som Gianmaria Bruni, Sam Bird og den erfarne Giancarlo Fisichella.

 

Og så er der viften af delvist dansk besatte biler:

Jan Magnussen, der fire gange har vundet Le Mans klassesejre, kører Chevrolet Corvette C7.R med startnummer 63 sammen med spanieren Antonio Garcia og amerikaneren Ricky Taylor. De er bestemt konkurrencedygtige og har lært af erfaringerne fra i fjor – teamet har, for første gang i Corvettes 17-årige Le Mans historie, en slags reservebil med i form af en show-car, der hurtigt kan forvandles til en køreklar racerbil. Corvetter har to tilmeldte deltagerbiler. Reglementet begrænser brugen af regulære køreklar reservebiler.

 

Aston Martin har også to biler, to Vantage racere, hvor man som dansker især har fokus på Young Driver bilen med start nummer 95. Den køres på skift af Marco Sørensen, den tidligere Le Mans klasse-vinder Nicki Thiim og englænderen Darren Turner. Nyt for teamet er, at de har indgået en dæk-leverandør aftale med Dunlop, og selvom Dunlop med sine i alt 34 Le Mans sejre er erfaren, tager det tid inden man har indsamlet så mange data, at man kan påbegynde en målrettet udvikling af dæk til Aston Martin teamet. ”Hvis blot det ikke regner, er vi dog bestemt konkurrencedygtige,” fastslår de to danske kørere i kor.

 

Sidst, men på ingen måde mindst, har Porsche via to fabriksbiler og et fabriksstøttet privatteam tre 911 RSR i den seneste 2016 konfiguration med på startlinjen. Med nr. 77 på siden deltager Michael Christensen, men det er et faktum, at de allerfleste af det rekord store deltager antal i LM GTE Pro på i alt 14 biler, er kapable til at vinde Le Mans. Styrkeforholdet kan være meget vanskeligt at vurdere på forhånd – det er det, man har racet til!

 

LM GTE Am:

Den klasse er, i hvert fald set med danske øje, især interessant, fordi det er hér det danske Formula Racing team har tilkæmpet sig en plads. I fjor var Formula Racing på reservebænken og kom aldrig ud at køre. Siden vandt de den europæiske serie og en af præmierne var en garanteret plads i 2016 udgaven af 24-timers Le Mans. Så de har mere end nogen anden kæmpet sig til den mulighed.

 

Og så har Formula Racing valgt at lade 24-årige Christina Nielsen, datter af Lars-Erik Nielsen der for år tilbage opnåede en 2. plads i samme klasse, komme med på holdet. Christinas resultater i USA underbygger rigtigheden af den beslutning og hun er den første danske kvindelige racerkører, der skal deltage i 24-timers Le Mans.

 

I LM GTE Am klassen påbyder reglementet, at hvert hold har en FIA Guld-seedet, en Sølv-seedet og en Bronze-seedet kører på holdet. Christina Nielsen er Sølv-seedet, den Guld-seedede kører er Mikkel Mac, der var med til at vinde mesterskabet i fjor, og den Bronze-seedede kører er ingen ringere end team-ejer Johnny Laursen, som bl.a. står for importen af Ferrari i Danmark. Det er helt klart hans fortjeneste, at holdet er nået så langt, som de er.

 

I Le Mans deltager holdet i en ét år gammel Ferrari 458 – for reglementet lægger også hér en begrænsning: Bilerne skal være mindst et år gamle for at få lov til at deltage.

 

I klassen deltager også den danske IT-millionær og i USA bosiddende David Heinemeier Hansson i en Porsche 911 RSR. Det bliver interessant at se, hvor konkurrencedygtig den Abu-Dhabi anmeldte Porsche vil være i Le Mans.

Deltagerliste 24-timers Le Mans 2016


Læs også: Generel optakt >>>

 

Læs også: Optakt til prototyperne >>>

 

Læs også: Danskerne i Le Mans >>>


Konkurrencen i GTE klasserne forventes at bliver ekstremt hård i år, men Jan Magnussen kan i hvert fald glæde sig over at have sat den hurtigste tid i LM GTE Pro på den officielle testdag i sin nye Corvette C7.R.

 

Young Driver Aston Martin Vantage raceren med Marco Sørensen og Nicki Thiim er en af de mulige vinderkandidater i LM GTE Pro klassen.

Michael Christensen er kontraktansat hos Porsche Motorsport og kører en 911 RSR for Demsey-Proton Racing.

 

David Heinemeier-Hansson kører i år en Porsche 911 RSR i LM GTE Am klassen.

 

En af kørernes helt store udfordringer på Le Mans er den store hastighedsforskel mellem de forskellige bilkategorier.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt