Opdelingen på klasser i Le Mans i år er ekstra
spændende. For Ford har valgt, efter striben af
legendariske sejre i 1960’erne, der blev igangsat
med den totale dominans med GT40 modellen i 1966, at
gøre comeback i 24-timers Le Mans i 50-året for de
historiske triumfer. Ikke i top-kategorien LM P1 for
de store sportsprototyper, men i LM GTE Pro klassen
for racer-optimerede supersportsvogne, hvor de
stiller op med ikke færre end fire Ford GT
racerbiler.
LM GTE Pro:
Det er hér, Ford gør comeback med deres GT-model, og
hér finder vi også de fleste af de danske deltagere.
Ford satser stort og møder op med ikke færre
end fire GT’ere med 3,5 liters V6 turbo
benzinmotorer og en stærk vifte af dygtige
racerkørere. Vi kan i flæng nævne Andy Priauxl,
Olivier Pla, Sébastien Bourdais, Dirk Müller og
Richard Westbrook.
Ford er klar med fire biler til deres comeback.
Men trods den store fabriksindsats får Ford hård
konkurrence fra ikke mindst Ferrari, der med en ny
488 GTE er meget stærk. Ferrari disponerer, fordelt
på forskellige teams, bl.a. over kørere som
Gianmaria Bruni, Sam Bird og den erfarne Giancarlo
Fisichella.
Og så er der viften af delvist dansk besatte
biler:
Jan Magnussen, der fire gange har vundet Le
Mans klassesejre, kører Chevrolet Corvette C7.R med
startnummer 63 sammen med spanieren Antonio Garcia
og amerikaneren Ricky Taylor. De er bestemt
konkurrencedygtige og har lært af erfaringerne fra i
fjor – teamet har, for første gang i Corvettes
17-årige Le Mans historie, en slags reservebil med i
form af en show-car, der hurtigt kan forvandles til
en køreklar racerbil. Corvetter har to tilmeldte
deltagerbiler. Reglementet begrænser brugen af
regulære køreklar reservebiler.
Aston Martin har også to biler, to Vantage racere,
hvor man som dansker især har fokus på Young Driver
bilen med start nummer 95. Den køres på skift af
Marco Sørensen, den tidligere Le Mans
klasse-vinder Nicki Thiim og englænderen
Darren Turner. Nyt for teamet er, at de har indgået
en dæk-leverandør aftale med Dunlop, og selvom
Dunlop med sine i alt 34 Le Mans sejre er erfaren,
tager det tid inden man har indsamlet så mange data,
at man kan påbegynde en målrettet udvikling af dæk
til Aston Martin teamet. ”Hvis blot det ikke regner,
er vi dog bestemt konkurrencedygtige,” fastslår de
to danske kørere i kor.
Sidst, men på ingen måde mindst, har Porsche via to
fabriksbiler og et fabriksstøttet privatteam tre 911
RSR i den seneste 2016 konfiguration med på
startlinjen. Med nr. 77 på siden deltager Michael
Christensen, men det er et faktum, at de
allerfleste af det rekord store deltager antal i LM
GTE Pro på i alt 14 biler, er kapable til at vinde
Le Mans. Styrkeforholdet kan være meget vanskeligt
at vurdere på forhånd – det er det, man har racet
til!
LM GTE Am:
Den klasse er, i hvert fald set med danske øje, især
interessant, fordi det er hér det danske Formula
Racing team har tilkæmpet sig en plads. I fjor var
Formula Racing på reservebænken og kom aldrig ud at
køre. Siden vandt de den europæiske serie og en af
præmierne var en garanteret plads i 2016 udgaven af
24-timers Le Mans. Så de har mere end nogen anden
kæmpet sig til den mulighed.
Og så har Formula Racing valgt at lade 24-årige
Christina Nielsen, datter af Lars-Erik Nielsen
der for år tilbage opnåede en 2. plads i samme
klasse, komme med på holdet. Christinas resultater i
USA underbygger rigtigheden af den beslutning og hun
er den første danske kvindelige racerkører, der skal
deltage i 24-timers Le Mans.
I LM GTE Am klassen påbyder reglementet, at hvert
hold har en FIA Guld-seedet, en Sølv-seedet og en
Bronze-seedet kører på holdet. Christina Nielsen er
Sølv-seedet, den Guld-seedede kører er Mikkel Mac,
der var med til at vinde mesterskabet i fjor, og den
Bronze-seedede kører er ingen ringere end team-ejer
Johnny Laursen, som bl.a. står for importen
af Ferrari i Danmark. Det er helt klart hans
fortjeneste, at holdet er nået så langt, som de er.
I Le Mans deltager holdet i en ét år gammel Ferrari
458 – for reglementet lægger også hér en
begrænsning: Bilerne skal være mindst et år gamle
for at få lov til at deltage.
I klassen deltager også den danske IT-millionær og i
USA bosiddende David Heinemeier Hansson i en
Porsche 911 RSR. Det bliver interessant at se, hvor
konkurrencedygtig den Abu-Dhabi anmeldte Porsche vil
være i Le Mans. |