- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Toyota har genfundet hurtigheden. Hvis verdensmesteren fra 2014 kan få den nye TS050 Hybrid racer til at stå distancen er den eftertragtede Le Mans sejr indenfor rækkevidde.


24-timers Le Mans 2016: Fabrikkernes storsatsning

Klasse for klasse - prototyperne


Af Søren Clauding – 10. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de vigtige årsager til, at 24-timers Le Mans fastholder den unikke status i motorsporten, er arrangørernes evne til kontinuerligt at fastlægge reglementer, der muliggør spænding på ethvert niveau. Gennem nogle år har man opereret med fire klasser samt en evolution-klasse uden for den officielle klassificering.

 

Hvad sidstnævnte angår, er det hér, vi har set biler som de trekantede Delta-wings, og denne gang er der en enkelt deltager i form af OAK-Racings Morgan-Nissan. I år har den kategori ikke den store betydning.

 

LM P1:

LM P1 er top-kategorien for de hurtigste racersportsvogne. Det er specialbyggede sportsprototyper og hér finder vi fabriksbilerne fra Audi, Porsche og Toyota. Alle tre er hybridracere, men de er baseret på hvert deres tekniske koncept.

 

Porsches racer hedder fortsat 919 Hybrid og er udrustet med en kompakt langs-liggende 2-liters V4 turbo benzinmotor, kombineret med elmotor fortil.

 

Audis racer hedder tilsvarende fortsat R18 e-tron quattro og man satser igen på en 6-cylindret 4-liters V6 turbodieselmotor og elmotor fortil. Men man er gået væk fra den hidtidige hybridløsning med et såkaldt flywheel og en superkondensator til en ny batteri-variant, der ligner Toyotas system.

 

Toyota har bygget en hel ny bil, fra ende til anden. Bilen er derfor døbt TS050 Hybrid. De har erstattet den hidtidige 3,7 liters sugemotor med en ny 2,4 liters V6 turbo benzinmotor og har udskiftet deres batteriteknologi med et batteri, der i princippet er identisk med det, man finder i de serieproducerede Toyota hybridbiler.

 

Ens biler – men på hver deres måde

Fælles for de tre fabriksbiler (der er tilmeldt to af hver) er, at de har firehjulstræk, baseret på hybridteknologien. Forbrændingsmotorerne yder i nabolaget af 500 hestekræfter (lidt mere for Audi dieselen) og hybridteknologien muliggør en samlet effekt på helt op til 1000 hestekræfter.

 

Reglementet begrænser dog brugen af elkraft, så dieselbiler kun må anvende 6 MJ pr. omgang mens benzinbilerne må anvende 8 MJ. Det er herefter op til, og det er en stor del af udfordringen, at anvende den såkaldte motor-mapping, altså variabel motorstyring over en omgang, til at sikre den optimale effekt og dermed udnyttelse af de elektriske kræfter, sving for sving.

 

Et par hurtige fartspecifikationer: 0-100 km/t klares på i nabolaget af 2 sekunder og de 200 km/t nås på under 5 sekunder. Topfarten er omkring 350 km/t.

 

Der er i alt ni biler til start i LM P1 klassen og hér finder man kørere som Porsches Mark Webber, Audis Loïc Duval og Lucas di Grassi, Toyotas Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin og ikke mindst Rebellions Nicolas Prost, Nick Heidfeld og Nelson Piquet jr.

 

LM P2:

Klassen er vokset til at være den største i Le Mans med ikke færre end 23 deltagere. De allerfleste biler er udstyret med Nissan motorer, og det er ikke mindst interessant set i lyset af, at Nissan har sat deres LM P1 projekt fra i fjor på standby, udskiftet ledelsen og har erklæret, at man måske er med i LM P1 i 2017.

 

De sidste i denne verden, undertegnede skal ytre sig om, er favorit status’en i LM P2. Men i klassen finder man erfarne og meget hurtige kørere som René Rast, Nicolas Minassian, Giedo van der Garde, Bruno Senna og Jeroen Bleekemolen.

Deltagerliste 24-timers Le Mans 2016


Læs også: Generel optakt >>>

 

Læs også: Optakt til GT-klasserne >>>

 

Læs også: Danskerne i Le Mans >>>


Porsche vandt i fjor og er storfavorit også i år. Ialt har Porsche vundet 17 gange i Le Mans.

 

Med 13 sejre i 24-timers Le Mans ved Audi hvordan man gør.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt