Allerede tilbage i 2016
berettede vi på Motorsiden.dk første gang om
Scandlines nye hybridfærger på Østersøruterne til
Tyskland. Siden satte det innovativt tænkende rederi
yderligere fokus på elektrificering og til sommer er
man snart klar med fuld elektrisk drift på turene
til Tyskland. Det er vigtigt, også for
biltransporten, for på samme måde som bilerne skal
reducere forureningen, skal de transportmidler, de
anvender, når de selv står stille, det også.
Helt grundliggende er
hybridteknologien beskrevet dengang i 2016. Men
siden, i 2020 og 2022 installerede Scandlines de
såkaldte rotorsejl på to færger, der sejler på ruten
mellem Gedser og Rostock. Med rotorsejlet udviklet
af finske Norsepower kan rederiet yderligere
reducere CO2-udledningen fra hybridfærgerne.
Mere om rotorsejlene
Vi erfarede hvordan
rotorsejlene virkede på færgeturen mellem Gedser og
Rostock (begge veje) i forbindelse med at vi
gennemførte en biltur til fire europæiske
kulturdestinationer i efteråret 2024 (læs mere om
turen og hør lydindslagene hér >>>). Man ser
tydeligt ”sejlene”, som mest af alt skaber
associationer til kæmpemæssige skorstene på
færgerne. Men de har den modsatte effekt af en
skorsten, for i stedet for at udlede forurenende
udstødningsgasser, reducerer de udstødningen, der
fortsat sker gennem konventionelle skorstene.
Rotorsejlet er baseret på den
100 år gamle Flettner-rotorteknologi. Det er en 30
meter høj, roterende cylinder, som ved hjælp af
”Magnus-effekten” bidrager til at drive skibet
fremad. Når vinden møder rotorsejlet, tiltager
vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens
den aftager på den anden side. Forskellen i
vindhastigheden skaber en trykforskel, der presser
skibet fremad vinkelret på vindretningen.
![](2024%20Scandlines%20elferry/2024-Scandlines-hybrid-ferry-X-2.jpg)
Ligesom en fodbold
Man kan sammenligne med hvad
der sker, når en fodbold skrues gennem luften.
Luftstrømmene omkring bolden trækker den ind i en
kurvet bane. Skibet sejler naturligvis fortsat
ligeud, men undertrykket på forsiden og overtrykket
på bagsiden af ”sejlet” trækker det i sejlretningen.
Et rotorsejl fungerer derfor
bedst, når vinden kommer vinkelret på sejlet, og er
derfor perfekt på ruten mellem Gedser og Rostock,
hvor der typisk er en næsten vinkelret vind fra vest
eller øst. Med hjælp fra rotorsejlet nedsætter
Scandlines CO2-udledningen med fire procent i
gennemsnit.
Rotorsejlene kan som nævnt
allerede ses på færgerne, og det er i sig selv en
spektakulær oplevelse, fordi et sejl roterer med op
til 175 omdrejninger i minuttet. Ved kraftig vind
kan rotorsejlet leverer op til 3000 kW, som omsættes
direkte til fremdrift.
Fuldt elektrisk færge
Men Scandlines hviler ikke på
laurbærrene. De er godt i gang med at færdiggøre en
regulær elfærge, der meget betegnende er døbt E/F
Futura. Man havde i første omgang satset på, at få
færgen i drift her sidst i 2024, men lanceringen er
blevet udsat til første halvår 2025. Men skal jo
gerne være sikker på at alle detaljerne virker efter
hensigten.
Det er nemlig et helt igennem
gennemført elektrisk og ressourcevenligt projekt,
hvor eksempelvis de såkaldte thrustere males med
silikone maling for at reducere friktionen. En
thruster er en enhed, der bevæger skibet fremad
eller sidelæns bl.a. ved hjælp af skruerne.
Når elfærgen er klar til
drift, vil den blive indsat på ruten mellem Rødby og
Puttgarden, hvor den fortrinsvis skal benyttes som
fragtskib, men med mulighed også for
persontransport. Færgen vil kunne oplades på blot 12
minutter. Den er modulopbygget, så den kan
ombygges til en regulær passagerfærge.
Omfattende test
Rasmus Nielsen, som er Naval
Architect hos Scandlines forklarer, at alle
hjælpesystemer først skal testes, og derefter skal
Futura på prøvetur, hvor alle de såkaldte SAT (Sea
Acceptance Tests) kan begynde. Her bliver alle
skibets systemer testet med fuld belastning under
tilsyn af Søfartsstyrelsen og klassen Lloyd’s
Register.
”SAT-testene varer én til to
uger, hvor skibet er ude at sejle, med mulighed for
at skifte besætning morgen og aften. På den måde kan
vi hele tiden have de håndværkere og teknikere
ombord, som er nødvendige for at udføre rettelser og
justeringer, i stedet for at alle skal være med hele
tiden,” forklarer Rasmus Nielsen.
Nul emissions målsætning
Det er som sådan ikke så lige
til en opgave at få elfærgen i drift. Ikke desto
mindre glæder man sig meget til at sætte rederiets
første emissionsfrie færge i drift på
Rødby-Puttgarden.
”Futura er en investering i
fremtiden,” siger Scandlines COO Michael Guldmann
Petersen, ”både for os som rederi generelt og ikke
mindst som et vigtigt led i, at vi kan leve op til
vores mål om at sejle uden udledning af direkte
emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030.”
|