Uanset man tager færgen mellem Rødby og Puttgarden
eller mellem Gedser og Rostock nyder man godt af
rederiet Scandlines storsatsning på hybridfærger.
Begge steder er konceptet det samme, elektromotorer
supplerer konventionelle dieselmotorer og strømmen
får man fra gigantiske batterier, der oplades af
overskydende kraft fra dieselmotorerne. I princippet
samme system, som anvendes i Toyotas
fuld-hybridbiler og også i den helt nye Toyota Prius,
vi benyttede til at prøvesejle den nyeste af
Scandlines-færgerne.
Den nyeste teknologi findes nemlig aktuelt i
hybridfærgen, der sejler mellem Gedser og Rostock.
Vi sejlede med den konventionelt drevne ”Kronprins
Frederik” fra Gedser til Rostock og retur med
hybridfærgen ”Berlin”.
24.000 hestekræfter
Den nye hybridfærge sejler ud og ind ad havnene vha.
af en 4500 kW (svarer til cirka 6000 hestekræfter)
stærk elektromotor. Motoren er på det nærmeste
vibrationsfri, den støjer minimalt og når færgen er
ude af havnen bidrager den til at supportere de tre
konventionelle, men yderst moderne og høj effektive
common-rail turbodiesel motorer på hver 4500 kW, så
brændstofforbruget reduceres med omkring en
tredjedel – hvilket svarer til 1500-2000 liter
dieselolie på en overfart.
Ved samme lejlighed transporterer den 170 meter
lange hybridfærge, som sidst på året får assistance
af søsterfærgen ”Copenhagen”, 460 personbiler
fordelt på to vogndæk – det er en kapacitet på mere
end det dobbelte af ”Kronprins Frederik”, der kunne
håndtere 210 personbiler ialt. Det giver en samlet
besparelse på omkring 65 procent af
brændstofforbruget pr. transporterede bil ved fuld
belægning.
Kæmpe-katalysator
Samtidig har man etableret et effektivt
rensningsanlæg, en slags kæmpekatalysator, der
fjerner det forurenende indhold fra
forbrændingsmotorernes udstødning. Systemet er så
effektivt, at eksempelvis svovlindholdet reduceres
til tæt ved 0,1 procent, altså stort set ingenting.
Interessant er det også, at fordi en dieselmotor til
færgedrift leverer sit maksimale drejningsmoment i
det højeste omdrejningsområde – fordi den ikke har
brug for den smidighed, som en tilsvarende
dieselmotor skal levere til personbilstransport, og
man ikke har brug for at sejle ved topfart hele
turen, anvendes det ”overskydende moment” til
opladning af batterierne, der siden leverer energien
tilbage via elektromotoren.

Overskudskræfter oplader batteriet
Dieselmotorerne roterer ved stort set højeste
omdrejningstal, størstedelen af kræfterne anvendes
til at drive færgen med en hastighed på omkring 22,5
knob (omkring 40 km/t) og resten af kræfterne driver
en generator, som producerer strøm til færgens
elektromotor via et batteri på 1500 kWh – plus
naturligvis til det øvrige energiforbrug på en
færge, som foruden transporten også skal byde på en
behagelig overfart for passagererne.
Scandlines har selv stået for udviklingen af de nye
hybridfærger, og har investeret omkring 1 milliard
kroner i projektet.
I øvrigt er det en herlig oplevelse, at køre om bord
på hybridfærgen. 15 minutter efter at den har lagt
til kaj er den på vej ud af havnen igen. Dvs. 460
personbiler (eller noget færre lastbiler – nederste
vogndæk rummer 48 af slagsen) fra borde og
tilsvarende om bord igen på under 15 minutter. Det
kan kun lade sig gøre fordi til- og
frakørselsforholdene på det nærmeste minder om en
tysk autobahn med fire spor (se on-board, i Prius’en
altså, videoen her på siden).

"Berlin's"
søsterskib, Copenhagen (tv) sættes i drift efter
planen sidst på året. Foto: Lars Jordt. |