Volvo V70 har vi prøvekørt ved flere lejligheder og
i forskellige udformninger i de seneste år. Bl.a.
med en 205-hestes dieselmotor (læs
testen af Volvo V70 D5 hér >>>) og senest i XC70
udgaven, som kort fortalt er den 4-hjulstrukne
version med forøget frihøjde (læs
testen af Volvo XC70 hér >>>). De funktionelle
egenskaber er ens og skal ikke gentages hér.
Den store forskel er den nye 115-hestes common rail
turbodieselmotor. Den har vi også prøvet tidligere,
nemlig lige inden den blev lanceret, dengang i en
Volvo V60 (læs
First World Testdrive af Volvo V60 DRIVe hér >>>).
Men ét er, at placere den relativt svage men ultra
økonomiske dieselmotor i en V60, et andet er, at
placere den i den noget større V70. Egentlig en
ganske spændende foreteelse.
Forvandling
Især da der til dels sker en forvandling med den
store Volvo. Fra at være en sportslig stationcar til
hurtige langture ændres den til at blive det
nærmeste, man kan komme en moderne cruiser. En
amerikansk highway-knuser med moderne dynamiske og
europæiske køreegenskaber. En pudsig kombination,
men slet ikke så ringe endda, for nu at udtrykke det
på godt jysk.
Vi prøvede af samme grund den store Volvo på nogle
lange strækninger på både den ene og den anden side
af Lillebælt. Den blev testet i sne og slud, på våd
og tør asfalt og intet sted faldt den igennem: Den
cruisede bare derud ad med sporsikker stabilitet i
stiv sidevind og fremragende kørekomfort. Kun i
spørgsmålet om regulær motorpower trak den sig lidt
tilbage – men det var jo egentlig ingen
overraskelse.
Forbavsende hurtig til de 100
Overraskende er det til gengæld, at den til trods
for sin størrelse formår at nå 100 km/t på 11,5
sekunder. Derpå sker der heller ikke så meget mere,
men det ER heller ikke nødvendigt i en cruiser.
Bliver man ved længe nok med højrefoden prsset mod
vognbunden, kan man efter sigende nå op på 190 km/t.
Men vi forblev i Dannevang, hvor reglerne som
bekendt sætter en stopper for enhver fornøjelse ud
over 130 km/t. Og havde vi forsøgt os på en
racerbane, ville vi næppe med den længde,
langsiderne på de danske racerbaner kan mønstre,
være nået højere end de 130… Noget der kunne lyde
kedeligt, bestemt ikke er det.

Motoren er en rigtig fin sag. Ikke bare kan man køre
22,2 km/l, det foregår også på en pæn afdæmpet måde,
uden nævneværdigt med vibrationer og kun en beskeden
kabinestøj. Det er med til at underbygge
cruiser-oplevelsen, for den underforstår, at
kørekomforten er høj. Og det er den. Umiddelbart
fornemmes motoren som kraftigere end den egentlig
er. Den oplevelse tæller meget stærkt på plus-siden.
Cruiser-udstyr
Det eksklusive Summum udstyr er også med til at gøre
en V70 DRIVe til den ideelle cruiser. Den prøvekørte
model var godt bestykket med al den elektronik, som
Volvo er kendt for og som fabrikken har forfinet
gennem årene. Den er med til ikke bare at opretholde
et højt aktivt sikkerhedsniveau på langturen men
derigennem også at bevirke, at man slapper godt af
under kørslen.
Den billigste V70 DRIVe koster 526.000 kroner med
det såkaldte BASE udstyr, der som navnet udtrykker
er grundudstyret. Med Summum udstyr koster bilen
100.000 kroner mere og yderligere var den prøvekørte
bil udrustet med udstyr for langt over 100.000
kroner, deriblandt elektrisk bagklap (herligt, for
bagklappen er i sig selv ganske tung), nøglefri
betjening (så man kan lade nøglen blive i lommen og
undgå at tabe den i sneen), Adaptiv Cruise Control
(så bilen selv holder afstanden op til den
forankørende), P-kamera (som af urandsagelige grunde
ikke sneede til og derfor altid var virksomt) og
meget, meget mere.
Prisen er høj, men man får meget god bil for
pengene. Som sådan er Volvo V70 DRIVe ideel til
befolkningen i en ”nation af cruisere”.

Tagbøjler
er standard.

Under bagagerumsbunden gemmes yderligere
bagageplads.
 |