Til en indstigningspris på bare 400.000 kroner
lægger Volvo stærkt ud i kampen om de miljøbevidste
kunder i den store mellemklasse. Den kommende nye
Volvo V60 DRIVe, som er i serieproduktion i uge 20,
er som sådan en øko-bil, både hvad angår økonomi og
økologi.
”DRIVe” er Volvo’s miljø-koncept. En bil med det
tilnavn er den mest brændstoføkonomiske og
miljørigtige variant indenfor en specifik
model-serie. I V60 og dermed også søster-modellen
S60 er det ensbetydende med en 4-cylindret
dieselmotor, der præsterer 115 hestekræfter og en
CO2 udledning på under 120 g/km. Det er virkelig
fine tal, som da også er opnået gennem en målrettet
og optimeret udviklingsproces, hvor den normale
udviklingstid på 4-5 år er reduceret til blot ét til
halvandet år.
Kendt maskineri
Udgangspunktet er dog velkendt. For den nye motor er
udviklet med udgangspunkt i den hidtidige 109 hestes
diesel (som vi tidligere har prøvekørt i den større
S80 –
læs testen hér>>>). Og motoren er ikke nyere
end, at den først på året blev lanceret i S40/V40
modellerne. Men i V60 og S60 er den ny og det
samlede koncept indeholder også andre elementer end
alene en miljøoptimeret motor.
I S60/V60 suppleres maskineriet af en 6-trins manuel
gearkasse med at højere topgear, stop-start
funktion, intelligent batteriopladning (hvor man
opsamler energi fra nedbremsning), et mere
aerodynamisk grill-cover og dæk med lav
rullemodstand. Forbrugstallene for S60 er dermed
reduceret til 23,3 km/l og for V60’s vedkommende til
22,2 (CO2: hhv. 114 g/km og 119 g/km)).
Fordelingen af forbedringerne
Volvo har over et par år forbedret
brændstoføkonomien voldsomt på fabrikkens modeller.
Og ifølge en konkret beregning – godt nok baseret på
C30 modellen – har man forbedret brændstoføkonomien
med 30 procent, og man har beregnet fordelingen på
de forskellige specifikke elementer: 8 procent er
hentet på en optimeret motor, stop/start bidrager
med 5 procent, intelligent opladning yderligere 5
procent, aerodynamikken står for 4 procent og det
samme gør dæk og transmission.
Vi har for nylig prøvet Volvo S60 og V60 i
væsentligt kraftigere versioner (læs
S60 testen hér>>> og
V60 testen hér>>>) og påpegede, at de fine
køreegenskaber fordrer motorkræfter for at fastholde
køreoplevelsen. Så mødet med den væsentligt svagere
DRIVe variant var især spændende set i dét lys.
Anden mental tilgang…
Et par hundrede kilometer i området nordøst for
Volvo fabrikken i Göteborg bekræftede på den ene
side vores forventninger og gav på den anden side
også en meget positiv oplevelse af en bil, hvor
fokus spadserer væk fra fartrelateret køreglæde og
transmitteres over på forsøget på at køre længst
muligt på literen, og ikke mindst den gode
samvittighed, der er forbundet med at forurene og
forbruge mindre end ellers.
Men udover, at man mentalt skal angribe bilen på en
anden måde, er springet nu ikke så stort som
frygtet. Den prøvekørte V60 kan godt nok kun køre
190 km/t på toppen (hvem har også brug for mere,
andet end på tyske autobahns), men den når de 100
km/t på 11,3 sekunder – og S60 gør det endnu bedre.
Da drejningsmomentet topper (270 Nm) allerede ved
1750 omdr./min og forbliver på toppen helt op til
2500 omdr./min., oplever man ved de lave
hastigheder, som man skal overholde på det
skandinaviske vejnet, fuldt tilstrækkelig kraft.
At svæve på en sky
Svenske landeveje adskiller sig fra de danske ved,
at man kan køre over lange strækninger med konstant
fart. Og hér betyder det væsentlig mere, at
støjniveauet og vibrationsniveauet er så lavt som i
Volvo’en og en komfortabel affjedring som i V60
skaber associationer til at svæve på en sky…
Vi havde også lejlighed til at prøve V60 i den
fastere ”R”-version, som barberer lidt af
komfortoplevelsen. Den fastere undervogn
retfærdiggøres bedre af mere effekt, så den passer
ikke til DRIVe. Volvo har da heller ikke tænkt sig
at importere den variant til Danmark. Fornuftigt
nok.
Man kan allerede nu bestille S60 og V60 DRIVe og
introduktionsprisen er 400.000 kroner for dem begge
med basis udstyr. Vil man højere op i udstyr lægges
udstyrsprisen simpelthen oven i de 400.000 kroner.
Siden forøges prisen til 425.000 hhv. 440.000 for
S60 og V60 DRIVe.
|