Det er kort tid siden vi prøvekørte den nye, dvs.
kraftigt faceliftede KIA Sportage (læs prøvekørslen
af KIA Sportage Style Plus 1,6 GDI hér >>>). En fin SUV,
som udrustet med 135 hestes benzinmotor giver meget
og god bil for pengene. Den findes også i en version
med den velkendte 1,7 liters 115 hestes dieselmotor.
Den har sine fordele, men man skal være klar på
kørselsbehovet, inden man vælger diesel frem for
benzin.
Dieselmotorens primære kvalitet er dens
brændstoføkonomi. Med diesel i maskinrummet kan man
officielt køre 19,2 km/l. Det er dog ikke så
forskelligt fra benzinmotorens 15,6. Prisforskellen
på dieselolie og benzin tæller også til fordel for
diesel. Men kun i Danmark. De fleste steder i
udlandet er der ikke den samme prisforskel.
Trækkraft
En anden stærk side er dens drejningsmoment. Det
topper på 260 Nm i et bredt mellemområde og er
velegnet, når der køres i kuperet landskab og hvis
man sætter en anhænger (på maks. 1200 kg) bagpå.
Efter den kraftige støjdæmpning og de forbedrede
hjulophæng er lyd oplevelsen også udmærket. Men
diesel-varianten er trods det mere støjende og mere
vibrerende end benzin-versionen.
På tværs af landet
Vi prøvekørte 1,7 CRDi på tværs af Danmark,
fortrinsvis ved motorvejsfart, og brændstofforbruget
lå stabilt på 16 km/l ifølge den indbyggede on-board
computer. Vi gætter på, at med benzinmotoren var vi
landet på omkring 12. Altså en klart bedre
brændstoføkonomi.
MEN: Alt har sin pris, især med det danske
afgiftssystem i nakken. Man skal betale 40.000
kroner mere for dieselbilen, og siden skal man også
ryste op med 4400 kroner i årlig ejerafgift i stedet
for blot 2220. Der skal med andre ord køres rigtig
mange kilometer før det regnestykke hænger sammen.
Benzinversionen er hurtigere
Fartpræstationerne er en smule ringere: Man bruger
mindst 12,3 sekunder på at nå 100 km/t og kører 173
km/t på toppen. Udemærkede præstationer, isoleret
betragtet, men i sammenligning med benzinmotoren er
det dårligere.
Dieselbilen har imidlertid en anden fordel. Den
vejer 95 kg mere end benzinbilen. Den mervægt ligger
fortrinsvis på forhjulene og vægten i sig selv
dæmper bilens bevægelser over, så de ikke mærkes så
kraftigt og stabiliteten ved høj fart er også en
smule bedre.
Den har sine fordele, men…
Summa summarum: KIA Sportage med dieselmotor er en
udmærket bil, den har 7 års garanti (godt, for hvis
motoren stiger af, er dieselteknik typisk dyrere at
reparere end benzin), men hvis man ikke har brug for
dieselbilens specifikke fordele, er benzinvarianten
et bedre valg.
Det skal så tilføjes, at den også findes i en udgave
med 136 hestes diesel, som stadig giver acceptabel
brændstoføkonomi, om end den rykker en afgiftsklasse
op. Men den sælges alene med Premium udstyr og den
billigste koster derfor 390.000 kroner.
|