Allerede i marts kunne vi løfte sløret for den
kraftigt faceliftede KIA Sportage i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler af KIA’s
største europæiske succes (Læs
den første internationale prøvekørsel af KIA
Sportage hér >>>). I mellemtiden er den landet i
Danmark og på de danske veje skuffer den heller
ikke.
Især var det interessant, at fornemme på dansk
asfalt og i en dansk opsætning af bilen (primært
mindre fælge og dæk med større dæksider) om de
forbedringer, KIA har gennemført med KIA Sportage
gjorde køreegenskaberne bedre.
Styrer bedre
Forgængeren havde en lille svaghed ved, at styringen
ikke var så præcis som vi kunne ønske os. Det ER
blevet bedre på den nye bil, hvad den danske
prøvekørsel vidnede klart om. Til trods for store
dæk styrer den nye Sportage bedre. Og de store dæk
medvirker
direkte til forbedret affjedringskomfort, noget som
også klæder bilen. Fordi KIA naturligt nok har
udstyret Sportage med en forholdsvis fast affjedring
for at reducere den krængning, der følger med det
højere tyngdepunkt i en SUV.
Køreegenskaberne er nu rigtig gode, og de var i
forvejen ikke dårlige. Forklaringen ligger bl.a. i,
at de tidligere asymmetriske drivaksler nu er blevet
symmetriske. Man har også anvendt flere bøsninger i
hjulophængene, som forøger styrepræcisionen. Og
støjbilledet er blevet forbedret ved samme
lejlighed, underbygget yderligere af forrude i
lyddæmpende glas.
God benzinmotor
Motoren i den prøvekørte version, der er den
næst-billigste i programmet, er KIA’s kendte 1,6
liters GDi benzinmotor. Den yder op til 135
hestekræfter og giver bilen næsten umærkeligt gode
præstationer. Den er meget behagelig, og når
præstationerne er næsten umærkelige, er det fordi
accelerationen til 100 km/t på 11,1 sekunder ikke
føles så hurtig. Det tæller på plussiden, for KIA
Sportage er på ingen måde tænkt som en sportsvogn.
15,6 kilometer på en liter benzin er også et pænt
tal og da vibrationsniveauet er lavt og motorstøjen
ligeså understreges den høje kørekomfort.
Plus-udstyr er et plus
Den prøvekørte model havde Style Plus udstyr og de
20.000 kroner, ”Plus’et” koster oven i listeprisen
for den billigste model med Style (kr. 250.000), er
godt givet ud. ”Plus’et” i modelbetegnelsen betyder
bl.a.: Tågeforlygter (med stationært kurvelys),
ratbetjent audioudstyr, Bluetooth etc., fartpilot,
regnsensor, sædevarme både foran og på bagsæderne
samt 2-zone klimaanlæg.
De sidste to egenskaber er især værd at lægge mærke
til. Der findes ikke mange biler med varme i
bagsædet og 2-zone klimaanlæg er vigtigt for
kabinekomforten, ikke mindst når solen bager på
bilen fra den ene side. Så kan der hurtigt opstå
uenighed mellem passagererne i kabinens to sider om
hvorvidt, der skal skrues op eller ned for
temperaturen…
Enhver KIA sælges med 7 års mekanisk garanti (maks.
150.000 km). Det er en unik garantiordning, som KIA
fortsat fastholder, bl.a. for at underbygge at
fabrikken selv står ved bilernes høje kvalitet.
Tidligere prøvekørsler af KIA >>>
Udstyret inkluderer tilslutningsmuligheder i
midterkonsollen - til AUX, USB og to 12 Volt stik på
hhv. 120 og 180 W. |