Den nye Hyundai i40 Sedan findes
ligesom stationcarudgaverne i mange varianter. (find
en række af varianterne hér >>>). Priserne
varierer, så vær opmærksom på det, hvis I kaster jeg
over en et år gammel test, men bilen på denne side
er i hvert fald ny og kan udmærket ses i sammenhæng
med såvel den dyrere 136-hestes dieseludgave med
Style-udstyr (Hyundai
i40 Sedan CRDi test – læs hér >>>) og den mere
basale Hyundai i40 Sedan med 135 hestes benzinmotor
(Hyundai
i40 Sedan GDI test – læs hér >>>).
En af
mellemvarianterne er netop den hér beskrevne bil,
som har Style-udstyr og en 115-hestes diesel under
hjelmen. Den er dyrere end benzinbilen og billigere
end 136-hestes dieselvarianten. Det første skyldes
dels, at en dieselmotor er dyrere end en
benzinmotor, det andet at denne dieselmotor savner
lidt kræfter. Men bilen har som nævnt samme Style
udstyr som den store.
Kostbare
sekunder
Det hænger
egentlig meget godt sammen, hvis man ikke synes, at
det er 20.000 kroner værd at få nogle flere
hestekræfter og teoretisk i hvert fald have mulighed
for at sprinte op til 100 km/t to sekunder
hurtigere. Det er nogle kostbare sekunder.
I
sammenligning med dieselvarianten er det nemlig
næsten den eneste forskel. Brændstofforbruget er en
smule lavere (23,3 km/l versus 22,2) men i
sammenligning med benzinbilen er brændstoføkonomien
markant bedre: Benzinbilen kører kun 16,7 km/l –
hvad der nu i øvrigt er en ganske pæn værdi,
isoleret betragtet.
Man kan jo
selv foretage en sammenligning, men hvad tal har
svært ved at beskrive er køreoplevelsen:
Lille
forskel i køreoplevelsen
Dieselbilerne kører stort set ens. Men fordi
115-hestes versionen har et rigtig flot
drejningsmoment, der topper i hele
omdrejningsområdet fra 1250 til 2750 omdr./min,
mærker man først forskellene i kræfter, når man
kommer godt op i fart. Faktisk er netop 115-hestes
udgaven særdeles velegnet, hvis man ofte kører
bykørsel, brændstoføkonomien er god også i bytrafik
og den er let at dosere.
Benzinbilens fartpræstationer er ikke så langt fra
115-hestes dieselen, man glæder sig over momentet
ved de lave hastigheder i dieselbilen, men den
støjer og vibrerer lidt mere end benzinbilen.
Kompensation
i hjulophæng og styring
Dieselvarianterne er imidlertid omkring 120 kg
tungere end benzinbilen. Det indebærer, at de er
lidt tungere igennem kurverne, men det kompenseres
der til dels for, så vidt vi kan iagttage, ved lidt
kraftigere servovirkning i styretøjet. Og en lidt
strammere affjedring sikrer, at ujævnheder ikke
omformes til gyngende bevægelser.
Hvis man
prismæssigt har behov for at lande imellem de to
alternativer, er 115-hestes Style dieselen et rigtig
godt bud. Den har dieselfordelene ved lav fart, den
bedste brændstoføkonomi og et super udstyrsniveau:
2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, elektrisk
justerbart førersæde, el-varme på bagsæderne,
regnsensor, de-icer af vinduesviskerne, så de ikke
fryser fast i forruden (eller i hvert fald hurtigt
kan tøs op igen). Og køreegenskaberne er ikke
væsensforskellig.
Bakkamera i
bakspejlet er et godt stykke udstyr, fordi udsynet
bagud grundet det store bagagerum ikke er verdens
bedste.
|