Hyundai har lanceret den store i40 sådan lidt i
omvendt rækkefølge. Man begyndte med stationcar
udgaven og først for nylig fulgte sedan-versionen.
Det var med velbegrundet hu, for traditionen tro
sælger en stationcar bedre på de europæiske
markeder. Alligevel mener man, at der også er brug
for en sedan. Så nu den her også.
Hyundai i40 Sedan findes i en række varianter med
forskelligt udstyr og forskellige drivliner. En 1,7
CRDi med 136 hestekræfter og Style udstyr er en god
mellemting - den findes billigere, men også dyrere.
Listeprisen er 355.000 kroner – men en i40 kan fås
helt ned til 275.000 kroner. Samme bil, lavere
udstyr, mindre motorkraft – den vender vi tilbage
til.
Masser af plads
Først lidt om i40 som Sedan: Man har fastholdt nogle
af stationcar variantens stærke sider. Det smukke,
dynamiske, elegante design og ikke mindst den
kolossale benplads ved bagsæderne.
Selv i bagagerummet er der blevet rum for 525 liter
regulær bagageplads – kun forstyrret af et par
”bagageknusere” – dvs. bøjler, som bagklappen er
ophængt i og som har den fordel, at betjeningen af
bagklappen er meget let og stabil. Til gengæld skal
man så lige huske ikke at anbringe bagage dér, hvor
ophængene vipper ind i bagagerummet.
Hyundai har antagelig valgt den konstruktion for at
understrege den oplevelse, man som bruger har af
i40. En behagelig, harmonisk, rolig fornemmelse.
Ingen stress og alligevel med et fartpotentiale, så
man kan nå 100 km/t på godt 10 sekunder og køre over
200 km/t, når man vil det. I hvert fald i 136-hestes
dieselversionen, som vi hér har set nærmere på.
Brændstoføkonomisk også i bytrafik
Motoren er civiliseret, trækvillig, ikke udpræget
støjende og glimrende i harmoni med bilen – og i
sammenligning med stationcar versionen er i40 Sedan
en smule hurtigere. Det er i øvrigt værd at bemærke,
at man må trække en anhænger på ikke mindre end 1800
kg – og som trækker vil den relativt faste
affjedring sikkert gøre sig godt. Brændstoføkonomien
er glimrende: 22,2 km/l i gennemsnit men
bemærkelsesværdige 18,9 km/l ved bykørsel. Tallene
holder ikke helt i praksis, men med en blid
speederfod er man ikke langt derfra.
Specifikationerne indebærer, at Hyundai i40 1,7 CRDi
136 hk havner i Energiklasse A og derved bliver den
årlige afgift 2660 kroner.
Designet er det samme som i stationcarudgaven,
tilpasset sedan-formen. Bagsæderyglænene kan lægges
ned, så bagagekapaciteten kan udnyttes. Imidlertid
er den megen gode plads bl.a. opnået ved at
bagpartiet er forholdsvis højt. Derfor er det en god
idé at i40 Sedan Style er forsynet med bakkamera –
det gør ikke mindst parallelparkering meget lettere.
Skærmen er placeret i bakspejlet og det er ikke
nødvendigvis den bedste løsning, især i mørke, fordi
det lille skærmbillede blænder og på det nærmeste
umuliggør brug af resten af bakspejlet. På den anden
side: Hvad skal man også med det, når man har
bakkameraet.
Komfortabel affjedring
En i40 Sedan kører fuldstændig som en i40
Stationcar. Undervognen er blødere end eksempelvis
tyske biler normalt byder på. Den er tilpasset
vægten af dieselmotoren ude på forhjulene og er både
stabil og komfortabel.
Style udstyret er ret omfattende – man får virkelig
noget for merprisen, hvoraf en del også går til at
betale for den større motor. Standardudstyret i alle
i40 Sedans inkluderer ikke færre end 9 airbags,
aircondition, førnævnte splitbagsæde, fartpilot,
multijusterbart læderrat, hillstart assistance,
Bluetooth, AUX og ipod-indgange, fjernbetjent
centrallås, el-sidespejle med varme, sædevarme på
forsæderne og meget mere.
Style udstyret
Oven i det byder Style udstyret bl.a. på 2-zone
klimaanlæg i stedet for manuelt betjent aircondition
– og der er køl i handskerummet. Bilen er udrustet
med 16” alufælge, førersædet kan indstilles
elektrisk, regnsensor regulerer vinduesviskerne og
en de-icer sikrer at viskerne hurtigt tøs op i
frostvejr, bagsædepassagererne har også sædevarme.
Og så giver Hyundai 5 års garanti, uden
kilometerbegrænsning.
Om man skal vælge sedan frem for stationcar er mest
et spørgsmål om behov og temperament. Køreoplevelsen
er ikke mærkbart forskellig og det vil være forkert
at udnævne den ene af modellerne til at se bedre ud
end den anden.
|