Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i40 Sedan i en
mellem-version, med 136 hestes dieselmotor og
mellemudstyret ”Style” (læs
test af Hyundai i40 Sedan CRDi 136 hk hér >>>).
Det var en bil til 355.000 kroner. Men den findes
billigere, og er økonomien afgørende, er
basisversionen med 135-hestes benzinmotor og
”Comfort-udstyr” ikke et dårligt alternativ.
For det første er listeprisen på 275.000 kroner
altså en klækkelig besparelse i
anskaffelsessituationen. For det andet kører man på
benzin og dermed spares over 1000 kroner i årlig
afgift. Hvis man ikke har et meget stort
kørselsbehov, er det ingen dårlig forretning, for
med stort set samme effekt og ikke meget forskellige
fartpræstationer har i40 Sedan 1,6 GDI, som den er
døbt, endda en benzinøkonomi på 16,7 km/l – noget
under dieselmodellens 22,2 km/l. Men kører man blot
10-15.000 kilometer om året, er det økonomisk
betragtet det mest attraktive tilbud.
Larmer mindre
Fordelen ved at køre en benzinbil med ”sugemotor” er
en mere civiliseret motorgang. Vibrationsniveauet er
lavere, støjniveauet er markant lavere og
smidigheden er ligeså stor som med dieselmotoren.
Men man får naturligvis ikke det karakteristiske
”diesel-kick” fra turboladeren, når den i
dieselmotoren kommer op i omdrejninger.
En anden forskellighed er en lettere front.
Benzinmodellen med Comfortudstyr er 130 kg lettere
end dieselbilen, den vægt er fortrinsvis taget fra
forenden af bilen og derved bliver den lettere og
sjovere at få omkring hjørnerne. Det kan have en
effekt på retningsstabiliteten, men den opleves som
meget ringe. Til gengæld parerer benzinbilen ikke
større ujævnheder i underlaget så godt som
dieselmodellen.
Ringere anhængervægt
Et minus retter sig især imod campingfolket. Hvor
dieselvarianten må trække op til 1800 kg, er tallet
for GDI’eren kun 1300. Det kan meget vel hænge
sammen med den ringere vægt på forvognen plus
naturligvis benzinmotorens mindre drejningsmoment.
På udstyrssiden er forskellen iøjefaldende, men ret
beset er det mere på detaljerne at Comfort-udstyret
er ringere end Style.
Comfort-udstyret
Comfort-udstyret inkluderer f.eks. samme 9 airbags,
splitbagsæde, Bluetooth, AUX og i-pod forbindelser
til audioanlægget, fjernbetjent centrallås,
fartpilot, hill-start assistent og sædevarme på
forsæderne. Egentlig et ret godt udstyr af en
basis-version at være.
Det man ikke får, er f.eks. 2-zone klimaanlæg med
køl i handskerummet, 16” alufælge (men hjulene har
samme størrelse på de to varianter), el-justerbart
førersæde, regnsensor og sædevarme på bagsædet.
Forskellen er ens
Hvad angår de øvrige funktionelle egenskaber er de
to biler ens, der er lidt designmæssige forskelle,
Comfort-udgaven er lidt mere kedelig indvendig, men
det er stadig samme bil og derfor er kabineplads,
bagagerumsplads og køreegenskaberne i bred forstand
stort set de samme.
Med andre ord: Når økonomien er afgørende er man
endda ret godt kørende i en i40 Sedan Comfort. Og så
gælder Hyundais 5 års garanti, uden
kilometerbegrænsning, naturligvis også for
basisversionen.
|