- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500C TwinAir 85

Prisen for frisk luft

 

 


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad får nogen til at betale 30.000 kroner for et kanvastag fremfor et traditionel tag. Tjah, det kan vel besvares på samme måde som spørgsmålet om, hvad der kan få nogen til at betale 215.000 kroner for en bil så lille, at man kunne få to af slagsen, hvis man valgte anderledes. Svaret er: Det er ret fedt med sådan en bil!

 

Fiat 500 har vi tidligere prøvekørt. Også i udgaven med den nye lille 2-cylindrede TwinAir maskine (læs testen af Fiat 500 TwinAir hér >>>), så den vil ikke få mange ord med på vejen i de kommende afsnit. Vi har også prøvet Fiat 500C tidligere (læs testen af Fiat 500C hér >>>). Men vi har ikke prøvet kombinationen, Fiat 500C TwinAir 85, og vi har ikke prøvet den i råkoldt vintervejr. Og det er ikke uvæsentligt i et land, hvor sommeren varer tre dage.

 

Så det var det, vi gjorde!

 

Bedre kørekomfort

Men der var en forskel til: Den prøvekørte udgave havde 15” fælge i stedet for de større fælge med lavere dæksider, vi tidligere har oplevet. Det gjorde oplevelsen af Fiat 500C anderledes end ventet. I en lille bil med kort akselafstand er affjedringen afgørende for kørekomforten. Med lavprofildæk forringes affjedringen – til fordel for kurveegenskaberne.

 

Vælger man en Fiat 500 for primært at benytte den på den ujævne asfalt i de danske byer, er lavprofildæk ingen god idé. Vi oplevede bilen langt mere komfortabel med 15” fælge og den deraf følgende bedre affjedring i de højere dæk. Det var helt rart, for det er nu ikke nødvendigt at kunne komme rundt omkring et gadehjørne med 2 km/t højere fart.

 

”C”et i modelbetegnelsen

Tilbage til ”C’et” i modelbetegnelsen. Kanvas-kalechen fungerer som beskrevet i den tidligere test. Hvad der var positivt i koldt og blæsende vintervejr var, at den også fungerer fint i vinterkulden. Den isolerer ret godt og er lydløs i stille vejr – men når vinden tager fat, kan det høres. Den lille TwinAir motor er imidlertid temmelig længe om at varme op og derfor skal man være godt klædt på de første mange minutter i bilen. Sædevarme ville da være en fordel, men det må man have glemt i Fiat 500C.

 

Kalechen lader også lyd fra maskineriet komme ind i kabinen, men det er nu småting, som ikke bør skræmme nogen fra at køre 500C TwinAir. Tvært imod. For sætter man pris på mulighed for frisk luft i kabinen og udsigt til himlen, uanset den nu er dækket af skyer eller ej, sætter man givetvis også pris på frisk luft i det hele taget. Og da er en motor, der blot sender 95 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer, vel ikke at foragte. Især fordi maskineriet er en benzinmotor, der ikke sender så mange andre giftstoffer ud gennem udstødningsrøret som dieselmotorer gør – et spørgsmål, der i øvrigt sjældent diskuteres når man sammenligner diesel og benzin.

 

Billig i drift

Ikke mindre end 24,4 km kan man køre pr. liter benzin. Dermed er bilen både billig i drift og i ejerafgift, hvor man slipper med godt 500 kroner om året. Man hjælpes oven i købet af bilen selv til at køre så langt på literen i kraft af en ECO-funktion, som aktiveres ved tryk på en knap. Hvor svært kan det være.

 

Det er i øvrigt sjovt, at den lille miljørigtige 875 ccm motor fortsat ikke bare er mere økonomisk end den lidt større 1,2-liters maskine, men også mere kraftfuld. De 85 hk kontra 69 gør det muligt at nå 100 km/t på 11 sekunder (versus 12,9) og at sprinte ned til de varme lande med op til 173 km/t mod 160. Vi garanterer dog ikke for at benzinøkonomien holder i den situation!



Med i de 215.000 kroner følger et righoldigt udstyr, der inkluderer 7 airbags og Isofix-beslag. P-sensor er standard – det er faktisk er en fordel, fordi udsynet bagud ikke er superduper pga. kanvastaget. Fjernbetjent centrallås, el-sideruder og el-sidespejle også med i prisen. Sportssæder sætter præg på kabinen og i den prøvekørte version var airconditionanlægget opgraderet til klimaanlæg for en merpris på 4000 kroner. De penge er godt givet ud.


 


Model:

Fiat 500C TwinAir 85

Listepris:

Kr. 214.990

Motor og transmission:

2 cyl. turbobenzinmotor 0,9 l. 85 hk. 145 Nm/1900 omdr./min. stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 173 km/t/ 24,4 km/l /95 g/km

Længde:

3,55m

Bagagerum:

185 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP Hillholder. 7 airbags. 15” alufælge. Elektronisk tyverisikring. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt