Hvad får nogen til at betale 30.000 kroner for et
kanvastag fremfor et traditionel tag. Tjah, det kan
vel besvares på samme måde som spørgsmålet om, hvad
der kan få nogen til at betale 215.000 kroner for en
bil så lille, at man kunne få to af slagsen, hvis
man valgte anderledes. Svaret er: Det er ret fedt
med sådan en bil!
Fiat 500 har vi tidligere prøvekørt. Også i udgaven
med den nye lille 2-cylindrede TwinAir maskine (læs
testen af Fiat 500 TwinAir hér >>>), så den vil
ikke få mange ord med på vejen i de kommende afsnit.
Vi har også prøvet Fiat 500C tidligere (læs
testen af Fiat 500C hér >>>). Men vi har ikke
prøvet kombinationen, Fiat 500C TwinAir 85, og vi
har ikke prøvet den i råkoldt vintervejr. Og det er
ikke uvæsentligt i et land, hvor sommeren varer tre
dage.
Så det var det, vi gjorde!
Bedre kørekomfort
Men der var en forskel til: Den prøvekørte udgave
havde 15” fælge i stedet for de større fælge med
lavere dæksider, vi tidligere har oplevet. Det
gjorde oplevelsen af Fiat 500C anderledes end
ventet. I en lille bil med kort akselafstand er
affjedringen afgørende for kørekomforten. Med
lavprofildæk forringes affjedringen – til fordel for
kurveegenskaberne.
Vælger man en Fiat 500 for primært at benytte den på
den ujævne asfalt i de danske byer, er lavprofildæk
ingen god idé. Vi oplevede bilen langt mere
komfortabel med 15” fælge og den deraf følgende
bedre affjedring i de højere dæk. Det var helt rart,
for det er nu ikke nødvendigt at kunne komme rundt
omkring et gadehjørne med 2 km/t højere fart.
”C”et i modelbetegnelsen
Tilbage til ”C’et” i modelbetegnelsen.
Kanvas-kalechen fungerer som beskrevet i den
tidligere test. Hvad der var positivt i koldt og
blæsende vintervejr var, at den også fungerer fint i
vinterkulden. Den isolerer ret godt og er lydløs i
stille vejr – men når vinden tager fat, kan det
høres. Den lille TwinAir motor er imidlertid
temmelig længe om at varme op og derfor skal man
være godt klædt på de første mange minutter i bilen.
Sædevarme ville da være en fordel, men det må man
have glemt i Fiat 500C.
Kalechen lader også lyd fra maskineriet komme ind i
kabinen, men det er nu småting, som ikke bør skræmme
nogen fra at køre 500C TwinAir. Tvært imod. For
sætter man pris på mulighed for frisk luft i kabinen
og udsigt til himlen, uanset den nu er dækket af
skyer eller ej, sætter man givetvis også pris på
frisk luft i det hele taget. Og da er en motor, der
blot sender 95 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt
kilometer, vel ikke at foragte. Især fordi
maskineriet er en benzinmotor, der ikke sender så
mange andre giftstoffer ud gennem udstødningsrøret
som dieselmotorer gør – et spørgsmål, der i øvrigt
sjældent diskuteres når man sammenligner diesel og
benzin.
Billig i drift
Ikke mindre end 24,4 km kan man køre pr. liter
benzin. Dermed er bilen både billig i drift og i
ejerafgift, hvor man slipper med godt 500 kroner om
året. Man hjælpes oven i købet af bilen selv til at
køre så langt på literen i kraft af en ECO-funktion,
som aktiveres ved tryk på en knap. Hvor svært kan
det være.
Det er i øvrigt sjovt, at den lille miljørigtige 875
ccm motor fortsat ikke bare er mere økonomisk end
den lidt større 1,2-liters maskine, men også mere
kraftfuld. De 85 hk kontra 69 gør det muligt at nå
100 km/t på 11 sekunder (versus 12,9) og at sprinte
ned til de varme lande med op til 173 km/t mod 160.
Vi garanterer dog ikke for at benzinøkonomien holder
i den situation!
Med i de 215.000 kroner følger et righoldigt udstyr,
der inkluderer 7 airbags og Isofix-beslag. P-sensor
er standard – det er faktisk er en fordel, fordi
udsynet bagud ikke er superduper pga. kanvastaget.
Fjernbetjent centrallås, el-sideruder og
el-sidespejle også med i prisen. Sportssæder sætter
præg på kabinen og i den prøvekørte version var
airconditionanlægget opgraderet til klimaanlæg for
en merpris på 4000 kroner. De penge er godt givet
ud.
|