- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500 0,9 TwinAir Lounge

Sød pludren og hensynsfuldt benzinforbrug

 


Tekst: Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere var turbolader ensbetydende med stort benzinforbrug. Men med moderne motorstyring kan turbotrykket forvandles til lavt benzinforbrug uden tab af motorkræfter. Det har Fiat udnyttet til at bygge en lillebitte turbomotor, som kvitterer med et lille bitte benzinforbrug. Og så har de monteret den i Fiat 500.

 

Lille er den. Blot 900 cm. Og dermed nærmer også motorstørrelsen sig de minimaskiner, der var monteret i det nostalgiske forbillede, Fiat 500 fra 1960’erne. Men dengang var der ikke turbolader på. Den aller første Fiat 500, som blev skabt allerede i 1957, havde en 2-cylindret benzinmotor på blot 479 ccm i motorrummet. Den præsterede fænomenale 13 hestekræfter. Siden voksede motorerne og da man indstillede fremstillingen af den oprindelige 500 tilbage i 1975, var slagvolumenen steget til små 600 ccm og man disponerede da over ikke færre end 23 hestekræfter…

 

2 cylindre genopstår

Med samme motorteknologi skulle det betyde, at den moderne 900 ccm motor ville præstere 34 hestekræfter som den maksimale effekt. Fiat er nemlig gået tilbage i historien og bygget en 2-cylindret maskine. Men det der med turboladeren er nyt, og det er en stor del af forklaringen på, at den moderne motor præsterer 85 hestekræfter.

 

Det er imidlertid ikke hele grunden til den gode effekt og derfor heller ikke, at Fiat har valgt denne løsning. Benzinmotorerne er grundliggende blevet voldsomt forbedret i tidens løb. Både hvad angår materialevalg, smøring, geometri og ikke mindst den nævnte motorstyring er tingene blevet voldsomt forbedret. Det var også årsagen til, at Fiat med sindsro kunne tage det usædvanlige skridt, at halvere cylinderantallet og bygge en ny 2-cylindret motor. Man får nemlig yderligere end fordel ud af det skridt: Færre bevægelige dele, mindre friktion i motoren og dermed mulighed for, med computerens hjælp, at optimere effekten og benzinforbruget.



Bedst i klassen

Resultat: Ikke bare yder den nye motor 85 hestekræfter, den formår også at få den relativt tunge moderne Fiat 500 (940 kg) til at kunne køre 24,4 kilometer på en liter benzin (CO2 udledningen er da reduceret til blot 95 g/km). Det er intet mindre end skelsættende i sin klasse. Til sammenligning kører den populære Toyota Aygo 21,7 km/l – til trods for at den vejer 120 kg mindre end Fiat 500. Aygo har også færre hestekræfter, den er en del langsommere og så har den en ekstra cylinder at holde gang i. Men den er også markant billigere!

 

Det er den største svaghed ved Fiat 500 0,9 Twin Air, som den nye 2-cylindrede Fiat er døbt. Den koster nemlig ikke mindre end 184.000 kroner.

 

Stop/start med beskeden effekt

Andre svagheder er, at den gode benzinøkonomi ved bykørsel bl.a. fremelskes af stop/start systemet, som i prøveperioden kun sjældent medførte, at motoren standsede. En lang række forhold har indflydelse på om systemet er i funktion, men ved almindelig bykørsel og ture på 10-15 kilometer var det stort set ikke i funktion.

 

På positiv siden tæller, at 500 Twin Air endda er ret benzinøkonomisk, i hvert fald hvis man aktiverer øko-funktionen ved tryk på en knap på instrumentbrættet. Og så passer den pludrende motorlyd utrolig godt til det søde udtryk, som har gjort den lille bil elsket af rigtig mange. Den er forbavsende kvik, når 100 km/t på 11 sekunder og kan køre over 170 km/t.

 

Køreegenskaberne er ikke søde

MEN: Den skal køres sportsligt, for at den faste undervogn og beskedne krængning opleves som et plus. Der er kommet mange biler på markedet siden 2007, hvor den første nye generation Fiat 500 så dagens lys. De udmærker sig som regel med langt mere komfortable køreegenskaber end Fiat 500 – og en fast undervogn er ikke sød. Dermed forsvinder linket mellem den søde bil og tilsvarende søde køreegenskaber. Det er så afgjort et forhold, Fiat bør arbejde på, med henblik på de fremtidige modeller.

 

Det ændrer dog ikke på det faktum, at Fiat 500 Twin Air er en positiv oplevelse og værd at overveje, hvis man er forfalden til den lille søde Fiat. Det hensynsfulde benzinforbrug er heller ingen skade til i den moderne verden, hvor ethvert forsøg på at skåne miljøet kommer vores fremtid til gode.

 

Sidst, men for mange ikke mindst: Som mand må jeg konstatere, at ingen kvinder viser interesse for at tale om en ”fed sportsvogn”, men en Fiat 500 er altid et godt samtaleemne, hvor kvindekønnet tager initiativet. Tankevækkende J!

 

Testbilen var for øvrigt udstyret med et panoramaglastag - merpris på 8000 kroner, som er godt givet ud.

 

  

 


Modelnavn:

Fiat 500 0,9 TwinAir Lounge

Listepris:

Kr. 184.000

Motor:

2 cyl. 0,9 l turbobenzinmotor. 85 hk. 145 Nm/1900 omdr./min. 

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

11,0 sek/173 km/t/ 24,4/l. 95 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. Justerbare forlygter. 7 airbags. Aircondition. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Deleligt bagsæde.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt