Fiat 500 er blevet danskernes kæledække. Den til
dato mest solgte i 2010. Populær, fordi den virkelig
er en sød lille bil, men bestemt også fordi
privatleasing har gjort det muligt, at komme i
nærheden af den lille charmetrold på en ubesværet og
overkommelig måde.
Vi har tidligere prøvet Fiat 500 i et par varianter
(læs
bl.a. hér>>>) og når det gælder friluftsudgaven
med kanvastag/kaleche, der på ægte nostalgisk vis
(nogenlunde som originalen fra 1960’erne) skydes
bagud og sirligt foldes sammen ovenpå bagagerummet
(der i originalen jo var motorrummet), kan alle
basiskonklusionerne overføres på 500C, hvor C’et
indikerer cabriolet.
45.000 kroner
Som cabriolet er en Fiat 500C ikke billig. 215.000
kroner for den prøvekørte Lounge version er 45.000
kroner mere end for den tilsvarende udstyrsvariant
med fast tag. Men det skal i samme moment tilføjes,
at man kan få en Fiat 500C for 190.000 kroner med
det mere spartanske ”Pop” udstyr. Men det er stadig
45.000 kroner dyrere end for Pop med fast tag. Så
kanvastaget koster med andre ord 45.000 kroner – men
husk, at det inkluderer omkring 30.000 til
statskassen, så prisen er ud fra den synsvinkel ret
fair.
Og 190.000 respektive 215.000 kroner gør også 500C
til at komme i nærheden af. Der er ingen
konkurrenter på markedet, der kan tilbyde luft i
hårtoppene til den pris, så egentlig står 500C ret
godt. Ikke mindst fordi kanvastaget er godt lavet.
Vælg selv
Man trykker på en knap oppe over forruden og så
glider taget bagud. Det kan fastholdes i forskellige
positioner undervejs ned imod bagagerumsklappen.
Derved kan man fuldstændig selv regulere hvor meget
sus, man vil have i cockpittet. Og vælger man at
køre taget helt tilbage, dækker man godt nok for
adgangen til bagagerummet, men det er der råd for.
For det første optager taget ikke plads i
bagagerummet, fordi det forbliver udenpå bilen. For
det andet: Når man forsøger at åbne
bagagerumsklappen, sker der ingen ting. Jo, taget
begynder at glide fremad og når det har nået en
position, så bagklappen er fri, åbnes den elektriske
lås og så har man adgang til rummet indeni – der,
netop fordi kalechen bliver uden på, kan bruges i
sin fulde volumen på 182 liter, stort set det samme
som i den lukkede version.
Betjenes under kørslen
I
øvrigt kan taget åbnes og lukkes op til hastigheder
på omkring 60 km/t, hvilket er perfekt i det danske
sommervejr, hvor ændringen fra tropesol til regntid
kan ske på få sekunder – har august måned vist os…
Og det er også rart, at man inden et besøg på
landevejen eller endnu mere skræmmende en motorvej,
kan lukkes uden at standse. Skræmmende fordi taget
er til brug ved lav fart – ved landevejsfart og
derover er der simpelthen for meget vind-uro og støj
i cockpittet.
Et klart minus er det dårlige udsyn bagud, når taget
er foldet ned. Det kompenseres der dog til en vis
grad for gennem store sidespejle.
Køreegenskaberne er ikke nævneværdigt forskellige
fra den lukkede udgave og fordi hele rammen omkring
taget ikke forsvinder, når taget er væk, er
stabiliteten intakt. Ingen vibrerende frontruder
eller ultra fleksibel undervogn.
|