Fiat 500 så første gang dagens lys i 2007. I hvert
fald i nyere tid. For den originale Fiat 500 kørte
ud på de italienske landeveje i 1957. Den var en
succes dengang. Og retro-udgaven fra 2007 har også
været – og er fortsat – en stor succes. Det skyldes
ikke mindst, at Fiat til stadighed udvikler på den
lille søde bil.
I fjor kom den nye 2-cylindrede 900 ccm
turbo benzinmotor, der yder imponerende 85
hestekræfter og præsterede en benzinøkonomi på 24,4
km/l. Den er siden blevet forbedret, så det
officielle tal nu er 25 km/l – og man har også skabt
en manuel gearkasse med automatisk gearskift. MTA
kaldes den på Fiat sprog.
Længere på literen
En sådan gearkasse er eminent for dem, der har brug
for et automatgear. Det er ikke så hurtigt som et
traditionelt automatgear, men det fylder mindre og
bruger ingen energi. I praksis er det endda sådan,
at man formentlig vil opleve at køre længere på
literen, fordi en computer styrer gearskiftet og
hvornår der skal skiftes.
Normalt er den type af gearkasser ikke lige vores
kop te. Men i Fiat 500 retfærdiggøres det, dels pga.
den vigtige indflydelse på benzinøkonomien, dels
fordi det egentlig passer ret godt til bilen. Måske
især til en bil, der er stylet lidt op med den
såkaldte ”By Abarth” sportspakke.
Indflydelse på gearskiftet
Gearskiftet er i sig selv forholdsvis hurtigt, det
skifter ikke altid når man forventer det, men en
smart
detalje er, at man kan bevare det i
automatik-indstillingen, selvom man skifter vha.
f.eks. palerne på bagsiden af rattet (det gør det
også lidt mere
sportsligt…). Man kan med andre ord
f.eks. geare ned inden indgangen til et sving, ved
at vippe til palen og når man så accelerere igen,
skifter gearkassen automatisk igen. Med mindre man
altså har valgt den hel-manuelle indstilling.
Fra stilstand skal man blot vippe en enkelt gang til
gearvælgeren, så er bilen køreklar. Meget, meget let
at betjene. Og kobling er der naturligvis intet af –
blot lige sagt for en ordens skyld.
By Abarth
”By Abarth” pakken omfatter 16” sorte alufælge i
stedet for standardfælge. Sideskørter hører med og
en stor sort hækspoiler. Der er også lidt
Abarth-skorpion symboler hist og her (bl.a. på
bremsepedalen) og nogle, nu i øvrigt ikke særlig
kønne sorte stafferinger på fronthjelmen. Sorte
spejlhætter hører også med. Og hele pakken koster
kun 7.500 kroner. De penge er ganske godt givet ud.
Der er i det hele taget mange fornuftige og sjove
ting, man kan bruge penge på, når man vælger en Fiat
500. Et sort tag er næste et ”must”, hvis man har
valgt By Abarth pakken, fordi hækspoileren er så
markant (og så sort). Det koster 3000 kroner.
Alting har sin pris
Xenonforlygter er heller ingen dårlig idé, for
småbiler har sjældent en super lygteføring og Fiat
500 er ingen undtagelse. Det koster dog 16.000
kroner, men inkluderer så også forlygtespulere, så
man kan få lidt mere ud af sine Xenon-lys.
Og så var der MTA-gearkassen. 19.000 kroner koster
den, altså en pris, der ikke er langt fra det
tillæg, der normalt opkræves, når man køber en bil
med et traditionelt automatgear. Men sandt at sige
er det pengene værd, fordi gearkassen er udmærket,
den har førnævnte gode muligheder for at føreren
blander sig i gearskiftet, når han synes han vil, og
så fordi det egentlig passer ret godt til bilens
setup og faste affjedring.
Men alting har sin pris. Og fra en basis listepris
for en Fiat 500 Twin Air 85 på under 170.000 kroner
er prisen på det prøvekørte eksemplar krøbet op på
215.000. Man får meget for pengene, men betales skal
de jo…
|