Chevrolet Cruze er ikke gået upåagtet hen i Danmark.
For Chevrolet har formået, at markedsføre sedan
versionen til særdeles attraktive priser. Det samme
gælder i et vist omfang også den nye hatchback
udgave, som vi hér har prøvet med en også ny
dieselmotor og i ”LT-udstyrs versionen”. Enkelt nok,
for der findes ikke andre udstyrsvarianter med
manuelt gear.
Prisen er 295.000 kroner. Det er 15-20.000 kroner
under det, man skal betale for lignende biler på
markedet. Vanskeligt at sammenligne i øvrigt, fordi
udstyret naturligvis har væsentlig betydning for
værdiansættelsen af en ny bil. Men over en kam er
prisen lavere end prisen på konkurrenterne.
Astra platform
Der er da som indikeret heller ikke mange varianter
at vælge imellem og det har naturligvis en betydning
for importørens mulighed for at få den rigtige
indkøbspris. Men det er interessant, fordi en
Chevrolet Cruze er baseret på samme tekniske
platform som Opel Astra, uden at der derudover er
særlig mange ligheder. De to biler har deres helt
egen personlighed.
Og med hatchback skifter Cruze også personlighed,
sammenlignet med sedan-udgaven. Den bliver mere
sportslig at se på og det passer udmærket til den
nye 163-hestes dieselmotor, som giver markant bedre
præstationer, sammenlignet med benzinudgaven med 141
hestekræfter, til trods for, at den bærer rundt på
ikke mindre end 170 kg mere. En del af denne
ekstravægt skyldes den ekstra bagklap og den ekstra
afstivning af især bilens agterparti, som en HB
kræver, en del skyldes, at en dieselmotor med
tilhørende transmission, er tungere end en
benzinmotor.
Sportslig oplevelse
Dieselmotoren præsterer et stort drejningsmoment ved
lave motoromdrejninger. Kombineret med en meget
direkte speederrespons får man ikke bare bedre
præstationer men også en mere sportslig
køreoplevelse. 0-100 km/t klares på bare 8,5
sekunder sammenlignet med benzinudgavens 10,1
sekunder og en stor del af forskellen opleves ved
by-fart.
Samtidig kører dieselbilen 17,9 km/l versus 15,2.
Det er måske ikke her den stor forskel ligger, men
med benzinmodellen er man mere tilbøjelig til at
kompensere for de færre motorkræfter ved at give
mere gas. Som sådan er det i praksis lettere at opnå
en god brændstoføkonomi med dieselbilen. Forskellen
på den nye 163-hestes maskine og den hidtidige
diesel på 150 hestekræfter, som den erstatter,
ligger i øvrigt ikke så meget i præstationer og
forbrug men mest i motorgang og smidighed. Den er
simpelthen en bedre oplevelse.
Regulær bagageplads
Den tophængslede bagklap på den nye HB slår højt op.
Bagagerummet er regulært og rummer 413 liter, som
kan øges til små 900 liter, når bagsæderyglænene
lægges ned. Det sidste tal virker ikke så
overbevisende, men det er målt op til rygstøttens
overkant og ikke til loftet. Fylder man helt til
loftet kommer man nok op i nabolaget af 1,3-1,4
kubikmeter.
Bagsæde benpladsen i bilen, der målet 4,5 meter i
længden, er ikke overvældende. Det går, men kun
takket være hulrummene i forsædernes ryglæn.
Chevrolet Cruze er dog heller ikke skabt med fokus
på rummelighed, men derimod som en sportslig kompakt
mellemklassebil. Og den mission opfylder den
glimrende.
Flot udstyr
Udstyrsniveauet er en væsentlig del af listeprisen.
16” alufælge er standard, det samme er klimaanlæg,
fartpilot, multijusterbart læderrat, sædevarme, USB-
og AUX-stik, i skrivende stund også navigationsanlæg
samt naturligvis ISOFIX barnestolsbeslag. Plus fuld
udstyrspakke – ikke uvæsentligt for Chevrolet, der i
dag markerer sig blandt de allermest sikre biler på
markedet.
Sidst men ikke mindst er den aktive sikkerhed
fremragende. En Chevrolet Cruze HB kører nemlig
rigtig godt. Dens køredynamik og stabilitet er helt
i overensstemmelse med dens fartformåen og udseende.
Den er nem at håndtere i både snævre og hurtige
kurver og stabiliteten ved ligeud kørsel helt OK.
Samtidig giver mervægten den en højere
kørselskomfort på ujævnt underlag. |