Undervognen er identisk med den, man finder på den
nye Opel Astra, designet er helt dens eget og det
samme er prisklassen. I hvert fald hvis man skal
klassificere en bil ud fra hvor meget man får for
pengene. Det er Chevrolets banebrydende Cruze.
Vi har tidligere prøvekørt Chevrolet Cruze med 150
dieselheste til 280.000 kroner (læs
hér>>>), men i erkendelse af, at dieseldrift
ikke altid er det eneste saliggørende, var der grund
til at teste Cruze’n med 141 hestes benzinmotor. Den
er 30.000 kroner billigere, kører lidt kortere på
literen og er en smule langsommere end
dieselmodellen. Men den efterlader et på mange måder
mere harmonisk indtryk.
15 minus grader
Da vejret i øvrigt gav mulighed for det, sendte vi
Cruze’n på en hurtige snetur gennem nordtyskland ved
frostgrader på ned til minus 15. Den slags afdækker
svaghederne – eller underbygger styrkerne.
Benzinmotoren er en 1,8 liters indsugningsmotor.
Officielt kører man 14,7 km/l, men i frost og sne
uden nævneværdig tanke for brændstoføkonomi kørte vi
omkring 13. Ret godt, forøvrigt. Og fordelene ved
den motor i sammenligning med dieselmaskineriet er
udtalte:
Den er væsentlig mere støjsvag og vibrationsfri. Det
sidste opleves i frostvejret, hvor en dieselmotor
benytter længere tid på at blive varm. Vi har ikke
prøvet dieselmotoren i hård frost, men ved moderate
efterårstemperaturer var det ikke den lydløse,
vibrationsfri motorgang, der sprang mest i øjnene…
Fin følsomhed
Benzinmotoren har ikke dieselmotorens store moment.
Det er en medvirkende årsag til, at dieseludgavens
fartpræstationer er bedre. Man har i al sin enkelhed
mere skud bagi lige fra første tryk på speederen.
Omvendt er benzinmotoren meget lettere at dossere og
det har især en betydning på glatte veje, hvor
tå-spids gefühl kan være afgørende for hvornår man
hænger ude blandt vejtræerne eller stikker næsen i
grøften. Det skal dog siges, at frost-prøven
afslørede, at Chevrolet’s elektroniske stabilitets
program virker overordentlig fortræffeligt…
Balancen i Cruze’n er også på benzinvariantens side.
Den vejer 100 kg mindre og i særdeleshed på glat vej
oplever man en rigtig god fordeling af vægten. Vi
havde i hvert fald ikke lyst til at forestille os
yderligere 100 kg på forakslen. Det virker helt
skræmmende, men er nok ikke helt så galt i
virkeligheden.
Fornem kabineopvarmning
En benzinmotor varmer væsentlig hurtigere op end en
diesel og derved har man hurtigere en |