Chevrolet har sat den nye Cruze på cruise-control.
Den cruiser i bogstaveligste forstand derudaf og
tager køberne med storm. Ikke fordi bilen som sådan
er ekstraordinær - men til en pris på 210.000 for
den billigste version, er den bestemt noget særligt.
Groft set ville man normalt forvente, at skulle
betale halvanden gange så meget for en bil i den
kategori.
Den bedste indikation af ”normal-værdien” for en bil
som Chevrolet Cruze får vi, når Opel på et eller
andet tidspunkt introducerer den nye Opel Astra, som
netop er præsenteret på Frankfurt Motor Show. Cruze
og Astra deler nemlig undervogn og stort set også
udstyrsprogram. Det er overraskende, for normalt vil
Astra være placeret i klassen for kompakte
mellemklassebiler i Golf-størrelsen, mens Cruze
klart ligger et niveau højere.
Bred appeal
I
hvert fald hvad gælder størrelse og funktion. Hvad
designet angår, baner man ikke nye veje, men det er
der mange af konkurrenterne, der heller ikke gør –
og det er de ikke blevet billigere af. Til gengæld
har Cruze bred appeal og derfor cruiser den bare
derudaf…
Den prøvekørte motorversion er så ny, at den først
er på det danske marked sidst i september. Den er
forsynet med en 150-hestes common-rail dieselmotor
og til en pris på 275.000 kroner, inklusive et
temmelig omfattende luksusudstyr, som bl.a. omfatter
17” alufælge, aut. klimaanlæg, elruder for og bag,
cruise control, regnsensor, sædevarme, læderrat og
et helt læderindtræk, er den lidt af et scoop.
Astra undervognen
På sikkerhedsområdet har den seks airbags, ESP og
ikke mindst ret gode køreegenskaber. Det sidste
tilskrives naturligvis Astra-undervognen. Opel Astra
har hidtil kørt ganske godt og den nye undervogn er
en forbedring af den eksisterende. Vi er dog ikke
vilde med de store alufælge, for de giver en direkte
forplantning af små ujævnheder gennem hjulophængene,
alt imens større ujævnheder forsvinder. Omvendt er
Cruze’en både sporsikker og retningsstabil, selv i
en vis sidevind, og skyldes det alufælgene, skal vi
gerne lade dem sidde!
Maskineriet støjer lidt for meget, det har en typisk
dieseltikken og man skal have omdrejninger på, før
man slipper koblingen. Det hele er en vanesag, men
det bliver det næppe nogensinde en vane at
konstatere, at den, i hvert fald officielt, kører
næsten 18 kilometer på en liter dieselolie. Glem
ikke, at man har 150 hestekræfter til rådighed, kan
nå 100 km/t på under 9 sekunder og køre over
200 km/t. Det er ret flot.
Bygget for europæere
Chevrolet Cruze er bygget til det europæiske
publikum. Den har en traditionel sedanform med
udvendigt bagagerum, der dog kan åbnes til
passagerkabinen, så man opnår en mere fleksibel
bagageplads. Bagagerummet indeholder 450 liter luft, indtil man begynder at læsse det. Og vil man gerne knuse
bagagen, kan det også lade sig gøre – man skal
|