- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota Yaris Hybrid 130

Premiere Edition


Tendens-rigtig hybridbil


Af Søren Clauding – december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas multiteknologiske tilgang til bilmarkedet og satsning på selvopladende hybridbiler går sin sejrsgang, ikke mindst i Europa, hvor den tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid, Toyota Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen af selvopladende hybridbiler alene i november i år steg tæt ved 20 procent.

 

Stigningen på mere nøjagtigt 18,5 procent, sammenlignet med november i fjor, gav de selvopladende hybrider (HEV) en markedsandel på 33,2 procent og år til dato udgjorde de over 30 procent af antallet af indregistreringer. Også i Danmark klarer de sig godt med en markedsandel på 17,5 procent, hvilket dog trækker det europæiske gennemsnit ned, for herhjemme dominerer indregistreringen af fuldt elektriske biler med 50 procent af markedet år til dato.

 

Scenen sættes

Det sætter ligesom scenen for en bil som Toyota Yaris Hybrid. Toyotas filosofi, udover at kunne levere biler baseret på alle tilgængelige teknologier, er nemlig, at selvom det fra visse sider påstås, at det ikke er belastende for verdens ressourcer at producere de store batterier til biler, så er klimaeffekten i det globale billede langt større ved at reducere CO2 belastningen på mange biler i stedet for at minimere den på få.

 

Det har man forstået ude i Europa, hvor tallet for fuldt elektriske biler (inklusive salget i Danmark) er 12,1 procent år til dato, hvortil kan lægges 7 procent plug-in hybridbiler (som i Danmark er nede på 4 procent). Kun i Norge overgår indregistreringen af elbiler de danske tal med ikke færre end 90 procent af bilsalget – det virker på mange som en ubalance, fordi landet samtidig pumper store mængder olie op af Nordsøen, som ved salg på verdensmarkedet medvirker til at finansiere skattelettelser ved køb af elbiler. CO2 regnskabet er ikke en let faktor at forholde sig til.

 

Toyota er god i priskonkurrencen

I Danmark (hvor man i øvrigt også henter mere olie op af undergrunden end vi selv forbruger) er spørgsmålet om pris formentlig også væsentlig for elbilernes succes. Set i det lys, er det bemærkelsesværdigt, hvor god Toyota har været til at holde prisen i ave på en kompakt hybridbil som Yaris Hybrid. Den allerbilligste Yaris er prissat til 234.000 kroner, og den prøvekørte sporty ”Premiere Edition” topversion koster 325.000 kroner. De priser er faktisk ikke langt fra de statssubventionerede elbiler, og vi taler om biler, der kører op imod 25 km pr. liter brændstof.



Endda har man været i stand til, at gøre den seneste version af Yaris Hybrid, med den opgraderede 130-hestes udgave af den hybridmotor, som man i en 116-hestes version introducerede sammen med den nye generation tilbage i 2020, både hurtigere og mere trafiksikker.

 

Flere kræfter

Vi præsenterede ”Yaris Hybrid 130” i forbindelse med de første internationale testkørsler, og skal ikke nu gå i detaljer med fornyelserne (dem kan man læse mere om hér >>>). Vi kørte dog denne gang også en del på motorvej, hvor vi under skiftende trafikforhold fornemmede, hvor meget mere kraft man har i overhalingssituationer fra 80-110/130 km/t. Kræfter, som direkte hænger sammen med den ny konfigurerede 1,5 liters hybridmotor, hvor benzinmotoren og elmotoren bidrager stort set lige meget. Selvfølgelig har bilens lave vægt på blot 1180 kg også indflydelse på såvel fart som forbrugspræstationerne.



Under brugen blev det i tæt trafik ekstra bemærkelsesværdigt, hvor blidt man kan sætte i gang ved hjælp af e-CVT automatgearet, og hvor lineær og komfortabel accelerationen er. Det sidste oplever man som hovedregel i fuldt elektriske biler, men igangsætningen i en elbil er sjældent særlig blid, med mindre man er ultra-blid med speederfoden.

 

Meget udstyr

I sammenligningen med elbiler er det afgifts-fritagede udstyr formentlig også en del af købsargumenterne. Man får meget, især elektrisk baseret udstyr for pengene i de fleste elbiler. Men det gør man også i Yaris Hybrid, og især i den særligt veludstyrede Premiere Edition udgave.



Udstyrslisten inkluderer bl.a. Head-up display (bravo), 2-zone klimaanlæg (mere bravo), panorama glastag, airbag mellem forsæderne, akustisk lyddæmpende forrude, lændestøtte (elektrisk justerbar) i førersædet, en ny stor 10,5” skærm samt bi-tone lakering. Desuden har man ratvarme, sædevarme, bakkamera og p-sensorer for og bag. Bilen kan desuden åbnes nøglefrit, hvis man har nøglen på sig, og låsene kan også betjenes via MyT appen. Og i kabinen kommer JBL lydanlægget endnu mere til sin ret på grund af den reducerede kørselsstøj.


 

 

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyots Yaris Hybrid 130 opfriskning der batter >>>

Et ordentligt løft på udstyret >>>
On-board videotest: Toyota Yaris Hybrid 130
Vi har foruden i Danmark i forbindelse med de første internationale testkørsler også prøvekørt den nye Toyota Yaris med 130-hestes hybrid motor på snoede veje i området vest for Sitges i Spanien. Den "opfriskede" Yaris kører anderledes end 115-hestes udgaven, og det handler ikke kun om flere kræfter. Fuld HD.




Model: Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition
Listepris: Kr. 325.000
Motor og transmission: 3 cyl. 1,5 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor: 91 hk/120 Nm/3600-4800 omdr./min. PMS Elmotor 84 hk. 185 Nm. System: 130 hk. e-CVT aut. gear. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 9,2 sek./ 175 km/t./ 23,8 km/l./ 95 g/km/.
Længde: 3,94 m
Bagagerum: 286 liter
Værd at bemærke: 17" alufælge. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 10,5” berøringsskærm. P-sensorer for og bag. JBL Lydanlæg. Panorama glastag. Bi-tone lakering. 3 års garanti + 7 år ekstra service aktiveret garanti.

Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt