Toyotas multiteknologiske
tilgang til bilmarkedet og satsning på selvopladende
hybridbiler går sin sejrsgang, ikke mindst i Europa,
hvor den tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid,
Toyota Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på
energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert
fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen
af selvopladende hybridbiler alene i november i år
steg tæt ved 20 procent.
Stigningen på mere nøjagtigt
18,5 procent, sammenlignet med november i fjor, gav
de selvopladende hybrider (HEV) en markedsandel på
33,2 procent og år til dato udgjorde de over 30
procent af antallet af indregistreringer. Også i
Danmark klarer de sig godt med en markedsandel på
17,5 procent, hvilket dog trækker det europæiske
gennemsnit ned, for herhjemme dominerer
indregistreringen af fuldt elektriske biler med 50
procent af markedet år til dato.
Scenen sættes
Det sætter ligesom scenen
for en bil som Toyota Yaris Hybrid. Toyotas
filosofi, udover at kunne levere biler baseret på
alle tilgængelige teknologier, er nemlig, at selvom
det fra visse sider påstås, at det ikke er
belastende for verdens ressourcer at producere de
store batterier til biler, så er klimaeffekten i det
globale billede langt større ved at reducere CO2
belastningen på mange biler i stedet for at minimere
den på få.
Det har man forstået ude i
Europa, hvor tallet for fuldt elektriske biler
(inklusive salget i Danmark) er 12,1 procent år til
dato, hvortil kan lægges 7 procent plug-in
hybridbiler (som i Danmark er nede på 4 procent).
Kun i Norge overgår indregistreringen af elbiler de
danske tal med ikke færre end 90 procent af
bilsalget – det virker på mange som en ubalance,
fordi landet samtidig pumper store mængder olie op
af Nordsøen, som ved salg på verdensmarkedet
medvirker til at finansiere skattelettelser ved køb
af elbiler. CO2 regnskabet er ikke en let faktor at
forholde sig til.
Toyota er god i
priskonkurrencen
I Danmark (hvor man i øvrigt
også henter mere olie op af undergrunden end vi selv
forbruger) er spørgsmålet om pris formentlig også
væsentlig for elbilernes succes. Set i det lys, er
det bemærkelsesværdigt, hvor god Toyota har været
til at holde prisen i ave på en kompakt hybridbil
som Yaris Hybrid. Den allerbilligste Yaris er
prissat til 234.000 kroner, og den prøvekørte sporty
”Premiere Edition” topversion koster 325.000 kroner.
De priser er faktisk ikke langt fra de
statssubventionerede elbiler, og vi taler om biler,
der kører op imod 25 km pr. liter brændstof.
Endda har man været i stand
til, at gøre den seneste version af Yaris Hybrid,
med den opgraderede 130-hestes udgave af den
hybridmotor, som man i en 116-hestes version
introducerede sammen med den nye generation tilbage
i 2020, både hurtigere og mere trafiksikker.
Flere kræfter
Vi præsenterede ”Yaris
Hybrid 130” i forbindelse med de første
internationale testkørsler, og skal ikke nu gå i
detaljer med fornyelserne (dem
kan man læse mere om hér >>>). Vi kørte dog
denne gang også en del på motorvej, hvor vi under
skiftende trafikforhold fornemmede, hvor meget mere
kraft man har i overhalingssituationer fra
80-110/130 km/t. Kræfter, som direkte hænger sammen
med den ny konfigurerede 1,5 liters hybridmotor,
hvor benzinmotoren og elmotoren bidrager stort set
lige meget. Selvfølgelig har bilens lave vægt på
blot 1180 kg også indflydelse på såvel fart som
forbrugspræstationerne.
Under brugen blev det i tæt
trafik ekstra bemærkelsesværdigt, hvor blidt man kan
sætte i gang ved hjælp af e-CVT automatgearet, og
hvor lineær og komfortabel accelerationen er. Det
sidste oplever man som hovedregel i fuldt elektriske
biler, men igangsætningen i en elbil er sjældent
særlig blid, med mindre man er ultra-blid med
speederfoden.
Meget udstyr
I sammenligningen med
elbiler er det afgifts-fritagede udstyr formentlig
også en del af købsargumenterne. Man får meget, især
elektrisk baseret udstyr for pengene i de fleste
elbiler. Men det gør man også i Yaris Hybrid, og
især i den særligt veludstyrede Premiere Edition
udgave.
Udstyrslisten inkluderer
bl.a. Head-up display (bravo), 2-zone klimaanlæg
(mere bravo), panorama glastag, airbag mellem
forsæderne, akustisk lyddæmpende forrude,
lændestøtte (elektrisk justerbar) i førersædet, en
ny stor 10,5” skærm samt bi-tone lakering. Desuden
har man ratvarme, sædevarme, bakkamera og p-sensorer
for og bag. Bilen kan desuden åbnes nøglefrit, hvis
man har nøglen på sig, og låsene kan også betjenes
via MyT appen. Og i kabinen kommer JBL lydanlægget
endnu mere til sin ret på grund af den reducerede
kørselsstøj.
|