Da undertegnede sidste sommer
første gang kørte Toyota Prius Plug-in Hybrid, var
de første spirer lagt i jorden til det, der siden
var grunden til, at præcis den bil var min
top-scorer i kampen om hæderstitlen, Årets Bil i
Danmark 2024. Den vandt ikke. Det var på ingen måde
overraskende, for juryen har en overvægt af
medlemmer, for hvem fuldt elektriske biler er det
uovertrufne valg.
Hvordan kan man så forfalde
til, at give flest points til en bil, der ikke er
særlig praktisk og godt nok er elektrificeret, men
ikke alene kører på el. Dermed er svaret faktisk
allerede i sig selv givet, for det er præcis derfor.
For godt nok er Toyota Prius ikke den mest praktiske
bil på markedet. Men så galt er det nu heller ikke.
Den har både tophængslet bagklap og en
bagagekapacitet, der kan forøges til 1,4 kubikmeter,
hvis man ønsker det.
Forbavsende let
Og elektrisk er den trods
alt, med en rækkevidde på hele 72 kilometer, hvis
man vil det, og det er faktisk ikke så svært at nå i
praksis. Oven i købet slæber man ikke rundt på et
gigantisk batteri - den gode elektriske rækkevidde
leveres af et batteri på blot 13,6 kWh. Udover at
batteriet er super effektivt og genspejler det høje
tekniske niveau, som Toyotas batterier har bevæget
sig op på, så er bilen også forbavsende let. 1545 kg
er det hele, inklusive hybridmotor, batteri og
“Elegant” udstyret, som den prøvekørte Prius Plug-in
var iklædt.
Men det alt afgørende er, at
den ser betagende ud, samtidig med at den både er
miljø-optimeret og også brugbar i hverdagen. Den er
en eyecatcher uden sidestykke, så har man lyst til
at blive lagt mærke til i trafikken, så er Prius et
unikum. Hvilket den netop også er, når man betænker,
at det er lykkede Toyota at få plads til den
avancerede drivline i en bil, der blot er 1,42 meter
høj.
Dobbelte wishbone
baghjulsophæng
Forklaringen er til dels en
længde på 4,6 meter, men det er ikke det hele.
Toyota har nemlig formået at pakke det hele sammen
på en effektiv måde, så der udenfor kabinen ikke er
spildt megen plads. Selv en frihøjde på 14,4 cm er
der blevet plads til og et dobbelt wishbone
baghjulsophæng. Det er unikt, og det opleves
direkte, når man aktiverer systemet og slutter
drivlinen til (et tryk på en knap og en bevægelse
med gearvælgeren).
Prius'en starter fuldt
elektrisk, hvilket den kan gøre, fordi elmotoren -
en permanent magnet synkron motor på op til 163
hestekræfter og et drejningsmoment på 208 Nm - er
mere end rigelig til at drive bilen. Når man så
løber tør for strøm, eller har brug for at få alle
de op til 223 hestekræfter sat i spil, går den
2-liter store Atkinson Cycle forbrændingsmotor i
gang og leverer tilstrækkelig mange kræfter gennem
parallel hybrid konstruktionen til at 100 km/t kan
nås på 6,8 sekunder. Det rækker nok for de fleste…
Energi tilførelse på hver sin
måde...
Førsteprisen underbygget
og bekræftet
I forbindelse med de første
internationale testkørsler i Hamburg sidste år
savnede vi en længere varende test på
motorvejsnettet. Så denne gang havde det fokus. Og
lad det være sagt med det samme: Førsteprisen fra
min side ved Årets Bil i Danmark 2024 står ikke til
diskussion, tvært imod blev den underbygget.
Fordi Toyota har skabt en bil
med fremragende køreegenskaber, helt i
overensstemmelse med det appellerende design. Trods
en voldsom sidevind, som selvfølgelig kunne mærkes,
men kun minimalt, var kørslen ualmindelig afslappet.
Hvad angår støjniveauet ved 130 km/t er der plads
til forbedring, men at proppe en bil til med
støjisolerende materiale er ikke godt for
energiforbruget.
Langt på energien
Og det var til gengæld godt.
Da bilen var kørt tør for strøm, og højvoltbatteriet
alene gemte tilstrækkeligt til at sikre den samlede
motoreffekt, kørte man ubesværet 16 km/l - i
sidevind og ved varierende motorvejsfart mellem 110
og 130 km/t. Så længe, der var strøm nok på
batteriet, var benzinøkonomien naturligvis bedre,
men strøm koster nu også penge, og der er endnu
ingen garanti for, at den altid er fremstillet ved
hjælp af vind- eller solkraft.
Køreoplevelsen fik undervejs
et ekstra skub opad, når de små provinsveje blev
taget i brug. Bilen kører som en sportslig bil skal,
man sidder lavt (og indrømmet: adgangsforholdene er
set bedre), og især bagvognens bevægelser var
herlige. Det var næsten som at køre med
baghjulstræk, og samtidig gøre det med den
sikkerhed, som naturligt følger med forhjulstræk.
19” alufælgene med overraskende smalle 195 mm brede
dæk og 50 procent lavprofil bidrager til en lidt
spændstig vej-føling, da vil 17” muligheden kunne
være et godt alternativ.
Sportslig køreoplevelse
Fordi Prius ved frisk kørsel
ofte vil have benzinmotoren koblet til drivlinen,
får man den feedback fra kørebanen, som man oplever
i konventionelle benzinbiler, og det underbygger den
sportslige oplevelse. For endnu har man ikke i
serieproducerede elbiler kunnet opnå en køredynamik,
der svarer til den velkendte fra konventionelt
drevne biler. Elbiler kan levere kolossale mængder
af kræfter (så længe batteritemperaturen er
optimal), men acceleration er ikke det eneste, der
er på dagsordenen, hvis en bil skal være sportslig,
den skal også være god gennem kurverne ikke mindst.
Det er noget, man fortsat
arbejder med at nærme sig til i udviklingen af
elektrisk drevne biler. Af logiske mekaniske grunde
bliver elbiler næppe nogensinde at køre som
konventionelle biler. Vægten er én ting, men
tilblivelsen og formidlingen af kræfterne en anden,
og affjedringen på elbiler stilles over for en
ganske anderledes opgave, når den skal håndtere
elmotorer i stedet for forbrændingsmotorer.
Verden er mere nuanceret
I Toyota Prius har man
kombineret de to motortyper i et fabelagtigt design.
Det er grunden til, at den i undertegnedes optik
fortjente Årets Bil i Danmark titlen. Og det er sagt
af en mand, der har viet en stor del af sit
professionelle liv til at understøtte elektrisk
motorsport med Formel E som omdrejningspunkt. Verden
er ikke så u-nuanceret, som det iblandt synes som
om, at nogle vil gøre den til.
Vil man dybere under lakken på den nye Prius Plug-in
hybrid, så læs artiklerne fra de første testkørsler.
Indholdet står stadig til troende…
Hybrid-ikon viser vejen med ny identitet >>>
Design og teknik på højere niveau >>>
|