- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Austral Techno

mild hybrid 160 auto


STormfuldt gensyn med familiebilen


Af Søren Clauding – januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de mest bredt anvendelige biler, der er kommet på markedet i den senere tid, er den rummelige familiebil, Renault Austral. Den har mange fine egenskaber, som vi har påpeget ved tidligere møder med den også ganske velkørende bil (links i spalten til højre), og egentlig var det meningen, at vi ville afprøve den over nogle længere strækninger – men så meldte stormen sin ankomst.

 

Vi nåede dog et stykke ned ad det tyske Autobahn net, men så satte først regnen ind og blev fulgt op af en vinterstorm med vindstød af orkanstyrke. Og truslen om, at Storebælt ville sætte en stopper for tilbageturen, afkortede testen – eller omformede den i hvert fald.

 

Fra at være en test af, hvordan en Austral var at leve med, og hvordan den klarede familie-transportopgaven med hastigheder over dansk motorvejsfart, blev det nu især til en afprøvning af dens færdigheder, når vejrguderne syntes, at de ville puste lidt ekstra liv i trafikken. Så det stormfulde gensyn blev stormfuldt i ordets bogstavelige forstand, og det var egentlig lidt af en gevinst.

 

Også god i stormfulde højder

Det viste sig nemlig, at regn og rusk, selv med de voldsomme vindstød, ikke rørte Austral’en i nævneværdig grad. Videoen fra et lille udsnit af køreturen, viser det med stor tydelighed. Vinden blev endda senere meget hårdere end den var, da videoen blev optaget, men oplevelsen var den samme. Selv i de ”stormfulde højder” på Storebæltsbroen var vindfølsomheden minimal. Men indrømmet, der var ikke en direkte sidevind på den store bro, og over kom vi da også, inden myndighederne lukkede den ned.

 

Forinden var det dog også lykkedes – og oven i købet over en del strækninger – at bringe Austral’en op på de 175 km/t, som dens officielle topfart er. Det var ligeså helt og aldeles problemfrit, hvilket underbyggede vores antagelse af, at midt i en elbil-forvandling, har konventionelle biler fortsat deres berettigelse. I særdeleshed en bil som Renault Austral.



Elbilsproblematikken

Man kan så i øvrigt sætte spørgsmålstegn ved, hvor længe den elbil-forvandling fortsætter. For godt nok har især Tesla presset priserne på markedet og derved over en kam gjort nye biler mere prismæssigt tilgængelige (hvilket så rammer brugtbilsmarkedet). Men hvor var elbilerne, hvis ikke det var fordi, de ikke skal betale afgift i Danmark?

 

Populært sagt mister staten en registreringsafgift af anseelige højder, hver gang en bilkøber vælger en elbil i stedet for en bil, der benytter brændstof. Men hvad sker der, når elbiler pålægges afgift som andre biler? I Tyskland er elbilsalget faldet voldsomt, da statsrefusionen blev droppet lige gør jul. Og selv i Frankrig, hvor Renault Austral er skabt, er salget af elbiler beskedent.

 

Prisen passer

Det er alt sammen en helt anden historie. Eller er det? For en Renault Austral i den prøvekørte Techno version med 1,33 liters 4-cylindret 48V mild hybrid benzinmotor er prissat til 375.000 kroner, inklusive 7-trins automatgear og de fremragende køregenskaber. Køreegenskaberne kan tilskrives dels en god basiskonstruktion, dels en moderat vægt på 1464 kg, og dertil kommer så en pris, der er konkurrencedygtig.



Selv hvis man regner på energi-økonomien, er dens handikap ikke stort – naturligvis afhængig af, hvilke priser, man kan købe elektricitet til. Men benzinpriserne svinger nu ikke så meget som elpriserne – hvor en god vinterstorm naturligvis hjælper til at holde dem nede.

 

Nu skal denne biltest ikke ende med at blive en sammenligning mellem en ICE-bil og en elbil, men verden er mere nuanceret end det virker som, når man følger debatten i det offentlige rum. Og er det ikke det, bilkøberne ofte gør sig tanker om: Skal den næste bil være elektrisk eller mere konventionel.

 

Rig på muligheder

Derfor er det i undertegnes optik vigtigt at fastslå, at er man en familie, der også engang imellem vil køre en længere tur fx ned gennem Europa og have plads til næsten 500 liter bagage, når alle siddepladser er i brug, er en bil som Renault Austral en god løsning. Det tager få minutter at tanke op, og i økonomisk forstand kan man jo spare op til næste tankfuld ved at køre langsommere. Man behøver jo ikke at storme afsted…og det vil såvel pengepung som miljøet have glæde af.


 


Udstyrsmæssigt gør Austral sig godt. Den findes kun i én version i Danmark, fordi afgiften på ICE-biler (altså biler med forbrændingsmotorer) udelukker den ellers ret avancerede og miljørigtige fuld hybrid udgave, der kører 22 kilometer/liter. Og udstyrslisten inkluderer bl.a. en 12” skærm i midterkonsollen, Google Maps abonnement i 5 år, Apple Carplay og Android Auto, adaptiv fartpilot samt hele striben af kørehjælpemidler, bakkamera, el-førersæde med massage, forrudevarme, ratvarme. 2-zone klimaanlæg, nøglefri entré og betjening og 2 USB C indgange ved bagsædet.

 

Oven i må og kan man trække en velvoksen campingvogn på 1800 kg, og frihøjden er på 18 cm, fordi der ikke skal være plads til et stort batteri under gulvet.



Franskmændene kan noget med design...

 

Læs også:

Renault Austral First World Test: Fokus på fremtiden

 

Moderne design, funktionel og komfortabel

 

Med plads til køreture i familiebudgettet


On-board Autobahn test: Renault Austral
Vi satte Renault Austral på prøve på en tysk Autobahn. Men havde ikke ventet storm og vindstød af orkan styrke. Hvordan den rummelige familiebil klarede udfordringerne viser videoen. Fuld HD.




Model:

Renault Austral Techno mild hybrid 160 auto

Listepris:

Kr. 374.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,33 turbo benzin. 158 hk/5500 omdr./min. 270 Nm/1800 omdr./min. 7 CVT automatgear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

 9,7 sek. 175 km/t. 16,1 km/l/ 141 g/km.

Hjul, for / bag:

205/55-19

Længde:

4,51 m

Frihøjde:

18 cm

Bagagerum:

487-1525 liter

Anhænger: 1800 kg

Værd at bemærke:

19” alufælge. Fuld LED. Forrude varme. P-sensorer for og bag. El-førersæde med massage. Multijusterbart rat med varme. 2-zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 12” touch screen. Bakkamera. Rear Cross Traffic alert og -bremse.


Link til importøren

19" alufælge er standard og vinterdækkene gav et godt vejgreb på den våde kørebane.


Håndstøtten i midterkonsollen giver god støtte til betjening af touch-skærmen og knapperne derunder.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt