En af de mest bredt
anvendelige biler, der er kommet på markedet i den
senere tid, er den rummelige familiebil, Renault
Austral. Den har mange fine egenskaber, som vi har
påpeget ved tidligere møder med den også ganske
velkørende bil (links i spalten til højre), og
egentlig var det meningen, at vi ville afprøve den
over nogle længere strækninger – men så meldte
stormen sin ankomst.
Vi nåede dog et stykke ned ad
det tyske Autobahn net, men så satte først regnen
ind og blev fulgt op af en vinterstorm med vindstød
af orkanstyrke. Og truslen om, at Storebælt ville
sætte en stopper for tilbageturen, afkortede testen
– eller omformede den i hvert fald.
Fra at være en test af,
hvordan en Austral var at leve med, og hvordan den
klarede familie-transportopgaven med hastigheder
over dansk motorvejsfart, blev det nu især til en
afprøvning af dens færdigheder, når vejrguderne
syntes, at de ville puste lidt ekstra liv i
trafikken. Så det stormfulde gensyn blev stormfuldt
i ordets bogstavelige forstand, og det var egentlig
lidt af en gevinst.
Også god i stormfulde
højder
Det viste sig nemlig, at regn
og rusk, selv med de voldsomme vindstød, ikke rørte
Austral’en i nævneværdig grad. Videoen fra et lille
udsnit af køreturen, viser det med stor tydelighed.
Vinden blev endda senere meget hårdere end den var,
da videoen blev optaget, men oplevelsen var den
samme. Selv i de ”stormfulde højder” på
Storebæltsbroen var vindfølsomheden minimal. Men
indrømmet, der var ikke en direkte sidevind på den
store bro, og over kom vi da også, inden
myndighederne lukkede den ned.
Forinden var det dog også
lykkedes – og oven i købet over en del strækninger –
at bringe Austral’en op på de 175 km/t, som dens
officielle topfart er. Det var ligeså helt og
aldeles problemfrit, hvilket underbyggede vores
antagelse af, at midt i en elbil-forvandling, har
konventionelle biler fortsat deres berettigelse. I
særdeleshed en bil som Renault Austral.
Elbilsproblematikken
Man kan så i øvrigt sætte
spørgsmålstegn ved, hvor længe den elbil-forvandling
fortsætter. For godt nok har især Tesla presset
priserne på markedet og derved over en kam gjort nye
biler mere prismæssigt tilgængelige (hvilket så
rammer brugtbilsmarkedet). Men hvor var elbilerne,
hvis ikke det var fordi, de ikke skal betale afgift
i Danmark?
Populært sagt mister staten
en registreringsafgift af anseelige højder, hver
gang en bilkøber vælger en elbil i stedet for en
bil, der benytter brændstof. Men hvad sker der, når
elbiler pålægges afgift som andre biler? I Tyskland
er elbilsalget faldet voldsomt, da statsrefusionen
blev droppet lige gør jul. Og selv i Frankrig, hvor
Renault Austral er skabt, er salget af elbiler
beskedent.
Prisen passer
Det er alt sammen en helt
anden historie. Eller er det? For en Renault Austral
i den prøvekørte Techno version med 1,33 liters
4-cylindret 48V mild hybrid benzinmotor er prissat
til 375.000 kroner, inklusive 7-trins automatgear og
de fremragende køregenskaber. Køreegenskaberne kan
tilskrives dels en god basiskonstruktion, dels en
moderat vægt på 1464 kg, og dertil kommer så en
pris, der er konkurrencedygtig.
Selv hvis man regner på
energi-økonomien, er dens handikap ikke stort –
naturligvis afhængig af, hvilke priser, man kan købe
elektricitet til. Men benzinpriserne svinger nu ikke
så meget som elpriserne – hvor en god vinterstorm
naturligvis hjælper til at holde dem nede.
Nu skal denne biltest ikke
ende med at blive en sammenligning mellem en ICE-bil
og en elbil, men verden er mere nuanceret end det
virker som, når man følger debatten i det offentlige
rum. Og er det ikke det, bilkøberne ofte gør sig
tanker om: Skal den næste bil være elektrisk eller
mere konventionel.
Rig på muligheder
Derfor er det i undertegnes
optik vigtigt at fastslå, at er man en familie, der
også engang imellem vil køre en længere tur fx ned
gennem Europa og have plads til næsten 500 liter
bagage, når alle siddepladser er i brug, er en bil
som Renault Austral en god løsning. Det tager få
minutter at tanke op, og i økonomisk forstand kan
man jo spare op til næste tankfuld ved at køre
langsommere. Man behøver jo ikke at storme afsted…og
det vil såvel pengepung som miljøet have glæde af.
Udstyrsmæssigt gør Austral
sig godt. Den findes kun i én version i Danmark,
fordi afgiften på ICE-biler (altså biler med
forbrændingsmotorer) udelukker den ellers ret
avancerede og miljørigtige fuld hybrid udgave, der
kører 22 kilometer/liter. Og udstyrslisten
inkluderer bl.a. en 12” skærm i midterkonsollen,
Google Maps abonnement i 5 år, Apple Carplay og
Android Auto, adaptiv fartpilot samt hele striben af
kørehjælpemidler, bakkamera, el-førersæde med
massage, forrudevarme, ratvarme. 2-zone klimaanlæg,
nøglefri entré og betjening og 2 USB C indgange ved
bagsædet.
Oven i må og kan man trække
en velvoksen campingvogn på 1800 kg, og frihøjden er
på 18 cm, fordi der ikke skal være plads til et
stort batteri under gulvet.
Franskmændene kan noget med design...
|