Hvorfor køre over 21 km/l,
når man kan klare sig med 16? Eller rettere, når nu
familiebudgettet har det bedre, hvis man kører
kortere på literen? Er der lige et eller andet, der
skurrer i ørene? Hmm, den danske afgiftslovgivning
er sjældent helt så klimavenlig, som politikerne
tror, når de vedtager den. Den nye Renault Austral
er et godt eksempel på afgifts-misk-mask, men det
skal nu ikke komme bilen til skade.
Forklaring: Da vi i november
sidste år prøvekørte den helt nye Renault Austral
for første gang (læs
vores internationale test af Renault Austral hér >>>)
var der stor fokus på den yderst avancerede fuld
hybrid drivline. 200 hestekræfter, masser af plads,
ideel til familieture, og WLTP forbrugstallet sagde
og siger fortsat 21,7 km/l.
Ikke en chance i Danmark
Det var fremragende
forbrugstal, godt for driftsøkonomien og godt for
klimaet, for ikke alle kan have glæde af opladelige
elbiler. Oven i købet kan sådan en bil køre 80
procent af tiden på elektricitet alene, når man
færdes i bymiljø, og derved er forureningen minimal,
fordi der er en direkte sammenhæng mellem
brændstofforbrug og CO2 udledning.
Men det er en avanceret
teknik. Avanceret teknik koster penge, og med danske
afgifter oven i bliver Austral E-Tech Fuld Hybrid
versionen så kostbar, at den alene på købsprisen
ikke vil have en chance hos de danske bilkøbere. De
fleste danskere vil gerne bidrage til at reducere
miljøbelastningen, men de færreste synes, at de i
nævneværdig grad skal bruge familiebudgettet til
det. Det er forståeligt og giver god mening.
Lanceres med velkendt
teknik
Nu introduceres Austral så
alligevel i Danmark. Men ikke i E-Tech Fuld Hybrid
udgaven, hvilket ret beset også er lige meget, for
hvis ingen ville købe den alligevel, ville
klimabelastningen ikke ændre sig. Næh, den danske
Renault importør tager udgaven til Danmark med en
noget mere konventionel 4-cylindret 1,33 liters
turbo benzinmotor og 48 Volt mild hybrid teknik.
Motoren kender vi fra andre af koncernens biler og
Mercedes A-klasse, den præsterer op til 160
hestekræfter og er egentlig en glimrende motor.
Der er bare lige det ved det,
at den blot kører 16,1 km/l og sender tilsvarende
mere CO2 ud i atmosfæren end fuld hybriden.
Muligheden for at køre elektrisk i bymiljø
eksisterer heller ikke. Til gengæld er prisen på
plads. Med en god portion udstyr, plads til fem
fuldvoksne personer og næsten en halv kubikmeter
bagage er listeprisen 375.000 kroner. Og man må da
oven i købet også trække en anhænger, det kunne være
en campingvogn, på 1800 kg.
Godt for familiebudgettet
Det giver god mening for
familiebudgettet, for selv når total-regnestykket en
dag gøres op, vil man med stor sandsynlighed have
flere penge tilbage på sin egen bankkonto, end hvis
man i stedet havde sendt pengene ind til staten. Så
er der spørgsmålet om miljøet: Læs lige indledningen
til denne artikel en gang til.
Er det så uansvarligt at købe
en Renault Austral i Danmark? Udover at det må være
lidt op til den enkelte at vurdere, så er
undertegnedes svar: Nej, på ingen måde. Der findes
fortsat en del andre biler i samme størrelse, som
har dårligere energiforbrugstal, især plug-in
hybrider, når de er løbet tør for strøm, og Renault
Austral er fortsat en fin bil, som beskrevet sidste
vinter.
Rummelig og udstyrsrig
Vi har prøvekørt den nye
Austral på snoede danske landeveje og den er en
glimrende bil, og en bil, hvor man får meget for
pengene. Rummeligheden til familien er én ting, et
andet er bagagekapaciteten, som ret beset ikke
benyttes til fx et stort batteri som i mange plug-in
hybrid biler. Og så er der også en god udstyrspakke.
Austral kan dog alene købes i
én udgave i Danmark, også hvad udstyret angår. Der
er selvfølgelig mulighed for at tilkøbe
ekstraudstyr, men standardudstyret er rimelig
omfattende, hvad man får en indikation af, når man
tager plads bag rattet: Elektrisk indstilleligt
førersæde, oven i købet med massagefunktion, ideelt
til de lange (ferie)ture, som en Austral ikke mindst
er særdeles velegnet til.
Men ellers: Adaptiv
fartpilot, regn- og lyssensorer, bakkamera,
sædevarme, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, to
USB-C porte ved bagsæderne, mørktonede ruder bagtil,
sæder i kunstlæder og stof, og bagsæderyglænene kan
foldes ned, så bagagekapaciteten kan øges til 1525
liter.
Sådan kører den
Og så er et 7-trins
automatgear af CVT-typen standard. Det er helt i
harmoni med kørekomforten og den lethed, der er
forbundet med, at bilen ikke er proppet med tunge
elektriske løsninger. Den vejer under 1500 kg, og
med 255/55-19 dæk monteret på alufælge har man et
godt vejgreb.
Affjedringen føltes lidt
spids på den første prøvetur, men det skyldes med
stor sandsynlighed, at den også er i stand til at
håndtere ”fulde huse”, når familien og bagagen er
med og der måske oven i købet er hægtet en velvoksen
campingvogn på trækkrogen. Vi prøvede også den nye
Austral på motorvej, og dér er den helt ideel.
Motoren kendes som nævnt fra andre Renault’er, den er
smidig, leverer kræfterne over et stort
omdrejningsinterval, 0-100 km/t klares på 9,7
sekunder, og topfarten på 175 km/t dækker vel de
flestes behov, også på turen ned ad de tyske
autobahns.
|