- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Kort test: Renault Austral 160 Techno

Med plads til køreture i familiebudgettet


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor køre over 21 km/l, når man kan klare sig med 16? Eller rettere, når nu familiebudgettet har det bedre, hvis man kører kortere på literen? Er der lige et eller andet, der skurrer i ørene? Hmm, den danske afgiftslovgivning er sjældent helt så klimavenlig, som politikerne tror, når de vedtager den. Den nye Renault Austral er et godt eksempel på afgifts-misk-mask, men det skal nu ikke komme bilen til skade.

 

Forklaring: Da vi i november sidste år prøvekørte den helt nye Renault Austral for første gang (læs vores internationale test af Renault Austral hér >>>) var der stor fokus på den yderst avancerede fuld hybrid drivline. 200 hestekræfter, masser af plads, ideel til familieture, og WLTP forbrugstallet sagde og siger fortsat 21,7 km/l.

 

Ikke en chance i Danmark

Det var fremragende forbrugstal, godt for driftsøkonomien og godt for klimaet, for ikke alle kan have glæde af opladelige elbiler. Oven i købet kan sådan en bil køre 80 procent af tiden på elektricitet alene, når man færdes i bymiljø, og derved er forureningen minimal, fordi der er en direkte sammenhæng mellem brændstofforbrug og CO2 udledning.

 

Men det er en avanceret teknik. Avanceret teknik koster penge, og med danske afgifter oven i bliver Austral E-Tech Fuld Hybrid versionen så kostbar, at den alene på købsprisen ikke vil have en chance hos de danske bilkøbere. De fleste danskere vil gerne bidrage til at reducere miljøbelastningen, men de færreste synes, at de i nævneværdig grad skal bruge familiebudgettet til det. Det er forståeligt og giver god mening.

 

Lanceres med velkendt teknik

Nu introduceres Austral så alligevel i Danmark. Men ikke i E-Tech Fuld Hybrid udgaven, hvilket ret beset også er lige meget, for hvis ingen ville købe den alligevel, ville klimabelastningen ikke ændre sig. Næh, den danske Renault importør tager udgaven til Danmark med en noget mere konventionel 4-cylindret 1,33 liters turbo benzinmotor og 48 Volt mild hybrid teknik. Motoren kender vi fra andre af koncernens biler og Mercedes A-klasse, den præsterer op til 160 hestekræfter og er egentlig en glimrende motor.

 

Der er bare lige det ved det, at den blot kører 16,1 km/l og sender tilsvarende mere CO2 ud i atmosfæren end fuld hybriden. Muligheden for at køre elektrisk i bymiljø eksisterer heller ikke. Til gengæld er prisen på plads. Med en god portion udstyr, plads til fem fuldvoksne personer og næsten en halv kubikmeter bagage er listeprisen 375.000 kroner. Og man må da oven i købet også trække en anhænger, det kunne være en campingvogn, på 1800 kg.



Godt for familiebudgettet

Det giver god mening for familiebudgettet, for selv når total-regnestykket en dag gøres op, vil man med stor sandsynlighed have flere penge tilbage på sin egen bankkonto, end hvis man i stedet havde sendt pengene ind til staten. Så er der spørgsmålet om miljøet: Læs lige indledningen til denne artikel en gang til.

 

Er det så uansvarligt at købe en Renault Austral i Danmark? Udover at det må være lidt op til den enkelte at vurdere, så er undertegnedes svar: Nej, på ingen måde. Der findes fortsat en del andre biler i samme størrelse, som har dårligere energiforbrugstal, især plug-in hybrider, når de er løbet tør for strøm, og Renault Austral er fortsat en fin bil, som beskrevet sidste vinter.

 

Rummelig og udstyrsrig

Vi har prøvekørt den nye Austral på snoede danske landeveje og den er en glimrende bil, og en bil, hvor man får meget for pengene. Rummeligheden til familien er én ting, et andet er bagagekapaciteten, som ret beset ikke benyttes til fx et stort batteri som i mange plug-in hybrid biler. Og så er der også en god udstyrspakke.

 

Austral kan dog alene købes i én udgave i Danmark, også hvad udstyret angår. Der er selvfølgelig mulighed for at tilkøbe ekstraudstyr, men standardudstyret er rimelig omfattende, hvad man får en indikation af, når man tager plads bag rattet: Elektrisk indstilleligt førersæde, oven i købet med massagefunktion, ideelt til de lange (ferie)ture, som en Austral ikke mindst er særdeles velegnet til.

 

Men ellers: Adaptiv fartpilot, regn- og lyssensorer, bakkamera, sædevarme, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, to USB-C porte ved bagsæderne, mørktonede ruder bagtil, sæder i kunstlæder og stof, og bagsæderyglænene kan foldes ned, så bagagekapaciteten kan øges til 1525 liter.

 

Sådan kører den

Og så er et 7-trins automatgear af CVT-typen standard. Det er helt i harmoni med kørekomforten og den lethed, der er forbundet med, at bilen ikke er proppet med tunge elektriske løsninger. Den vejer under 1500 kg, og med 255/55-19 dæk monteret på alufælge har man et godt vejgreb.



Affjedringen føltes lidt spids på den første prøvetur, men det skyldes med stor sandsynlighed, at den også er i stand til at håndtere ”fulde huse”, når familien og bagagen er med og der måske oven i købet er hægtet en velvoksen campingvogn på trækkrogen. Vi prøvede også den nye Austral på motorvej, og dér er den helt ideel.

 

Motoren kendes som nævnt fra andre Renault’er, den er smidig, leverer kræfterne over et stort omdrejningsinterval, 0-100 km/t klares på 9,7 sekunder, og topfarten på 175 km/t dækker vel de flestes behov, også på turen ned ad de tyske autobahns.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Fokus på fremtiden >>>

Moderne design, funktionel og komfortabel >>>
On-board videotest: Renault Austral 1,3 160
Renault Austral i den avancerede miljø optimerede E-Tech udgave vil ikke blive lanceret i Danmark, alene denne version med 160 hestes 1,33 liters turbo benzinmotor. Er den et reelt alternativ til E-Tech? Fuld HD.




Hurtige fakta - Renault Austral 160 Techno:

1,33 liters 4 cyl. turbobenzinmotor med 48 V mild hybrid, 158 hk, 270 Nm/1800-3750 omdr./min. 7 trins A/T (CVT). Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 9,7 sek. Benzinøkonomi: 16,1 km/l. CO2: 141 g/km.

Egenvægt: 1464 kg.

Anhængervægt: 1800 kg.

Længde: 4,51 meter

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 18 cm.

Bagagekapacitet: 487-1525 liter










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt