- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Renault Austral E-TECH

Fokus på fremtiden


Af Søren Clauding – 3. november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault lægger ikke skjul på, at den hidtidige Renault Kadjar allerede slæbte en smule bagefter, da den blev lanceret tilbage i 2015. Man vidste det godt, men det var den pragmatiske og billigste løsning, at skabe en Renault kopi af den dengang et par år gamle succes-model fra alliancepartneren, Nissan Qashqai. Bien blev ikke dårlig, men med den nye Renault Austral er det helt anderledes og det er målet også.

 

Den nye Renault Austral, som efter planen lander på det danske marked næste sommer, er skabt med fokus på fremtiden – og naturligvis også på nutiden. Den skal erobre en vægtig plads i klassen for mellemstore SUV’er, og man har fravalgt, at bygge en elektrisk version, ikke engang en plug-in hybrid, selvom Renault-Nissan-Mitsubishi alliancens nye CMF-CD platform faktisk muliggør det. Forklaring: Plug-in er et faldende marked, og på de lange strækninger er elbiler fortsat ikke den ideelle løsning.

 

Ambitionerne er større

Det sidste ved de fleste, og derfor ved man også hos Renault, at den nye bil næppe ville falde i så mange kunders gunst, at de ville kunne løfte ambitionen om en markant større markedsandel for den størrelse biler. I øvrigt er Renault på vej med en større elbil, som præsenteres engang i 2023, så den tilgodeser efterspørgslen til den tid.

 

Allerede først på året kunne vi første gang berette om en anden af de nye biler, nemlig Renault Mégane E-TECH Electric. Den er kompakt, den er fuldt elektrisk og det giver god mening, hvis man kører meget i byerne. Dens design var på mange måder skelsættende hos Renault, og mange af dens designelementer genfindes også i Austral.

 

Vejret hjalp til

De første internationale prøvekørsler af den helt nye bil fandt imidlertid sted på vejene nordvest for den spanske hovedstad, Madrid. I stedet for at kaste sig ud på de snoede bjergveje, tilrettelagde vi vores test af bilen i det flade landskab, som minder mere om det, man finder i Danmark. Og så gav vejrguderne os også en håndsrækning.

 

For hvor bilproducenterne ofte afholder internationale prøvekørsler i Sydeuropa på grund af det milde klima, startede testen i kraftig vind, til tider kraftig regn, dis, tåge og under temperaturer på den vinterlige side af de 10 grader. Det gav et særligt indblik i bilens køreegenskaber, for selvom den har dimensioner som en SUV, selvom den har en frihøjde på 18 cm, så havde testbilerne ikke, og Austral får heller ikke, firehjulstræk. Til gengæld havde topversionerne, og det var sådan en vi blev udrustet med, firehjulstyring – noget som Renault har arbejdet med ved flere lejligheder gennem den sidste halve snes år.



Selvopladende hybrid

Kræfter savnede man dog ikke, og et af målene med Austral er at tilbyde en tidsrigtig drivline, dvs. lavt forbrugende og enkelt at gå til. I praksis er der tale om en selvopladende hybrid-drivline, der minder lidt om den, man bl.a. finder i den Renault Mégane E-Tech PHEV, vi prøvekørte forrige vinter. Den er i Austral anderledes dimensioneret og består af en 3-cylindret 1,2 liters turbobenzinmotor, der yder 96 kW (130 hk), samt en parallelt monteret 50 kW (67 hk) elmotor plus en såkaldt starter/generator på 25 kW, som blander sig i gearskiftet og i accelerationen, så man disponerer over en systemeffekt på i alt 200 hk.

 

Den lille elmotor har bl.a. til opgave at sikre en glidende formidling af kræfterne gennem de i alt 15 kombinationsmuligheder, der er resultatet af den yderst avancerede automat gearkasse, hvor benzinmotoren disponerer over fire trin og elmotorerne to. I vores optik er der dog stadig lidt at hente, hvad angår forudsigeligheden af kræfterne, for der skiftes ofte gear. Og iblandt oplever man, at kræfterne ikke leveres så præcist, som den dynamiske speederrespons lægger op til.

 

Eco-vinder

Her kom vejroplevelsen ind i billedet, for ligesom man kunne fremprovokere et hjulspin på de trækkende hjul ved hurtig kurvekørsel, kunne man også tæmme den manglende forudsigelighed ved ganske enkelt at benytte ECO-indstillingen. Ved almindelig kørsel var problemet i princippet ikke eksisterende.

 

Og så kan vi heller ikke se bort fra, at den testede bil var påklædt det såkaldte Alpine antræk, som emotionelt er baseret på de legendariske Renault Alpine sportsvogne og Renaults aktuelle deltagelse i Formel 1. Bortset fra at der er benyttet en smule teknik i drivlinen, leveret fra Formel 1 konstruktørerne (som alle udstyrsmodellerne har glæde af), handler Austral Alpine kun om det visuelle og det kosmetiske. På nær ét punkt: Hjulene. 235/45-20 Michelin sommerdæk er ikke optimale ved lavere temperaturer, stadig afkøling pga. regnen og det i det hele taget noget beskedne greb, man naturligt kunne få i den regnvåde asfalt.



Fin undervogn

Under sådanne kørselsforhold bliver bilen mere følsom og derfor: Hatten af for den tilgivende affjedring, multilink baghjulsophænget (som dog på de mere motorsvage varianter erstattes af torsionsbagaksler) og firehjulstyringen. På motorvejene kørte bilen snorlige og meget roligt (hvilket underbyggede et generelt meget lavt støjniveau) og præcisionen på de bjergveje, vi trods alt var nødt til at sno bilen igennem, er forbilledlig.

 

I øvrigt giver firehjulsstyringen, hvor baghjulene styrer med forhjulene, når man kører hurtigt og imod forhjulene, når man kører langsomt, en beskeden vendediameter på blot 10,1 meter – det er 1,1 meter mindre end i bilerne uden baghjulsstyring.

 

21,7 kilometer på literen

Sidst, men ikke mindst: 0-100 km/t på 8,4 sekunder, 175 km/t på toppen – og en benzinøkonomi på 21,7 km/l. Det er ganske glimrende for en 4,51 meter lang bil, der også måler 1,64 cm i højden og det skyldes bl.a., at man benytter et 2 kWh 400 Volt hybridbatteri, som i øvrigt gør det muligt ved bykørsel at køre op til 80 procent af tiden uden brug af benzinmotoren.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere:
Moderne design, funktionel og komfortabel >>>
First on-board videotest: Renault Austral

Vejret var en udfordring, men et øjebliks opholdsvejr gjorde det muligt, at give en køre-intro til Renaults nye C-segment familiebil i Hybrid-udgaven med op til 200 hestekræfter og 15 gear. Fuld HD.


2000 år adskilder akvædukten i Segovia og den helt nye Renault Austral. Men under prøvekørslen var der nok mere vand udenfor akvædukten end inden i. Den blev iøvrigt taget ud af drift i 1973, akvædukten, altså...

Hurtige fakta om Renault Austral


Introduktion i Danmark: Sommeren 2023

 

Drivliner:

E-TECH Fuld hybrid 200 auto og 160 auto:

1,2 liters 3 cyl. turbobenzinmotor 130 hk, 205 Nm/1750 omdr./min. Elmotor 50 kW, 205 Nm. Motor-generator 25 kW, 50 Nm. System: 200 hk, 410 Nm hhv. 160 hk, 410 Nm. 15 trins A/T. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 8,4 hhv. 9,0 sekunder. Benzinøkonomi: 21,7 hhv. 22,2 km/l. Egenvægt: 1517 kg. Anhængervægt: 1500 kg.

 

Mild Hybrid Advanced 130:

1,33 liters turbobenzinmotor med 48 V mild hybrid, 130 hk, 230 Nm/1750-3500 omdr./min. 6 trins M/T. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 10,8 sek. Benzinøkonomi: 19,2 km/l. Egenvægt: 1421 kg. Anhængervægt: 1500 kg.

 

Mild Hybrid 140, 140 auto:

1,33 liters 4 cyl. turbobenzinmotor med 48 V mild hybrid, 140 hk, 260 Nm/1750-3500 omdr./min. 6 trins M/T hhv 7 trins A/T. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 10,7 hhv. 10 sek. Benzinøkonomi: 16,4 km/l. Egenvægt: 1373 hhv. 1422 kg. Anhængervægt: 1800 kg.

 

Mild Hybrid 160 auto:

1,33 liters 4 cyl. turbobenzinmotor med 48 V mild hybrid, 158 hk, 270 Nm/1800-3750 omdr./min. 7 trins A/T. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 9,7 sek. Benzinøkonomi: 16,4 hhv. 16,1 km/l. Egenvægt: 1464 kg. Anhængervægt: 1500 hhv. 1800 kg.

 

 

Længde: 4,51 meter

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 18 cm.

Bagagekapacitet: 487 Liter.

Vendediameter med 4Control (4-hjulsstyring): 10,1 meter

Vendediameter uden 4Control: 11,2 meter


Bemærk det tværgående arm/håndleds-læn midt i billedet. Den kan skydes frem og tilbage og stabliserer hånden, når man skal betjene touch-punkterne på skærmen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt