- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Honda CR-V e:PHEV Advanced Tech FWD


Den er god, også når vejrforholdene driller


Af Søren Clauding – februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de opgaver, der er forbundet med at få elbiler til at køre godt også på glatte veje og veje med uforudsigeligt vejgreb, er styringen af kraftformidlingen. En elbil har ikke den mekaniske fordel, der direkte kan tilskrives forbrændings motorernes karakteristika og tilhørende transmission. I elbilen styres den primært elektronisk baseret på computerberegninger og følere. Især på glatte veje får man syn for sagen og Hondas avancerede hybrid elbil, CR-V e:PHEV gør det forbavsende godt.

 

Honda CR-V er godt nok karakteriseret som en plug-in hybrid. Men dens drivline er fuldt elektrisk. Dvs. bilen kører som en elbil, strømmen leveres via et 17,7 kWh litium-ion batteri, og det oplades fra el-nettet såvel som fra den indbyggede generator. Computeren styrer dels hvorfra strømmen skal komme, hvis ikke man vælger det selv. Og så styrer den også, hvordan de trækkende forhjul arbejder, både indbyrdes og når kræfterne leveres til underlaget.



Det andet møde

Vi har allerede i oktober indgående beskrevet Honda CR-V e:PHEV (links øverst på siden), men savnede at bruge lidt mere tid med bilen. Og siden var det den selvsamme bil, vi havde til rådighed, da der var anledning til at gå den lidt mere under lakken.

 

Men udfordringen fra vejret kom som en bonus, for netop samspillet mellem hjulene og den måde, hvorpå de leverer kræfterne til underlaget, blev i den grad udfordret af sne, is, vand, optøet sne samt temperaturer tæt ved nulpunktet. Se videoen, som giver et godt indtryk af, hvordan bilen agerer. Og i linjerne her skal det helt overordnet blot konstateres, at som elbil betragtet er CR-V’en noget nær det bedste, vi har prøvet.



Agil og smidig

Én ting er forhjulstrækket, en anden er vægten på små 2 tons. CR-V er så stor, at den som fuld elektrisk bil ville veje nogle hundrede kg mere. Det gør den så ikke, og det opleves dels gennem en agil og smidig kørsel, som også skyldes de adaptive støddæmpere, dels gennem en tilgivende affjedring, når man altså ikke kører meget hurtig, for da strammer støddæmperne op.

 

En tilgivende affjedring er en ekstra stor fordel på glat vej. Hér står bilen ganske enkelt bedre fast end den ville have gjort, hvis den fx var forsynet med stive fjedre og lavprofildæk. Honda CR-V har 235/60-18 hjul, naturligvis var sommerdækkene udskiftet med vinterdæk, og køreoplevelsen sad bare lige i øjet.



Automatisk lade-styring hvis man vil

I praksis er Honda CR-V nem at have med at gøre. Auto-indstillingen sørger for at balancerer opladningen af batteriet under forventning til, at bilen på et eller andet tidspunkt får strøm fra elnettet. Uden strøm fra elnettet vil den før eller siden løbe tør for strøm på højvoltbatteriet.

 

Det kan man så forinden selv styre ved at gemme strøm, og derved lade benzinmotoren tilføre den nødvendige strøm, der skal bruges til at køre. Og får man brug for det, kan benzinmotor/generatoren også oplade batteriet – men det stopper dog omkring 80 procent, fordi der skal bruges ekstraordinær meget energi på at lade helt op til 100 procent. Det giver god mening.

 

I dagligdagen i vinterperioden er rat- og sædevarme en stor bekvemmelighed. Sædevarme også på bagsæderne vil de fleste bagsædepassagerer værdsætte på denne årstid. Lygteføringen – fuld LED plus kurvelys – er fremragende og multikameraet, som afdækker hvad der er tæt på bilen hele vejen rundt, er skarpt og klart. Skærmstørrelsen på 9” er fuldt tilstrækkelig, bl.a. fordi visse essentielle funktioner aktiveres vis trykknapper. Det er også bekvemt på den kolde årstid, at man ikke behøver at tage handskerne af før, der er kommet lidt varme i kabine og rat.


Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honda CR-V e:PHEV: Dynamisk kørsel, funktion og miljø i skøn forening >>>


Honda CR-V e:PHEV: Unik plugin - det bedste fra 3 verdener >>>

On-board videotest: Honda CR-V e:PHEV

Honda CR-V er en usædvanlig bil, som parrer en regulær plug-in hybrid med en fuld elektrisk drivline. Den medbringer sin egen superøkonomiske benzinmotor. Det fungerer fremragende på almindelige veje, men hvad sker der på et ultra glat og uforudsigeligt underlag bestående af vand, is og optøende sne? Det har vi prøvet. Fuld HD.





Model: Honda CR-V e:PHEV Advance Tech

Listepris:

Kr. 553.900

Motor og transmission:

Elmotor, 184 hk. 335 Nm. 4 cyl 2,0 Atkinson Cycle benzinmotor u. turbo. 148 hk/6100 omdr./min. 189 Nm/4500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiøk (WLTP)/ Benzinøk (WLTP) Benzinøk uden el (testerfaring):

9,4 sek./ 195 km/t/ 15,5 kW/100 km. 125 km/l/   ca. 15,5 km/l/

Længde:

4,71 m

Frihøjde:

15,9 mm

Bagagerum:

617-1710 liter

Værd at bemærke

11 airbags. 18” alufælge. Fuld LED med aktivt kurvelys. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Skiltegenkendelse. Head-up display. Aktiv vognbaneassistent. Nøglefri adgang og start. Fjernbetjent centrallås. El-bagklap/håndfri. 2-zone klimaanlæg. 19" touch screen. Sædevarme for og bag. Ventilerede forsæder. El-forsæder. Læderrat med varme. Panorama soltag. Multi-kamera. Bose audioanlæg med 12 højtalere.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt