Honda er kendt for at bygge
avancerede biler. Biler, der giver mening i bred
forstand, og som alle kører fortræffeligt. Det
underbygges i særlig grad af den helt nye Honda CR-V
e:PHEV, der i praksis forener det bedste fra tre
verdener og oven i købet udgør et udstyrsstykke uden
sidestykke til prisen. Bilen er den helt nye og
sjette generation af CR-V modellen, som lanceres med
en usædvanlig plug-in hybrid elektrisk drivline.
Vi har haft anledning til at
stifte bekendtskab med den nye Honda CR-V e:PHEV på
en køretur over 500 kilometer, og den bør blive en
succes også i Danmark. Når det siges på den måde, er
det mest fordi de tidligere elektrificerede modeller
har haft lidt vanskeligt ved at opnå danske
bilkøberes gunst. Måske på grund af prisen og måske
på grund af teknikken, der for mange måske kunne
synes en smule uforståelig – selvom den i bund og
grund er meget logisk.
Spørgsmål om behov
Der er næppe nogen, der er i
tvivl om at elbiler udgør en stor del af fremtidens
biler. De har de seneste år sendt et klart signal
om. Indrømmet, den danske afgiftsbegunstigelse har
gjort det forholdsvis billigt at anskaffe
forholdsvis luksuriøse biler. Udfordringen har for
alle bilister været det evige spørgsmål om
rækkevidde og opladningsmuligheder. Det er på ingen
måde løst, og typisk vil man som elbils køber
virkelig skulle forholde sig til om en elbil nu også
er passende til ens mobilitetsbehov.
Løsningen derpå skulle være,
og er det vel også for mange, at anskaffe en plug-in
hybrid bil. Den gør det muligt typisk at køre et
halvt hundrede kilometer på elektricitet alene, og
siden kan man så blot hælde benzin på, hvis man skal
køre over længere strækninger. Det har mange så også
gjort.
Elbiler som hybrid
Honda har over nogle år valgt
en anden vej. De har bygget en slags hybridbiler,
hvor det imidlertid er en elmotor, der driver bilen,
altså regulære elbiler. Men i stedet for at tappe
strøm fra en lade-stander eller stikkontakten i
carporten, får bilerne deres strøm fra en medbragt
benzinmotor, der via en generator leverer strøm til
et lille batteri, der så sørger for at elmotoren kan
drive bilen.
Problemet er ikke teknikken,
som undertegnede ser det, for den virker
fortræffeligt. Problemet er, at de WLTP-målemetoder,
der anvendes til at fastslå bilernes benzinforbrug,
ikke har taget højde for en sådan teknik, som Honda
benytter. Derfor er tallene blevet så dårlige, at
bilerne både er blevet ”straffet” prismæssigt, og
siden også er blevet straffet på de løbende
afgifter. Selvom teknikken på mange måder har givet
god mening.
Sådan er det ikke med den nye
CR-V e:PHEV.
Elbil som plug-in hybrid
Den nye Honda er nemlig,
foruden at den har en elmotor og en benzinmotor,
også til at lade op, præcis som en hvilken som helst
anden plug-in hybrid, eller faktisk lidt bedre, men
det vender vi tilbage til.
En Honda CR-V e:PHEV kan
nemlig nu købes for 553.900 kroner, hvilket er en
ret attraktiv pris for så stor en bil med så
omfattende et udstyr. Og den årlige ejerafgift er
blot 740 kroner.
I teknisk forstand er den
nemlig udrustet med et batteri på 17,7 kWh, som
giver en elektrisk gennemsnitlig WLTP-rækkevidde på
82 kilometer – et tal som ikke afviger meget fra
virkeligheden, som vi oplevede den over de 500
kilometer på danske veje.
Hurtig AC-opladning
Man kan med andre ord
forvente, at kunne køre i nabolaget af 70-80
kilometer uden at benzinmotoren behøver at røre på
sig, og derved nyde godt af attraktive elpriser, og
hvad der er dobbelt godt: Man kan AC-lade fra en
lade-stander med 6,8 kW, hvilket er næsten det
dobbelte af opladningshastigheden på de gængse
plug-in hybridbiler. Derfor kan man i praksis køre
noget mere på strøm fra elnettet end de fleste andre
PHEV’er, der typisk lader med maksimalt 3,7 kW,
fordi man får næsten dobbelt så meget strøm
indenbords på den samme tid.
Oven i det har man glæde af
en smidig og potent elmotor plus muligheden for, når
det kræves, at køre ret benzinøkonomisk. Vores
erfaring var en benzinøkonomi på mellem 15 og 16
km/l ved landevejs- og motorvejskørsel, når der ikke
blev tappet strøm af batteriet, og endnu bedre ved
bykørsel. Også det er fuldt på højde med de bedste
plug-in hybrid biler på markedet.
Kort sagt:
Man får glæden ved elektrisk
kørsel, den smidige og potente drift. Man får glæden
af billig elektrisk kørsel, når man kan ”tanke”
billig strøm på elnettet (som måske ofte oven i
købet er ”grøn”, hvorved man medvirker til at skåne
verdens energiressourcer og reducere CO2
udledningen), og man har billigt og lavt forurenende
drift, når man i blandt benytter benzinmotoren for
hurtigt at kunne komme videre.
Men hvordan med alt det andet, der gør Honda CR-V til
en brugbar bil? Hvordan kører den overhovedet.
Læs mere derom hér >>> Link
til importøren |