- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: Honda CR-V e:PHEV Advance Tech


Unik plug-in: Det bedste fra tre verdener


Af Søren Clauding – oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda er kendt for at bygge avancerede biler. Biler, der giver mening i bred forstand, og som alle kører fortræffeligt. Det underbygges i særlig grad af den helt nye Honda CR-V e:PHEV, der i praksis forener det bedste fra tre verdener og oven i købet udgør et udstyrsstykke uden sidestykke til prisen. Bilen er den helt nye og sjette generation af CR-V modellen, som lanceres med en usædvanlig plug-in hybrid elektrisk drivline.

 

Vi har haft anledning til at stifte bekendtskab med den nye Honda CR-V e:PHEV på en køretur over 500 kilometer, og den bør blive en succes også i Danmark. Når det siges på den måde, er det mest fordi de tidligere elektrificerede modeller har haft lidt vanskeligt ved at opnå danske bilkøberes gunst. Måske på grund af prisen og måske på grund af teknikken, der for mange måske kunne synes en smule uforståelig – selvom den i bund og grund er meget logisk.

 

Spørgsmål om behov

Der er næppe nogen, der er i tvivl om at elbiler udgør en stor del af fremtidens biler. De har de seneste år sendt et klart signal om. Indrømmet, den danske afgiftsbegunstigelse har gjort det forholdsvis billigt at anskaffe forholdsvis luksuriøse biler. Udfordringen har for alle bilister været det evige spørgsmål om rækkevidde og opladningsmuligheder. Det er på ingen måde løst, og typisk vil man som elbils køber virkelig skulle forholde sig til om en elbil nu også er passende til ens mobilitetsbehov.

 

Løsningen derpå skulle være, og er det vel også for mange, at anskaffe en plug-in hybrid bil. Den gør det muligt typisk at køre et halvt hundrede kilometer på elektricitet alene, og siden kan man så blot hælde benzin på, hvis man skal køre over længere strækninger. Det har mange så også gjort.

 

Elbiler som hybrid

Honda har over nogle år valgt en anden vej. De har bygget en slags hybridbiler, hvor det imidlertid er en elmotor, der driver bilen, altså regulære elbiler. Men i stedet for at tappe strøm fra en lade-stander eller stikkontakten i carporten, får bilerne deres strøm fra en medbragt benzinmotor, der via en generator leverer strøm til et lille batteri, der så sørger for at elmotoren kan drive bilen.

 

Problemet er ikke teknikken, som undertegnede ser det, for den virker fortræffeligt. Problemet er, at de WLTP-målemetoder, der anvendes til at fastslå bilernes benzinforbrug, ikke har taget højde for en sådan teknik, som Honda benytter. Derfor er tallene blevet så dårlige, at bilerne både er blevet ”straffet” prismæssigt, og siden også er blevet straffet på de løbende afgifter. Selvom teknikken på mange måder har givet god mening.

 

Sådan er det ikke med den nye CR-V e:PHEV.

 

Elbil som plug-in hybrid

Den nye Honda er nemlig, foruden at den har en elmotor og en benzinmotor, også til at lade op, præcis som en hvilken som helst anden plug-in hybrid, eller faktisk lidt bedre, men det vender vi tilbage til.

 

En Honda CR-V e:PHEV kan nemlig nu købes for 553.900 kroner, hvilket er en ret attraktiv pris for så stor en bil med så omfattende et udstyr. Og den årlige ejerafgift er blot 740 kroner.

 

I teknisk forstand er den nemlig udrustet med et batteri på 17,7 kWh, som giver en elektrisk gennemsnitlig WLTP-rækkevidde på 82 kilometer – et tal som ikke afviger meget fra virkeligheden, som vi oplevede den over de 500 kilometer på danske veje.

 

Hurtig AC-opladning

Man kan med andre ord forvente, at kunne køre i nabolaget af 70-80 kilometer uden at benzinmotoren behøver at røre på sig, og derved nyde godt af attraktive elpriser, og hvad der er dobbelt godt: Man kan AC-lade fra en lade-stander med 6,8 kW, hvilket er næsten det dobbelte af opladningshastigheden på de gængse plug-in hybridbiler. Derfor kan man i praksis køre noget mere på strøm fra elnettet end de fleste andre PHEV’er, der typisk lader med maksimalt 3,7 kW, fordi man får næsten dobbelt så meget strøm indenbords på den samme tid.

 

Oven i det har man glæde af en smidig og potent elmotor plus muligheden for, når det kræves, at køre ret benzinøkonomisk. Vores erfaring var en benzinøkonomi på mellem 15 og 16 km/l ved landevejs- og motorvejskørsel, når der ikke blev tappet strøm af batteriet, og endnu bedre ved bykørsel. Også det er fuldt på højde med de bedste plug-in hybrid biler på markedet.

 

Kort sagt:

Man får glæden ved elektrisk kørsel, den smidige og potente drift. Man får glæden af billig elektrisk kørsel, når man kan ”tanke” billig strøm på elnettet (som måske ofte oven i købet er ”grøn”, hvorved man medvirker til at skåne verdens energiressourcer og reducere CO2 udledningen), og man har billigt og lavt forurenende drift, når man i blandt benytter benzinmotoren for hurtigt at kunne komme videre.

 

Men hvordan med alt det andet, der gør Honda CR-V til en brugbar bil? Hvordan kører den overhovedet.
Læs mere derom hér >>>
Link til importøren

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honda CR-V e:PHEV: Dynamisk kørsel, funktion og miljø i skøn forening >>>




Den nye Honda CR-V har et moderne og funktionelt design med gode oversigtsforhold.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt