Hondas helt nye CR-V er ikke
alene et miljø-optimalt køretøj, som man kan
tilpasse øjeblikkelige mobilitetsbehov, men også en
bil, der forener en høj grad af kørekomfort og
køredynamik uden at gå på kompromis med dens
funktion.
Vi har grundigt beskrevet princippet bag den nye
Honda CR-V e:PHEV i denne artikel >>>. Kort
opsummeret: Honda CR-V er en stor SUV, en plug-in
hybrid og en elbil i skøn forening, med
miljøfaktoren som en vigtig medspiller. Bilen kører
alene ved hjælp af en elmotor. Elmotoren får sin
strøm fra et batteri og batteriet får sin strøm fra
elnettet såvel som fra en benzinmotor.
Resultatet er, at man kan
køre i gennemsnit 82 kilometer på strøm fra
batteriet, og når benzinmotoren alene står for at
producere strøm til kørslen, kører man mindst i
nabolaget af 15-16 km/l jf. vores erfaringer fra 500
kilometers kørsel på danske veje.
184 elektriske
hestekræfter
Motoren er en elmotor, der
yder 184 hestekræfter og leverer et drejningsmoment
på 355 Nm til de trækkende forhjul. Plug-in hybrid
udgaven findes alene med træk på forhjulene (og er
den eneste, der oven i købet med topudstyr vil blive
solgt i Danmark). Benzinmotoren er en 2-liters
Atkinson Cycle motor, der yder op til 148
hestekræfter og leverer et drejningsmoment på 189
Nm/4500 omdr./min.
I sammenligning med visse
konkurrenter lyder 184 hk ikke af så meget, men det
centrale er heller ikke effekten så meget som det
store drejningsmoment, der med de særlige
elmotor-karakteristika leveres ved stort set alle
omdrejninger. Derved opnår man ikke
sprinteregenskaber (om end 0-100 km/t kan klares på
9,4 sekunder), men sejtræks-egenskaber og stor
smidighed ved alle hastigheder op til topfarten på
195 km/t.
Computerreguleret
elforsyning
At benzinmotoren ikke behøver
at have en større topeffekt end 148 hestekræfter
hænger sammen med, at den computerstyret roterer ved
det mest økonomiske omdrejningstal, tilpasset det
aktuelle energibehov fra elmotoren (der har med
kørestil og hastighed at gøre), og at også
drejningsmomentet spiller ind. En motor skal
sædvanligvis alene yde sin topeffekt under
acceleration tll meget høj fart, hvorimod konstant
fart ved tophastighed ikke kræver maksimal effekt.
Resultatet er en smidig
kørsel, på én gang powerfuld og samtidig yderst
civiliseret. Hvilket helt er i overensstemmelse med
bilens vejegenskaber og køredynamik. Faktisk opleves
CR-V’en temmelig dynamisk ved kørsel på kurverige
vejstrækninger, så dynamisk som en bil på 2 tons nu
kan gøre det.
Harmonisk konstruktion
En af forklaringerne ligger i
den for en SUV relativt beskeden frihøjde på 15,9
cm, kombineret med 235 mm brede 60 procent
lavprofildæk på 18” fælge. Testturen gik bl.a. over
Storebæltsbroen i stiv blæst og CR-V’en kørte
snorlige. I kontrast til køredynamikken står en
affjedring som også er temmelig tilgivende. Det er
usædvanligt, at opleve denne kombination af
stabilitet, præcist og følsomt vejgreb og
komfortabel dæmpning. Den overgår hvad man
sædvanligvis ville forvente af adaptive støddæmpere
som dem, CR-V’en er udrustet med.
Honda CR-V er 4,71 meter
lang, 1,87 meter bred og 1,67 meter høj. Dens
bagagekapacitet er på 617 liter, der kan øges til
1710 liter, når bagsæderyglænene lægges helt
vandret. Bagsæderne kan desuden skydes 19 cm frem og
tilbage. Og man må trække en anhænger på 1500 kg.
Dertil kommer viften af ekstraudstyr, som er med til
at sætte listeprisen i perspektiv.
Omfattende udstyr:
Head-up Display,
nedkørselsassistent og bakkestart-assistent,
el-forsæder med varme og ventilation, el-bagklap med
kick funktion, panoramaglastag og fuldt LED-lys, for
blot at nævne nogle få. Dertil kommer fx en Bose
audiosystem med 12 højtalere, sædevarme på
bagsæderne, ratvarme og et multivisningskamera, der
projicerer et stort billede op på 9”
berøringsskærmen i midterkonsollen fra
side-kameraerne, når man blinker til højre hhv. til
venstre.
Forlygterne er ikke bare af
Fuld LED typen, men kurvelyset er aktivt, og så
disponerer man over hele striben af
sikkerhedshjælpesystemer, alt lige fra
trailer-assistent til adaptiv fartpilot,
”intelligent” hastighedsgrænse, trafikassistent,
front cross traffic warning, lane watch, osv., osv.
Nøglefri betjening er også standard.
|