- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: Honda CR-V e:PHEV  Advance Tech


Dynamisk kørsel, funktion og miljø i skøn forening


Af Søren Clauding – oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hondas helt nye CR-V er ikke alene et miljø-optimalt køretøj, som man kan tilpasse øjeblikkelige mobilitetsbehov, men også en bil, der forener en høj grad af kørekomfort og køredynamik uden at gå på kompromis med dens funktion.

 

Vi har grundigt beskrevet princippet bag den nye Honda CR-V e:PHEV i denne artikel >>>. Kort opsummeret: Honda CR-V er en stor SUV, en plug-in hybrid og en elbil i skøn forening, med miljøfaktoren som en vigtig medspiller. Bilen kører alene ved hjælp af en elmotor. Elmotoren får sin strøm fra et batteri og batteriet får sin strøm fra elnettet såvel som fra en benzinmotor.

 

Resultatet er, at man kan køre i gennemsnit 82 kilometer på strøm fra batteriet, og når benzinmotoren alene står for at producere strøm til kørslen, kører man mindst i nabolaget af 15-16 km/l jf. vores erfaringer fra 500 kilometers kørsel på danske veje.

 

184 elektriske hestekræfter

Motoren er en elmotor, der yder 184 hestekræfter og leverer et drejningsmoment på 355 Nm til de trækkende forhjul. Plug-in hybrid udgaven findes alene med træk på forhjulene (og er den eneste, der oven i købet med topudstyr vil blive solgt i Danmark). Benzinmotoren er en 2-liters Atkinson Cycle motor, der yder op til 148 hestekræfter og leverer et drejningsmoment på 189 Nm/4500 omdr./min.


 


I sammenligning med visse konkurrenter lyder 184 hk ikke af så meget, men det centrale er heller ikke effekten så meget som det store drejningsmoment, der med de særlige elmotor-karakteristika leveres ved stort set alle omdrejninger. Derved opnår man ikke sprinteregenskaber (om end 0-100 km/t kan klares på 9,4 sekunder), men sejtræks-egenskaber og stor smidighed ved alle hastigheder op til topfarten på 195 km/t.

 

Computerreguleret elforsyning

At benzinmotoren ikke behøver at have en større topeffekt end 148 hestekræfter hænger sammen med, at den computerstyret roterer ved det mest økonomiske omdrejningstal, tilpasset det aktuelle energibehov fra elmotoren (der har med kørestil og hastighed at gøre), og at også drejningsmomentet spiller ind. En motor skal sædvanligvis alene yde sin topeffekt under acceleration tll meget høj fart, hvorimod konstant fart ved tophastighed ikke kræver maksimal effekt.

 

Resultatet er en smidig kørsel, på én gang powerfuld og samtidig yderst civiliseret. Hvilket helt er i overensstemmelse med bilens vejegenskaber og køredynamik. Faktisk opleves CR-V’en temmelig dynamisk ved kørsel på kurverige vejstrækninger, så dynamisk som en bil på 2 tons nu kan gøre det.



Harmonisk konstruktion

En af forklaringerne ligger i den for en SUV relativt beskeden frihøjde på 15,9 cm, kombineret med 235 mm brede 60 procent lavprofildæk på 18” fælge. Testturen gik bl.a. over Storebæltsbroen i stiv blæst og CR-V’en kørte snorlige. I kontrast til køredynamikken står en affjedring som også er temmelig tilgivende. Det er usædvanligt, at opleve denne kombination af stabilitet, præcist og følsomt vejgreb og komfortabel dæmpning. Den overgår hvad man sædvanligvis ville forvente af adaptive støddæmpere som dem, CR-V’en er udrustet med.



Honda CR-V er 4,71 meter lang, 1,87 meter bred og 1,67 meter høj. Dens bagagekapacitet er på 617 liter, der kan øges til 1710 liter, når bagsæderyglænene lægges helt vandret. Bagsæderne kan desuden skydes 19 cm frem og tilbage. Og man må trække en anhænger på 1500 kg. Dertil kommer viften af ekstraudstyr, som er med til at sætte listeprisen i perspektiv.

 

Omfattende udstyr:

Head-up Display, nedkørselsassistent og bakkestart-assistent, el-forsæder med varme og ventilation, el-bagklap med kick funktion, panoramaglastag og fuldt LED-lys, for blot at nævne nogle få. Dertil kommer fx en Bose audiosystem med 12 højtalere, sædevarme på bagsæderne, ratvarme og et multivisningskamera, der projicerer et stort billede op på 9” berøringsskærmen i midterkonsollen fra side-kameraerne, når man blinker til højre hhv. til venstre.

 

Forlygterne er ikke bare af Fuld LED typen, men kurvelyset er aktivt, og så disponerer man over hele striben af sikkerhedshjælpesystemer, alt lige fra trailer-assistent til adaptiv fartpilot, ”intelligent” hastighedsgrænse, trafikassistent, front cross traffic warning, lane watch, osv., osv. Nøglefri betjening er også standard.


Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honda CR-V e:PHEV: Unik plugin - det bedste fra 3 verdener >>>



Hurtige fakta om ny Honda CR-V e:PHEV Advance Tech


Introduktion i Danmark: oktober 2023

Listepris: 553.900 kroner.

 

Elektrisk drivline: 184 hk, 335 Nm.

Plug-in batteri: Litium-ion. 347,5 Volt. 17,7 kWh. Rækkevidde: 82 km (WLTP). AC-opladning: 6,8 kW. 0-100 pct: ca. 2,5 timer.

Benzinmotor: 4 cyl. 2-liters Atkinson Cycle, 148 hk/6100 omdr./min. 189 Nm/4500 omdr./min.

 

Energiforbrug: 15,5 kW/100 km (WLTP).

Gennemsnit WLTP, benzinøkonomi og CO2: 125 km/l. 18 g CO2/km.

Energiforbrug, benzin uden batteri: 15-16 km/l (test erfaring)

 

0-100 km/t: 9,4 sek.

Topfart: 195 km/t.

 

Egenvægt: 1988 kg.

Længde: 4,71 m.

Bredde: 1,87 m.

Højde: 1,67 m.

Frihøjde: 15,9 cm.

Anhængervægt: 1500 kg.
Link til importøren





Gearstænger er unødvendige i det digitale cockpit, hvor mange funktioner dog fortsat (heldigvis) styres via trykknapper. Berøringsskærmen er iøvrigt af den type, hvor man først aktiverer en "knap", når man har følt en returbevægelse fra det felt, man berører.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt