Det er ikke så lang tid
siden, at Toyota introducerede deres helt nye Cross
version af den mellemstore Corolla. Den er en
regulær SUV, men ikke overdrevent stor. Hvis man er
faldet for en RAV4, men synes, at den måske er lidt
vel rigelig stor og kostbar, kan Corolla Cross være
sagen. Ikke mindst i den næst billigste 1,8 liters
version, som er prissat til 364.000 kroner.
Corolla Cross er ikke en
RAV4. Men den er et godt alternativ, fordi
pladsforholdene er gode. 473 bagagerumsliter,
mulighed for at lægge bagsæderne ned, hvilket dog
ikke giver et helt plant bagagerumsgulv, men pladsen
er der, bl.a fordi den er baseret på en gennemtænkt
konstruktion.
God pris
364.000 kroner eller 344.000
for den allerbilligste udgave er en god pris, der
også står stærkt ikke bare i kampen om kunder, der
ønsker en bil med forbrændingsmotor, men også i
konkurrencen med de subventionerede elbiler, som der
sælges en del af for tiden. Den prøvekørte version
er jo ikke en fuldt elektrisk bil, den er heller
ikke en opladningshybrid. Alligevel kører den i
60-80 procent af tiden på strøm.
Det skyldes den højt
udviklede selvopladende hybridteknologi, som Toyota
over flere årtier har forfinet i en sådan grad, at
man i 1,8 liters hybridversionen kan køre 20 km pr.
liter benzin. Den er ikke så kraftig som den første
Corolla Cross model, der har en drivline på tæt ved
200 hestekræfter, man må nøjes med op til 140. Men
det medvirker så også til, at holde prisen i ave.
Man må ikke glemme, at hvis man barberer afgiften
af, ville bilen koste langt under 200.000 kroner,
oven i købet inklusive moms.
Helstøbt køreoplevelse
Drivlinen inkluderer en
4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor og en
permanent magnet synkron elmotor, der leverer op til
94 hestekræfter og 185 Nm, samt en e-CVT
automatgearkasse. 100 km/t kan nås på små 10
sekunder og topfarten er 170 km/t. Det centrale er
imidlertid, hvor smidig drivlinen fungerer og hvor
ubesværet kræfterne leveres. Præcisionen i PMS
motoren er en afgørende faktor, men det ideelle
samspil, som styres af gearkassen, samt en ret
veludviklet computer, der kan håndtere
kraftformidlingen under skiftende vejrforhold (det
regnede en del i testperioden) skaber en helstøbt
køreoplevelse.
1,8 Hybrid versionen findes
alene med forhjulstræk, men da der findes en
2-liters udgave med træk også på baghjulene,
klassificeres den som en regulær SUV. Frihøjden er
på 16 cm, hvilket ikke er så overvældende, men det
har den fordel, at bilen er væsentlig sjovere gennem
kurverne. Kombineret med en vægt på bare 1375 kg får
man køreegenskaber, som selv ikke de mest potente
flere tons tunge elbiler kan andet end at drømme om.
På de regnvåde veje var det særlig udtalt, for en
tung bil på de lavprofildæk, som elbiler ofte er
udstyret med for at kunne håndtere vægt og kræfter
på plan asfalt, er ikke morsom, og kan i praksis gå
hen at være grænsende til det farlige, hvis man er
uopmærksom.
Rigtig god bagvogn
En grund til de gode
pladsforhold er en forbavsende velfungerende
torsionsbagaksel. Normalt ville multilink være at
foretrække, men den er så forbeholdt 2-liters
udgaverne, formentlig fordi en torsionsbagaksel
vanskeligt tillader en elmotor mellem de to baghjul.
Men bagvognen er så god, at vores opmærksomhed
egentlig først blev vækket, da specifikationerne
blev gennemgået.
225/50-18 hjul.
Corolla Cross i Style
udgaven er ret veludstyret. 18” alufælge er OK, men
så bør de heller ikke blive større, tagræling, 10,3”
berøringsskærm, bakkamera, nøglefri betjening,
sædevarme for og bag og ratvarme er blot en del af
udstyret. Head-up display savnes og kan heller ikke
tilkøbes. Til gengæld er en yderst effektiv
elektrisk styret lændestøtte langt bedre end, hvad
vi før har prøvet. Det er lidt give and take på
udstyrsfronten.
Ekstra Comfort
Om man skal kaste 20.000
kroner yderligere i projektet i form af den såkaldte
Comfort pakke er et temperamentsspørgsmål. For
pengene får man elektrisk bagklap, der dog ikke kan
kick-aktiveres, p-sensorer med bremsefunktion både
for og bag (kan være hensigtsmæssigt, hvis man vil
undgå skrammer). Og Toyotas avancerede Blind Spot
advarsel hjælper til at undgå, at man smækker døren
op i en bagfra kommende fx cyklist.
Corolla Cross må trække en
anhænger på max 750 kg. Det er nok til en bunke
haveaffald, men ikke til en mellemstor campingvogn.
Der er dog mening med galskaben: Toyotas
hybridteknologi er skabt til at sikre optimal
kraftoverførsel og benzinøkonomi indenfor de rammer,
bilen indeholder. Sætter man ekstra vægt bagpå,
påvirker det både balanceringen af kræfterne og også
vejgrebet, og resultatet bliver dårligt.
I øvrigt, men det gælder
alle Toyota’er, får man 3 års garanti med i købet,
og husker man, at få bilen serviceret typisk hvert
år på et autoriseret værksted, forlænges garantien
hver gang med et år - helt op til 10 år. Så i
praksis vil man kunne have fabriksgaranti på bilen i
op til 11 år minus en dag.
Corolla Cross er udstyret
med 12V udtag i centerboksen mellem forsæderne, så
man fortsat kan benytte sit 12 Volt udstyr i bilen.
Visse bilfabrikker har afskaffet den option.
|