Disse linjer handler mest om
en Skoda Enyaq Coupé sådan mere generelt. Ret beset
burde det være den nye 85 version, der var under
lup, men den er først på vej. Så kunne man vente
eller alternativt gå under lakken på 80eren, som
godt nok ikke længere leveres som fabriksny. Men
forskellen ikke så stor. bedyrerede man fra
importøren, så det blev beslutningen.
Om 286 hestekræfter og 565 km
rækkevidde så ikke er meget mere end 80erens 204
hhv. 517 kan man jo diskutere. Men egentlig har
importøren ret, for hvis det ikke drejer sig om at
køre ved topfart eller foretage en specifik
rækkevidde måling, er forskellen antagelig beskeden.
Med 204 hk som det maksimale output, nås 100 km/t på
8,7 sekunder. og topfarten kan alligevel ikke
opleves på offentlige danske veje indenfor
færdselslovens grænser. Der er dog en fartmæssig
forskel, for 85’erens tilsvarende tal er 6,7
sekunder og den er så lover 180 km/t på toppen.
Rolig nu…
Men rolig nu, har man set sig
lun på en Enyaq Coupé, og satset på en 80er, behøver
man ikke bekymre sig. Det, man får, er en 85’er og
den er i motormæssig forstand så mere potent end
80’eren. Til syvende og sidst er det kun marginalt,
at man vil kunne opleve den større effekt, nemlig
når effektkurven topper. Undervejs op i fart er det
som altid højre-foden, der styrer tempoet.
Det, der interesserede, var
heller ikke effekten, men bilens vejbeliggenhed. Den
er ens for de to, for alle de øvrige data er de
samme. Det store spørgsmål var, om der er
nævneværdig forskel på den Enyaq 80, vi tidligere
har prøvet, set i lyset af den mere højt-ydende RS
udgave. Det korte svar er: Ja, det er der, Coupé
80eren er mere fast end sedan-versionen, og
påmonteret 21” fælge (19” er ellers standard) får
man en vejbeliggenhed, der nærmer sig den kraftigere
RS version.
Komfort vs sportiness
Hvis man er mere til komfort,
vil 19” hjul givet vis være at foretrække, og kører
man på våd vej, er det givetvis også tilfældet.
Enyaq har nemlig samme tendens til at slå med halen
på våde veje med reduceret vejgreb, som de øvrige
baghjulstrukne biler på Volkswagens MEB-platform,
Ikke så mærkeligt, for Enyaq Coupé læner sig
kraftigt op ad VW ID,5.
Enyaq Coupé er en stor bil
med sine 4,65 meters længde. Den vejer lige godt 2,1
tons og begge dele oplever man, for den virker stor
i enhver henseende. Udsynet bagud assisteres af gode
bakkamera skærmbilleder - ret godt, for ellers er
det knap så godt. Og frihøjden på 18,6 cm oplever
man også, fordi bilen med sine 1,62 meters højde er
tættere på en SUV end en traditionel lav personbil.
Præcis opladning
Opladningen af 77 kWh
batteriet (netto - bruttotallet er 82 kWh) sker med
forbløffende præcision. I en 11 kWh lade-stander
oplader den med 11 kWh. Det burde være logik for
enhver, men vores erfaring er, at den opfattelse
ikke deles af alle bilfabrikker, I øvrigt kan Enyaq
85 også DC-oplade med 135 kW, det har vi ikke
prøvet, for alle lynladere vi var i nærheden af var
optaget. 85 versionen skulle være mere effektiv end
80 udgaven.
Det stiller store
forventninger, for med et energiforbrug på 166 Wh/km
er 80’eren i forvejen ret energibesparende. En af
grundene er den fine aerodynamik, som bl.a. skyldes
den attraktive form. Resultatet kan direkte læses i
en luftmodstandskoefficient på bare 0,24.
Meget rummelig
Skoda er kendt for megen
plads, og Enyaq er ingen undtagelse. Der er plads
overalt i bilen, selv under den skrånende bagklap
har der sneget sig 575 liter ind, hvilket for øvrigt
er 20 liter mere end ID.5. Med nedfældede bagsæder
øges den oven i købet til 1700 liter. Der findes
også 12 Volt udtag i bagagerummet til fx at holde en
elektrisk fryseboks kørende.
Den prøvekørte Premium variant er ganske veludstyret
og det ændres der ikke på, blot fordi drivlinen
bliver kraftigere. Udstyrslisten omfatter bl.a. en
13” berøringsskærm, 2 USB-C stik oppe foran. Og så
er det én blandt flere sjove gimmicks, at man kan
have en 1,5 liters flaske stående i flaskeholderen.
|