RS er Skodas prædikat for
sportslige versioner af fabrikkens mere moderate
familiebiler. Det samme kan langt hen ad vejen også
siges om RS-versionen af Skoda Enyaq, som i Danmark
alene er lanceret i Coupé udgaven. I den
iøjefaldende lime-grønne kulør gør den ekstra
indtryk og det kompenserer ret meget faktisk for den
knap så sportslige vejbeliggenhed.
Kræfter har den sådan set nok
af, og det sender den hurtigt op i fart, hvis man
vil. Op til 299 hestekræfter og i alt 425 Nm trukket
ud af en 109-hestes permanent magnet synkron
frontmotor med 162 og 204 hk/310 Nm fra en
tilsvarende elmotor på baghjulene er grundlaget.
0-100 km/t kan klares på 6,5 sekunder og 180 km/t
kan man opnå som det maksimale.
Visse elektriske
begrænsninger
De tal er sådan set gode nok,
hvis man også skal overholde de danske fartgrænser.
Men i samme øjeblik man tager turen ud på en tysk
Autobahn (hvad vi ikke har gjort), viser de særlige
elbils-karakteristika sig hurtigt. Én ting er et ret
stort energiforbrug, når den 2,2 tons tunge elbil
skal holdes oppe i fart, en anden ting er, at
topeffekten som i søster-modellerne fra VW
koncernen, bl.a. ID.4 GTX og ID.5 GTX kun ydes i 30
sekunder ad gangen. Og alene hvis batteriniveauet er
over 88 procent (hvad det kun er i kort tid ved høj
fart). Så elbilskræfter er ikke helt at sammenligne
med konventionelle kræfter fra forbrændingsmotorer.
Årsagen er givet vis, at der
sker en kraftig opvarmning, når der sendes så stor
en effekt gennem bilens elektriske system, så
iblandt skal det køle lidt af. Men det gør så heller
ingen ting, for modsat konventionelt drevne biler
har en elbil jo typisk og i hvert fald i dette
tilfælde kun ét gear. Da den store effekt i en
elmotor først leveres ved høje omdrejningstal og
dermed alene ved meget høj fart, er det slet ikke et
tema ved kørsel i Danmark. Man bruger ganske enkelt
ikke topeffekten, hvis man overholder fartgrænserne.
Lidt djærv i kurverne
Derfor er Skoda Enyaq Coupé
RS fartmæssigt i god overensstemmelse med sin arv.
Gennem kurverne er det lidt en anden sag. Dels fordi
en tung bil altid er mere krævende at få til at
dreje end en let bil, dels fordi den har en
forholdsvis stor frihøjde på 17,3 cm, omend bilen er
sænket 15 mm fortil og 10 mm bagtil. Den er også ret
høj (4,61 meter) og selvom den store vægt
fortrinsvis ligger i den lavt placerede
batteripakke, er det ikke optimalt for
vejbeliggenheden, hvad der naturligvis gælder alle
elbiler.
Af samme årsag er det ikke
let, at give en tung bil sportslige kurveegenskaber,
og når frihøjden så er højere… ja, så skal
sportslighed i hvert fald defineres anderledes. Og
det er måske lige præcis, hvad man skal, når man
vurderer en Enyaq Coupé RS iV.
Stabil og strømlinet
Sportslighed er hér
naturligvis fartegenskaber baseret på
motorkræfterne. Stabiliteten er genial i kraft af
tyngden, firehjulstrækket, den lange akselafstand og
en meget god aerodynamik. Faktisk er cW tallet
(luftmodstandskoefficienten) blot 0,234, hvilket er
usædvanlig godt for en hvilken som helst bil og
ganske bemærkelsesværdigt i en halvhøj bil med stor
frihøjde.
Affjedringen er strammet op
ift. den mindre kraftfulde versioner, og det gør den
også stabil. Og spændstigheden er nødvendig, hvis
man endda forsøger at komme lidt rapt gennem
kurverne.
God realistisk rækkevidde
Den elektriske del er i
princippet lig med den, man finder i de øvrige VAG
modeller. Et 82 kWh batteri, der i praksis kan
levere op til 77 kWh og iht. WLTP leverer en
rækkevidde på 521 kilometer. Vores erfaringer var
omkring 460-480 kilometer ved temperaturer omkring
18 grader. Systemet er på 408 Volt og der kan sendes
op til 135 kW jævnstrøm gennem opladningssystemet
(11 kW vekselstrøm). Som sådan kan man lade fra 5
til 80 procent af batterikapaciteten på 36 minutter.
Det har vi ikke prøvet.
RS er topudstyret og bilen er
prissat til små 540.000 kroner. Det er ikke billigt,
selv for en potent elbil, men man får rigtig meget
luksus med for pengene, inklusiv en panorama
glastag, som man så selv må vurdere er luksus eller
ej. Men det er der i hvert fald.
Panorama glastag uden indvendigt panel.
Krystal-ansigtet
Unikt er det såkaldte krystal
ansigt ”Crystal Face” hvor kølergrillen, der jo ikke
har nogen funktion i en elbil, er udstyret med i alt
134 lysdioder, der giver en markant lyssignatur i
mørke. Det understreger, at udseendet har meget stor
betydning for Enyaq Coupé RS iV. Den iøjefaldende
lime-grønne farve på det markante coupé-SUV
karrosseri design sender kraftige signaler om dagen
og i mørke gør lyssignaturen en stor del af
arbejdet. At billedet her på siden forvandler bilens
farve fra grøn til gul har alene at gøre med, at
fotooptagelsen fandt sted i kunst-lys i en
parkeringskælder for at fremprovokere
krystal-virkningen i det automatisk virkende
frontlys.
Fuldt matrix LED forlys tager
sig af kørelyset også om natten, og striben af
premium udstyr er naturligvis på plads: Nøglefri
betjening, el-bagklap, el-førersæde, 3-zone
klimaanlæg, Head-up Display, adaptiv fartpilot (og
en lidt for aktiv vejbaneassistent, som man
imidlertid skal gennem flere menupunkter på 13”
skærmen for at deaktivere – hver gang systemet
startes. Irriterende), paraply i førersædet
(naturligvis), forlygtevaskere, p-sensorer for og
bag samt bakkamera, opvarmede sprinklerdyser. USB
forbindelserne er alene baseret på USB-C og så for
resten: Fik vi skrevet ”premium” lige før…
Det gjorde vi og nej, Skoda
Enyaq Coupé RS iV er ikke en premium bil. Men det er
kun i VW gruppens forsøg på at differentiere
bilerne, den ikke er det. I virkeligheden lever
bilen bestemt op til premium kriterier, hvem der så
”officielt” måtte stå for den definition.
|