- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Skoda Enyaq Coupé RS iV 4X4

Funktionel, hurtig, elektrisk - og frisk


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RS er Skodas prædikat for sportslige versioner af fabrikkens mere moderate familiebiler. Det samme kan langt hen ad vejen også siges om RS-versionen af Skoda Enyaq, som i Danmark alene er lanceret i Coupé udgaven. I den iøjefaldende lime-grønne kulør gør den ekstra indtryk og det kompenserer ret meget faktisk for den knap så sportslige vejbeliggenhed.

 

Kræfter har den sådan set nok af, og det sender den hurtigt op i fart, hvis man vil. Op til 299 hestekræfter og i alt 425 Nm trukket ud af en 109-hestes permanent magnet synkron frontmotor med 162 og 204 hk/310 Nm fra en tilsvarende elmotor på baghjulene er grundlaget. 0-100 km/t kan klares på 6,5 sekunder og 180 km/t kan man opnå som det maksimale.



Visse elektriske begrænsninger

De tal er sådan set gode nok, hvis man også skal overholde de danske fartgrænser. Men i samme øjeblik man tager turen ud på en tysk Autobahn (hvad vi ikke har gjort), viser de særlige elbils-karakteristika sig hurtigt. Én ting er et ret stort energiforbrug, når den 2,2 tons tunge elbil skal holdes oppe i fart, en anden ting er, at topeffekten som i søster-modellerne fra VW koncernen, bl.a. ID.4 GTX og ID.5 GTX kun ydes i 30 sekunder ad gangen. Og alene hvis batteriniveauet er over 88 procent (hvad det kun er i kort tid ved høj fart). Så elbilskræfter er ikke helt at sammenligne med konventionelle kræfter fra forbrændingsmotorer.

 

Årsagen er givet vis, at der sker en kraftig opvarmning, når der sendes så stor en effekt gennem bilens elektriske system, så iblandt skal det køle lidt af. Men det gør så heller ingen ting, for modsat konventionelt drevne biler har en elbil jo typisk og i hvert fald i dette tilfælde kun ét gear. Da den store effekt i en elmotor først leveres ved høje omdrejningstal og dermed alene ved meget høj fart, er det slet ikke et tema ved kørsel i Danmark. Man bruger ganske enkelt ikke topeffekten, hvis man overholder fartgrænserne.

 

Lidt djærv i kurverne

Derfor er Skoda Enyaq Coupé RS fartmæssigt i god overensstemmelse med sin arv. Gennem kurverne er det lidt en anden sag. Dels fordi en tung bil altid er mere krævende at få til at dreje end en let bil, dels fordi den har en forholdsvis stor frihøjde på 17,3 cm, omend bilen er sænket 15 mm fortil og 10 mm bagtil. Den er også ret høj (4,61 meter) og selvom den store vægt fortrinsvis ligger i den lavt placerede batteripakke, er det ikke optimalt for vejbeliggenheden, hvad der naturligvis gælder alle elbiler.



Af samme årsag er det ikke let, at give en tung bil sportslige kurveegenskaber, og når frihøjden så er højere… ja, så skal sportslighed i hvert fald defineres anderledes. Og det er måske lige præcis, hvad man skal, når man vurderer en Enyaq Coupé RS iV.

 

Stabil og strømlinet

Sportslighed er hér naturligvis fartegenskaber baseret på motorkræfterne. Stabiliteten er genial i kraft af tyngden, firehjulstrækket, den lange akselafstand og en meget god aerodynamik. Faktisk er cW tallet (luftmodstandskoefficienten) blot 0,234, hvilket er usædvanlig godt for en hvilken som helst bil og ganske bemærkelsesværdigt i en halvhøj bil med stor frihøjde.

 

Affjedringen er strammet op ift. den mindre kraftfulde versioner, og det gør den også stabil. Og spændstigheden er nødvendig, hvis man endda forsøger at komme lidt rapt gennem kurverne.

 

God realistisk rækkevidde

Den elektriske del er i princippet lig med den, man finder i de øvrige VAG modeller. Et 82 kWh batteri, der i praksis kan levere op til 77 kWh og iht. WLTP leverer en rækkevidde på 521 kilometer. Vores erfaringer var omkring 460-480 kilometer ved temperaturer omkring 18 grader. Systemet er på 408 Volt og der kan sendes op til 135 kW jævnstrøm gennem opladningssystemet (11 kW vekselstrøm). Som sådan kan man lade fra 5 til 80 procent af batterikapaciteten på 36 minutter. Det har vi ikke prøvet.

 

RS er topudstyret og bilen er prissat til små 540.000 kroner. Det er ikke billigt, selv for en potent elbil, men man får rigtig meget luksus med for pengene, inklusiv en panorama glastag, som man så selv må vurdere er luksus eller ej. Men det er der i hvert fald.



Panorama glastag uden indvendigt panel.


Krystal-ansigtet

Unikt er det såkaldte krystal ansigt ”Crystal Face” hvor kølergrillen, der jo ikke har nogen funktion i en elbil, er udstyret med i alt 134 lysdioder, der giver en markant lyssignatur i mørke. Det understreger, at udseendet har meget stor betydning for Enyaq Coupé RS iV. Den iøjefaldende lime-grønne farve på det markante coupé-SUV karrosseri design sender kraftige signaler om dagen og i mørke gør lyssignaturen en stor del af arbejdet. At billedet her på siden forvandler bilens farve fra grøn til gul har alene at gøre med, at fotooptagelsen fandt sted i kunst-lys i en parkeringskælder for at fremprovokere krystal-virkningen i det automatisk virkende frontlys.


 


Fuldt matrix LED forlys tager sig af kørelyset også om natten, og striben af premium udstyr er naturligvis på plads: Nøglefri betjening, el-bagklap, el-førersæde, 3-zone klimaanlæg, Head-up Display, adaptiv fartpilot (og en lidt for aktiv vejbaneassistent, som man imidlertid skal gennem flere menupunkter på 13” skærmen for at deaktivere – hver gang systemet startes. Irriterende), paraply i førersædet (naturligvis), forlygtevaskere, p-sensorer for og bag samt bakkamera, opvarmede sprinklerdyser. USB forbindelserne er alene baseret på USB-C og så for resten: Fik vi skrevet ”premium” lige før…

 

Det gjorde vi og nej, Skoda Enyaq Coupé RS iV er ikke en premium bil. Men det er kun i VW gruppens forsøg på at differentiere bilerne, den ikke er det. I virkeligheden lever bilen bestemt op til premium kriterier, hvem der så ”officielt” måtte stå for den definition.


Andre Skoda prøvekørsler – find dem her >>>

On-board videotest: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Skoda har skabt en RS-udgave af elbilen, Skoda Enyaq iV. Den ser godt ud, er harmonisk og velkørende. Sportslig, tja, hurtig i hvert fald. Men døm selv. Fuld HD.







Model:

Skoda Enyaq Coupé RS iV 4X4

Listepris:

Kr. 538.995

Motor og transmission:

2 permanent magnet synkron elmotorer. For: 109 hk, 162 Nm. Bag: 204 hk, 310 Nm. System: 299 hk, 485 Nm. 4X4. Litium-ion batteri, 408 Volt.

Præstationer acceleration/ topfart/

Batterikapacitet/ Rækkevidde (WLTP):

6,5 sek./ 180 km/t/ 82 kWh (77 kWh netto) 521 km.

Længde:

4,65 m

Frihøjde:

17,3 cm

Egenvægt: 2180 kg

Bagagerum:

570 -1610 liter

Værd at bemærke:

135 kW DC-opladning. 235/45-21 aluhjul. Matrix LED forlygter.  Adaptiv Fartpilot. Rat- og sædevarme. El-førersæde. P-sensorer for og bag. Bakkamera. 3-zone klimaanlæg. 13" skærm. Forlygtevaskere. Varme i sprinklerdyser. El-bagklap. Nøglefri betjening. Varmepumpe.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt