Egentlig er det lige ud ad
landevejen, at skrive om den nye range Rover. Især
når vi allerede i sommer prøvekørte den et sted,
hvor det bestemt ikke var lige ud ad landevejen. Og
det er det egentlig også, for en Range Rover kører
ligeså lige ud ad landevejen som den trives i
off-road terræn med udfordringer så store, at stort
set alle andre biler giver op.
På landevejen er konkurrencen
større. Mange biler i luksusklassen kører godt. Ikke
mindst på grund af Range Roverens store vægt på 2,5
tons læner oplevelsen sig op ad vores tidligere
bekendtskab med Rolls Royce Phantom. Men sidstnævnte
kan ikke køre off-road, så dér hører sammenligningen
i hvert fald op. Men luftaffjedringen gør nu sit til
at håndtere den store vægt, præcis som i det tyske
modstykke med britiske rødder.
Kræfter og firehjulstræk
Kræfterne kan man jo vælge
selv, hvilket i den prøvekørte version af Range
Rover var gjort for os. Den havde en 6-cylindret
3-liters diesel i maskinrummet, en motor, som er god
for 350 hestekræfter og et drejningsmoment på 700
Nm, en 8-trins automatgearkasse og så er der jo
firehjulstrækket, ikke at forglemme.
For sandt at sige: Når man
kører Range Rover på landevejen, gør dens egenskaber
udenfor asfalten ikke meget væsen af sig. Det vil de
gøre, hvis det var glat, men vejret artede sig pænt
i testperioden, så vi nøjedes med at nyde den
komfortable, ubesværede kørsel. Den bil er ganske
enkelt lige ud af landevejen at køre.
STOR
Udfordringen kommer først,
når man skal rundt om snævre hjørner og gennem
ligeså snævre passager. Eller for den sags skyld,
hvis den skal parkeres i danske parkeringsbåse, for
de er ikke som udgangspunkt passende til en over 5
meter lang og 2,20 meter bred bil (og så var det
oven i købet den korte version, vi prøvede – SWB
står for ”Standard Wheel Base”, altså kort
akselafstand).
Selv dens højde på 1,87 meter
kan i visse tilfælde være en udfordring, hvis man
skal ind i et ældre parkeringshus. Det kan man jo
blot lade være med at skulle. Bestil varerne
on-line, så er det klaret, men skal man alligevel
derind, er firehjulsstyringen absolut et plus – den
reducerer vendediameteren til 11,54 meter.
Nyd dog i stedet hellere
kørsel både lige ud ad landevej og gennem hurtige
kurver. Hertil bidrager firehjulsstyringen også.
Range Roveren bruger kun godt 6 sekunder på at nå de
magiske 100 km/t, og topfarten på 234 km/t har vi
ikke prøvet, men den er ingen racerbil. Sandt at
sige er vi ikke engang helt sikre på, at den for
alvor ville trives i ørkensandet i et Dakar-rally,
men nu var det jo heller ikke det, denne test havde
fokus på.
Meget sikker
Affjedringen er super, og den
passer godt på fører og passagerer, for bilen er
meget sikker at køre i. Ikke alene på grund af dens
gigantiske størrelse, som yder stor fysisk
beskyttelse, men også fordi den kører så godt. 23”
285 mm brede dæk giver godt vejgreb og gør det også
både muligt og tilladt at trække en trailer på 3,5
tons, forudsat kørekortet tillader det.
Vi var inde på mange detaljer
ifm. den første test af bilen sidste sommer, så det
skal ikke gentages hér. Men når det handler om
transport på første klasse, som er inkluderet i
First Edition udstyrslisten, var det elegante
interiør understøttet af en yderst eksklusiv
bagperron med bredt armlæn med en række indbyggede
betjeningsmuligheder.
Komfort for alle pengene
4-zone klimaanlæg er herligt
på en kold dag i en fyldt bil, og havner man i en
stillestående motorvejs-kø på en tysk Autobahn er to
8” skærme, installeret bag på hvert forsæderyglæn,
parat til at formidle underholdning på bagsædet. Når
man så endelig er hjemme, er det herligt, når den
forud-programmerede garagedør blot åbner automatisk.
Og prisen, nåh, ja, når den
danske stat skal have en god del af det, køberen
skal diske op med, for at køre hjem i en Range Rover
i den nævnte udstyrsversion, skal der erlægges 3,3
millioner kroner. Det er dog ikke i nærheden af
prisen for en Rolls Royce Phantom, men så er der
også visse manuelle funktioner, man selv skal tage
sig af, fx at åbne døren ved tryk på en knap.
I øvrigt kan vi ikke dy os
for at nævne, at hvis den økonomiske villighed ikke
slår til, er der en plug-in hybrid på vej til cirka
den halve pris. Den vil måske også være mere
brændstoføkonomisk end den prøvekørte dieselversion
(der dog nok vil være den mest fordelagtige på lange
ture). Dieselbilen kører 12-13,2 km/l iht. WLTP, men
da skal man helt lade være med at boltre sig med de
mange kræfter. Plug-in hybriden som alternativ tager
vi nok hul på en anden gang.
|