- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Range Rover D350 SWB AWD Auto First Edition


Lige ud ad landevejen


Af Søren Clauding – februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er det lige ud ad landevejen, at skrive om den nye range Rover. Især når vi allerede i sommer prøvekørte den et sted, hvor det bestemt ikke var lige ud ad landevejen. Og det er det egentlig også, for en Range Rover kører ligeså lige ud ad landevejen som den trives i off-road terræn med udfordringer så store, at stort set alle andre biler giver op.

 

På landevejen er konkurrencen større. Mange biler i luksusklassen kører godt. Ikke mindst på grund af Range Roverens store vægt på 2,5 tons læner oplevelsen sig op ad vores tidligere bekendtskab med Rolls Royce Phantom. Men sidstnævnte kan ikke køre off-road, så dér hører sammenligningen i hvert fald op. Men luftaffjedringen gør nu sit til at håndtere den store vægt, præcis som i det tyske modstykke med britiske rødder.

 

Kræfter og firehjulstræk

Kræfterne kan man jo vælge selv, hvilket i den prøvekørte version af Range Rover var gjort for os. Den havde en 6-cylindret 3-liters diesel i maskinrummet, en motor, som er god for 350 hestekræfter og et drejningsmoment på 700 Nm, en 8-trins automatgearkasse og så er der jo firehjulstrækket, ikke at forglemme.



For sandt at sige: Når man kører Range Rover på landevejen, gør dens egenskaber udenfor asfalten ikke meget væsen af sig. Det vil de gøre, hvis det var glat, men vejret artede sig pænt i testperioden, så vi nøjedes med at nyde den komfortable, ubesværede kørsel. Den bil er ganske enkelt lige ud af landevejen at køre.

 

STOR

Udfordringen kommer først, når man skal rundt om snævre hjørner og gennem ligeså snævre passager. Eller for den sags skyld, hvis den skal parkeres i danske parkeringsbåse, for de er ikke som udgangspunkt passende til en over 5 meter lang og 2,20 meter bred bil (og så var det oven i købet den korte version, vi prøvede – SWB står for ”Standard Wheel Base”, altså kort akselafstand).

 

Selv dens højde på 1,87 meter kan i visse tilfælde være en udfordring, hvis man skal ind i et ældre parkeringshus. Det kan man jo blot lade være med at skulle. Bestil varerne on-line, så er det klaret, men skal man alligevel derind, er firehjulsstyringen absolut et plus – den reducerer vendediameteren til 11,54 meter.

 

Nyd dog i stedet hellere kørsel både lige ud ad landevej og gennem hurtige kurver. Hertil bidrager firehjulsstyringen også. Range Roveren bruger kun godt 6 sekunder på at nå de magiske 100 km/t, og topfarten på 234 km/t har vi ikke prøvet, men den er ingen racerbil. Sandt at sige er vi ikke engang helt sikre på, at den for alvor ville trives i ørkensandet i et Dakar-rally, men nu var det jo heller ikke det, denne test havde fokus på.



Meget sikker

Affjedringen er super, og den passer godt på fører og passagerer, for bilen er meget sikker at køre i. Ikke alene på grund af dens gigantiske størrelse, som yder stor fysisk beskyttelse, men også fordi den kører så godt. 23” 285 mm brede dæk giver godt vejgreb og gør det også både muligt og tilladt at trække en trailer på 3,5 tons, forudsat kørekortet tillader det.

 

Vi var inde på mange detaljer ifm. den første test af bilen sidste sommer, så det skal ikke gentages hér. Men når det handler om transport på første klasse, som er inkluderet i First Edition udstyrslisten, var det elegante interiør understøttet af en yderst eksklusiv bagperron med bredt armlæn med en række indbyggede betjeningsmuligheder.




Komfort for alle pengene

4-zone klimaanlæg er herligt på en kold dag i en fyldt bil, og havner man i en stillestående motorvejs-kø på en tysk Autobahn er to 8” skærme, installeret bag på hvert forsæderyglæn, parat til at formidle underholdning på bagsædet. Når man så endelig er hjemme, er det herligt, når den forud-programmerede garagedør blot åbner automatisk.

 

Og prisen, nåh, ja, når den danske stat skal have en god del af det, køberen skal diske op med, for at køre hjem i en Range Rover i den nævnte udstyrsversion, skal der erlægges 3,3 millioner kroner. Det er dog ikke i nærheden af prisen for en Rolls Royce Phantom, men så er der også visse manuelle funktioner, man selv skal tage sig af, fx at åbne døren ved tryk på en knap.

 

I øvrigt kan vi ikke dy os for at nævne, at hvis den økonomiske villighed ikke slår til, er der en plug-in hybrid på vej til cirka den halve pris. Den vil måske også være mere brændstoføkonomisk end den prøvekørte dieselversion (der dog nok vil være den mest fordelagtige på lange ture). Dieselbilen kører 12-13,2 km/l iht. WLTP, men da skal man helt lade være med at boltre sig med de mange kræfter. Plug-in hybriden som alternativ tager vi nok hul på en anden gang.


 

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Alsidig off-roader på ypperste niveau >>>

Mange unikke løsninger i én unik bil >>>

First World off-road videotest: Range Rover

Vi har ikke optaget en landevejs videotest af den prøvekørte bil, men gense gerne off-road-testen i Range Rover med 530-hestes twin turbo V8 motor i udfordrende terræn på Land Rover Experience Center. Bilen kan klare meget selv, men det går bedst med ekspertbistand. Fuld HD.





Model:

Range Rover D350 SWB AWD Auto First Edition

Listepris:

Kr. 3.294.900

Motor og transmission:

6 cyl 3 ltr. turbodiesel Mild Hybrid. 350 hk. 700 Nm/1500-3000 omdr./min. AWD. 4-Wheel Steering.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,1 sek./ 234 km/t/ 12,0-13,2 km/l/ 215-230 g/km.

Længde:

5,05 m

Frihøjde:

21,9-29,5 cm

Bagagerum:

818-1841 liter

Anhængervægt: 3500 kg

Værd at bemærke

Matrix LED. Luftaffjedring. 23" alufælge (testbilen: 285/40-23). Nøglefri adgang. El-bagklap. P-sensorer for og bag. 16-vejs el-justerbare forsæder. Læderkabine. Adaptiv Fartpilot med fartbegrænser. Skiltegenkendelse. Sædevarme. 360 grader kamera.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt