At en helt ny Range Rover er
helt unik var ingen overraskelse. Men overraskende
var den imponerende alsidighed, der var slående ved
vores første møde med den måske ypperste off-roader,
der nogensinde er bygget. For en Range Rover er ikke
kun til brug i terrænet. De første internationale
prøvekørsler finder først sted sidst i maj måned,
men vi har allerede nu haft lejlighed til at køre
den nye bil.
Anledningen var ligeså unik
som bilen. For det er den danske repræsentant af den
nye bil, der havde arrangeret præsentationen, som
fandt sted på Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor Land
Rover også har deres danske ”Experience Center”
(hvor on-board videoen her på siden i øvrigt er
optaget). Der var ganske få biler til rådighed, men
det var tilstrækkeligt til at man ikke bare fik en
fornemmelse af den nye Range Rovers enestående
off-road egenskaber, hvor den i det store hele klare
alting selv, blot man styrer og betjener speederen
med varsomhed, men også et godt indtryk af hvordan
den klarer at køre on-road.
På landevejen var
egenskaberne tilnærmelsesvis at sammenligne med et
andet sublimt bilmærke med britiske aner, nemlig den
seneste Rolls Royce Phantom. Både hvad køreoplevelse
og komfort angår er de to meget tæt på hinanden. I
øvrigt stammer den 4,4 liters V8 motor på 530
hestekræfter, som vi brugte mest tid på, fra den
selvsamme producent som Rolls Royce. Det er nemlig
BMW, der leverer teknikken til den store twin-turbo
benzinmotor, om end der er en vis forskel på
maskineriet i Range Roveren og den vi prøvede i
Phantom’en tilbage i 2018.
V8 motoren yder 530
hestekræfter.
Men vi garanterer for én
ting: Range Rover klarer sig bedre i terrænet.
Femte generation
Den nye generation af Range
Rover er fabrikkens femte. Den første generation af
Land Rover fabrikkens luksusbil blev skabt tilbage i
1970 som et tilbud for dem, der trods alle Land
Rover Defenders også dengang særlige
terrænegenskaber, trods alt gerne ville have lidt
mere komfort. Så en Range Rover er en luksuøs Land
Rover, og de to model-linjer deler da også meget
teknik.
Den første Range Rover blev
skabt i 1970.
Range Rover har hen ad vejen
også fået mindre søskende med samme navn, men de har
alle et tilnavn, fx Evoque, som den billigste af dem
hedder. Hedder bilen bare Range Rover, er det
topmodellen, både hvad angår luksus og styrke, men
også hvad angår egenskaberne i bred forstand.
9 år er gået
Ved prøvekørslen af den nye
Range Rover (og det var så netop versionen med de
530 hestekræfter), på Land Rover Experience Center
(som er et kraftigt udfordrende off-road spor), var
det reelt vanskeligt at sammenligne med den
hidtidige model, som vi øvrigt ret beset heller
aldrig har prøvekørt på testbanen. Udover at det er
ni år siden vi prøvekørte den, ikke så lang tid
efter dens lancering i 2012, er køreegenskaberne hos
de moderne Land Rover og Range Rover modeller så
gode, at de i det store hele kan klare samtlige
udfordringer.
Og det er så heller ikke helt
rigtigt. For måden, hvorpå den nye Range Rover
forcerer udfordringerne, er unik. Den gør det så
elegant, så komfortabelt og så sikkert, at det
eneste, føreren reelt skal gøre, er at styre bilen
og naturligvis passe på med speederfoden. Grebet i
underlaget af stort set en hvilken som helst slags
klares af bilen selv. Og bemærk: I videoen her på
siden er bilen ikke engang udstyret med terrændæk –
der var tale om de standardmonterede Pirelli
Scorpion Zero dæk med dimensionerne 285/45-R202.
Stort prisspænd
Range Rover kan også fås med
mindre motorer end den store V8, så man behøver ikke
hoste op med de op til 3,2 millioner kroner som
”Autobiografi” versionen koster (den dyreste version
er ”First Edition med 530-hestes motoren til små 3,4
millioner kroner), men faktisk kan man blive godt
kørende i en SE-variant med 440 hestekræfter, som
koster det halve.
Forklaringen ligger i
modelbetegnelsen ”P440e”. Det lille ”e” indikerer,
at der er tale om en plug-in hybrid (men den version
kommer først senere på året, og bestiller man den
nu, taler man om 2023, altså cirka et års
leveringstid). Men plug-in hybrid versionen er
krøbet under det magiske tal for udledning, 50 g
CO2/km, så bilen opnår afgiftsreduktion, og
listeprisen på 1.729.900 kroner er prisen i 2023.
Der var i sagens natur ingen
Range Rover P440e på plads på Tirsbæk Gods, men
vægten på 2810 kg afviger ikke meget fra vægten på
P530 (som er under 200 kg lettere) og med 38,2 kWh
batteriet fornuftigt placeret i bilen er der ikke
grund til at tro, at køreegenskaberne bliver
væsentligt forringet. Det vender vi tilbage til, når
den er aktuel.
Link til
importøren |