- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Range Rover


Alsidig off-roader på ypperste niveau


Af Søren Clauding – 28. april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At en helt ny Range Rover er helt unik var ingen overraskelse. Men overraskende var den imponerende alsidighed, der var slående ved vores første møde med den måske ypperste off-roader, der nogensinde er bygget. For en Range Rover er ikke kun til brug i terrænet. De første internationale prøvekørsler finder først sted sidst i maj måned, men vi har allerede nu haft lejlighed til at køre den nye bil.

 

Anledningen var ligeså unik som bilen. For det er den danske repræsentant af den nye bil, der havde arrangeret præsentationen, som fandt sted på Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor Land Rover også har deres danske ”Experience Center” (hvor on-board videoen her på siden i øvrigt er optaget). Der var ganske få biler til rådighed, men det var tilstrækkeligt til at man ikke bare fik en fornemmelse af den nye Range Rovers enestående off-road egenskaber, hvor den i det store hele klare alting selv, blot man styrer og betjener speederen med varsomhed, men også et godt indtryk af hvordan den klarer at køre on-road.

 

På landevejen var egenskaberne tilnærmelsesvis at sammenligne med et andet sublimt bilmærke med britiske aner, nemlig den seneste Rolls Royce Phantom. Både hvad køreoplevelse og komfort angår er de to meget tæt på hinanden. I øvrigt stammer den 4,4 liters V8 motor på 530 hestekræfter, som vi brugte mest tid på, fra den selvsamme producent som Rolls Royce. Det er nemlig BMW, der leverer teknikken til den store twin-turbo benzinmotor, om end der er en vis forskel på maskineriet i Range Roveren og den vi prøvede i Phantom’en tilbage i 2018.


V8 motoren yder 530 hestekræfter.


Men vi garanterer for én ting: Range Rover klarer sig bedre i terrænet.

 

Femte generation

Den nye generation af Range Rover er fabrikkens femte. Den første generation af Land Rover fabrikkens luksusbil blev skabt tilbage i 1970 som et tilbud for dem, der trods alle Land Rover Defenders også dengang særlige terrænegenskaber, trods alt gerne ville have lidt mere komfort. Så en Range Rover er en luksuøs Land Rover, og de to model-linjer deler da også meget teknik.


Den første Range Rover blev skabt i 1970.


Range Rover har hen ad vejen også fået mindre søskende med samme navn, men de har alle et tilnavn, fx Evoque, som den billigste af dem hedder. Hedder bilen bare Range Rover, er det topmodellen, både hvad angår luksus og styrke, men også hvad angår egenskaberne i bred forstand.

 

9 år er gået

Ved prøvekørslen af den nye Range Rover (og det var så netop versionen med de 530 hestekræfter), på Land Rover Experience Center (som er et kraftigt udfordrende off-road spor), var det reelt vanskeligt at sammenligne med den hidtidige model, som vi øvrigt ret beset heller aldrig har prøvekørt på testbanen. Udover at det er ni år siden vi prøvekørte den, ikke så lang tid efter dens lancering i 2012, er køreegenskaberne hos de moderne Land Rover og Range Rover modeller så gode, at de i det store hele kan klare samtlige udfordringer.

 

Og det er så heller ikke helt rigtigt. For måden, hvorpå den nye Range Rover forcerer udfordringerne, er unik. Den gør det så elegant, så komfortabelt og så sikkert, at det eneste, føreren reelt skal gøre, er at styre bilen og naturligvis passe på med speederfoden. Grebet i underlaget af stort set en hvilken som helst slags klares af bilen selv. Og bemærk: I videoen her på siden er bilen ikke engang udstyret med terrændæk – der var tale om de standardmonterede Pirelli Scorpion Zero dæk med dimensionerne 285/45-R202.

 

Stort prisspænd

Range Rover kan også fås med mindre motorer end den store V8, så man behøver ikke hoste op med de op til 3,2 millioner kroner som ”Autobiografi” versionen koster (den dyreste version er ”First Edition med 530-hestes motoren til små 3,4 millioner kroner), men faktisk kan man blive godt kørende i en SE-variant med 440 hestekræfter, som koster det halve.

 

Forklaringen ligger i modelbetegnelsen ”P440e”. Det lille ”e” indikerer, at der er tale om en plug-in hybrid (men den version kommer først senere på året, og bestiller man den nu, taler man om 2023, altså cirka et års leveringstid). Men plug-in hybrid versionen er krøbet under det magiske tal for udledning, 50 g CO2/km, så bilen opnår afgiftsreduktion, og listeprisen på 1.729.900 kroner er prisen i 2023.

 

Der var i sagens natur ingen Range Rover P440e på plads på Tirsbæk Gods, men vægten på 2810 kg afviger ikke meget fra vægten på P530 (som er under 200 kg lettere) og med 38,2 kWh batteriet fornuftigt placeret i bilen er der ikke grund til at tro, at køreegenskaberne bliver væsentligt forringet. Det vender vi tilbage til, når den er aktuel.


Link til importøren

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mange unikke løsninger i én unik bil >>>

First World off-road videotest: Range Rover

Vi har prøvekørt den helt og aldeles nye og yderst avancerede Range Rover med 530-hestes twin turbo V8 motor i udfordrende terræn på Land Rover Experience Center. Bilen kan klare meget selv, men det går bedst med ekspertbistand. Fuld HD.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt