- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Range Rover


Mange unikke løsninger i én unik bil


Af Søren Clauding – 28. april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man ville kunne skrive en roman om de mange unikke løsninger, som gør den helt nye 5. generations Range Rover så unik. Men da Land Rover sælger mange unikke modeller og til stadighed udvikler kraftigt på eksisterende systemer, handler det mest om at fastslå, at systemerne bliver bedre og bedre. Og det er selvfølgelig de allernyeste versioner, man finder i den nye Range Rover.

 

Terrain Response systemet er blevet endnu bedre, den luksuøse indretning er også svær at finde magen til. Det gælder eksempelvis muligheden for, at bagsædepassagererne via en 8” skærm i midterarmlænet kan justere klimaanlægget (individuelt for hver siddeplads), den fulde sædeindstilling, den indvendige belysning og bagrudepersiennerne. Massage på bagsæderne er også en option.

 

Men det udvendige design er også helt nyt og helt sit eget. En detalje er baglygterne, som ikke er der. Dvs. de er ikke synlige før de er i brug. De udvendige linjer er rene, næsten kliniske, og det står i kontrast til dens terrænegenskaber – men bestemt ikke til dens vejegenskaber.


Først når de er i brug, kan man se baglygterne.

 


Firehjulsstyring

Sidstnævnte inkluderer luftaffjedring, der individuelt tilpasses de aktuelle kørselsforhold i et samarbejde mellem kamera og navigation. Og så har Range Rover også fået firehjulsstyring. Firehjulsstyringen afviger ikke fra andre biler, der over tiden har haft styring på alle fire hjul, princippet er det samme, også med tilpasning af styreudslag afhængig af bilens hastighed. Men deri er desuden indbygget en forudsigelighed, som vi prøvede på såvel snoede asfaltveje som på motorveje med dansk motorvejsfart. Meget flot, meget sikkert.

 

Som bekendt følger baghjulene på en forhjulsstyret bil en snævre radius end forhjulene, hvilket mange måske oplever, når man fejlagtigt snitter en kantsten omkring et hjørne. Den risiko reduceres væsentligt med firehjulsstyring, hvor baghjulene i højere grad følger forhjulenes retning ved langsom kørsel. Det gør det også muligt for den 5,05 meter lange bil, at sno sig i terrænet som var den markant mindre. Faktisk er vendediameteren mellem kantstene knap 11 meter og små 12 meter i den lange version.

 

Den nye Range Rover vil nemlig senere også kunne købes i en 20 cm længere udgave med to ekstra sæder – altså syv i alt. Og da er behovet for firehjulsstyring under snævre kørselsforhold endnu større.

 

Mindre støj – lavere stressniveau

Støjniveauet i kabinen er forbilledligt lavt, hvilket skyldes et aktivt lyd ”Cancellation” system, der benytter 13 højtalere, bl.a. i nakkestøtterne til at udsende lydbølger, der nedbryder lydbølgerne fra støj. I forvejen har man reduceret støjforholdene i den nye Range Rover temmelig meget, og med det støjreducerende system er støjen bragt voldsomt meget længere ned. Systemet reagerer på mikrosekunder og medvirker derved aktivt til at nedsætte den stressfaktor, som støj omkring os er.

 

Forlygterne i topversionerne er helt enestående. Der er naturligvis tale om en slags matrix LED-lys, men teknikken omfatter 1,2 millioner mikroskopiske spejle, der sikrer en ultra nøjagtige styring af lyset. Det ser vi frem til at prøve senere – for de første prøvekørsler omkring Vejle var forbi, da mørket faldt på.

 

Moderne luksus

Nyskabelserne i den nye Range Rover har fabrikken skabt under paraplybegrebet ”Moderne Luksus”. Blandt andre eksempler på nytænkningen i bilen, som i øvrigt har været under udvikling i fem år, er et 4-zonet klimaanlæg samt ventilation på alle sæderækker, uanset der er to eller tre. Det inkluderer også sædevarme på 3. sæderække – og lys, som kan være en mangelvare bag i en lang bil.

 

Range Rover har desuden udviklet begrebet Tailgate Event Suite. Man åbner blot bagklappen og derpå kan den bageste del af bilen omformes til to behagelige bagud vendte siddepladser, hvor man kan sidde under bagklappen, som er udstyret med to sæt højtalere, med fødderne dinglende i luften bag bilen. Ikke til brug under kørslen, altså…

 

Appbetjent parkering

Desuden kan en Range Rover vha. det såkaldte Remote Park Assist system selv manøvrere sig ind og ud af en parkeringsplads eller en garage. Aktiveringen foregår vha. en særlig mobiltelefon app.

 

Land Rover påbegyndte modtagelsen af kundeordre sidst i 2021 og har i Danmark allerede 50 biler i ordrebogen. Bilerne vil blive leveret efterhånden som de er bygget færdigt. I sagens natur er det først og fremmest plug-in hybrid udgaverne, der er populære. Hér får man biler med 38,2 kWh batteri, DC hurtigopladning på 50 kW (det er i sig selv helt enestående i en plug-in hybrid, som sjældent tilbyder andet end 11 kW vekselstrøm opladning) og en elektrisk rækkevidde på WLTP-officielle 109 kilometer og en realistisk rækkevidde på 80 km.

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Alsidig off-roader på ypperste niveau >>>

First World off-road videotest: Range Rover

Vi har prøvekørt den helt og aldeles nye og yderst avancerede Range Rover med 530-hestes twin turbo V8 motor i udfordrende terræn på Land Rover Experience Center. Bilen kan klare meget selv, men det går bedst med ekspertbistand. Fuld HD.





Hurtige fakta om den helt nye Range Rover
Introduktion i Danmark fra maj 2022

Motorer:
Diesel:
3-liter 6-cylinder rækkemotor, 249 hk, 600 Nm.
3-liter 6-cylinder rækkemotor, 300 hk, 650 Nm.
3-liter 6-cylinder rækkemotor, 350 hk, 700 Nm.
Benzin:
3-liter 6-cylinder Mild Hybrid, 400 hk, 550 Nm.
4,4-liter V8 twin-turbo, 530 hk, 750 Nm.
Plug-in hybrid:
440 hk, 620 Nm.
510 hk, 700 Nm.

Længde:
Standard Wheelbase: 4,05 meter
Long Wheelbase: 4,25 meter.

Priser fra 1.729.990 kroner til 3.374.900 kroner.
Link til importøren

Med tre sæderækker er det tålelig plads også på de bageste sæder.


Den lange udgave kan indrettes på mange yderst delikate måder. Her er det den såkaldte Signature suite i topmodellen "SV".






Plug-in hybrid udgaven kommer senere og byder både oå over 100 kilometers elektrisk rækkevidde (WLTP) og DC-ladning med op til 50 kW.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt