Man ville kunne skrive en
roman om de mange unikke løsninger, som gør den helt
nye 5. generations Range Rover så unik. Men da Land
Rover sælger mange unikke modeller og til stadighed
udvikler kraftigt på eksisterende systemer, handler
det mest om at fastslå, at systemerne bliver bedre
og bedre. Og det er selvfølgelig de allernyeste
versioner, man finder i den nye Range Rover.
Terrain Response systemet er
blevet endnu bedre, den luksuøse indretning er også
svær at finde magen til. Det gælder eksempelvis
muligheden for, at bagsædepassagererne via en 8”
skærm i midterarmlænet kan justere klimaanlægget
(individuelt for hver siddeplads), den fulde
sædeindstilling, den indvendige belysning og
bagrudepersiennerne. Massage på bagsæderne er også
en option.
Men det udvendige design er
også helt nyt og helt sit eget. En detalje er
baglygterne, som ikke er der. Dvs. de er ikke
synlige før de er i brug. De udvendige linjer er
rene, næsten kliniske, og det står i kontrast til
dens terrænegenskaber – men bestemt ikke til dens
vejegenskaber.
Først når de er i brug, kan
man se baglygterne.
Firehjulsstyring
Sidstnævnte inkluderer
luftaffjedring, der individuelt tilpasses de
aktuelle kørselsforhold i et samarbejde mellem
kamera og navigation. Og så har Range Rover også
fået firehjulsstyring. Firehjulsstyringen afviger
ikke fra andre biler, der over tiden har haft
styring på alle fire hjul, princippet er det samme,
også med tilpasning af styreudslag afhængig af
bilens hastighed. Men deri er desuden indbygget en
forudsigelighed, som vi prøvede på såvel snoede
asfaltveje som på motorveje med dansk motorvejsfart.
Meget flot, meget sikkert.
Som bekendt følger baghjulene
på en forhjulsstyret bil en snævre radius end
forhjulene, hvilket mange måske oplever, når man
fejlagtigt snitter en kantsten omkring et hjørne.
Den risiko reduceres væsentligt med
firehjulsstyring, hvor baghjulene i højere grad
følger forhjulenes retning ved langsom kørsel. Det
gør det også muligt for den 5,05 meter lange bil, at
sno sig i terrænet som var den markant mindre.
Faktisk er vendediameteren mellem kantstene knap 11
meter og små 12 meter i den lange version.
Den nye Range Rover vil
nemlig senere også kunne købes i en 20 cm længere
udgave med to ekstra sæder – altså syv i alt. Og da
er behovet for firehjulsstyring under snævre
kørselsforhold endnu større.
Mindre støj – lavere
stressniveau
Støjniveauet i kabinen er
forbilledligt lavt, hvilket skyldes et aktivt lyd
”Cancellation” system, der benytter 13 højtalere,
bl.a. i nakkestøtterne til at udsende lydbølger, der
nedbryder lydbølgerne fra støj. I forvejen har man
reduceret støjforholdene i den nye Range Rover
temmelig meget, og med det støjreducerende system er
støjen bragt voldsomt meget længere ned. Systemet
reagerer på mikrosekunder og medvirker derved aktivt
til at nedsætte den stressfaktor, som støj omkring
os er.
Forlygterne i topversionerne
er helt enestående. Der er naturligvis tale om en
slags matrix LED-lys, men teknikken omfatter 1,2
millioner mikroskopiske spejle, der sikrer en ultra
nøjagtige styring af lyset. Det ser vi frem til at
prøve senere – for de første prøvekørsler omkring
Vejle var forbi, da mørket faldt på.
Moderne luksus
Nyskabelserne i den nye Range
Rover har fabrikken skabt under paraplybegrebet
”Moderne Luksus”. Blandt andre eksempler på
nytænkningen i bilen, som i øvrigt har været under
udvikling i fem år, er et 4-zonet klimaanlæg samt
ventilation på alle sæderækker, uanset der er to
eller tre. Det inkluderer også sædevarme på 3.
sæderække – og lys, som kan være en mangelvare bag i
en lang bil.
Range Rover har desuden
udviklet begrebet Tailgate Event Suite. Man åbner
blot bagklappen og derpå kan den bageste del af
bilen omformes til to behagelige bagud vendte
siddepladser, hvor man kan sidde under bagklappen,
som er udstyret med to sæt højtalere, med fødderne
dinglende i luften bag bilen. Ikke til brug under
kørslen, altså…
Appbetjent parkering
Desuden kan en Range Rover
vha. det såkaldte Remote Park Assist system selv
manøvrere sig ind og ud af en parkeringsplads eller
en garage. Aktiveringen foregår vha. en særlig
mobiltelefon app.
Land Rover påbegyndte
modtagelsen af kundeordre sidst i 2021 og har i
Danmark allerede 50 biler i ordrebogen. Bilerne vil
blive leveret efterhånden som de er bygget færdigt.
I sagens natur er det først og fremmest plug-in
hybrid udgaverne, der er populære. Hér får man biler
med 38,2 kWh batteri, DC hurtigopladning på 50 kW
(det er i sig selv helt enestående i en plug-in
hybrid, som sjældent tilbyder andet end 11 kW
vekselstrøm opladning) og en elektrisk rækkevidde på
WLTP-officielle 109 kilometer og en realistisk
rækkevidde på 80 km.
|