Det er ind imellem næsten
befriende, at skulle prøvekøre en bil med en
benzinmotor, og hvor det største, batteriet kan
hoste op med, er 12 Volt. Og så en bil, der
alligevel er moderne og ikke mindst særdeles
velkørende. Sådan en er Peugeot 2008.
Den fortsat ret iøjefaldende
kompakte crossover, som desuden er europæisk i sit
ganske sind (vi garanterer dog ikke for, at der ikke
har sneget sig en kinesisk komponent ind et eller
andet sted – øjensynlig er fx de fleste af vores
mobiltelefoner bestykket med stumper, der er
fremstillet i det gigantiske land derovre i Asien,
uden at vi ved det), men det gør så i bund og grund
heller ikke noget, så længe det er muligt for
staterne, at samarbejde på tværs af geopolitik og
regionale stridigheder.
Grænserne er rykkede
Men det er tankevækkende,
hvor meget elektrificeringen af bilmarkedet har
skubbet til grænserne, og hvor meget, det der
foregår andre steder på kloden, har indflydelse på
de firehjulede tingester, som vi mennesker er så
afhængige af i vores daglige liv.
Peugeot 2008 fremstår som
ærkefransk. Designet er fænomenalt, og motoren er
konventionel. Designet har dog fået et makeover,
kraftig visuel tilretninger af især frontpartiet,
men også gode funktionelle fornyelser som fx, at
gearvælgeren er forvandlet fra at være en gearstang
lignende løsning til en nedfældet pal, placeret lige
foran grebet til den elektriske håndbremse. Så nu
stikker intet op af midterkonsollen og er i vejen
under kørslen. Den slags detaljer er med til at gøre
betjeningen mere moderne.
Mere af det kendte
Peugeot 2008 har dog fortsat
en 10” berøringsskærm, som suppleres af tangenter
til de mest gængse funktioner, og det innovative
i-cockpit er, som det plejer at være, heldigvis. Via
skærmen har man også adgang til et 360 grader
kamera, i hvert fald i den prøvekørte Allure
version.
Og så er der motoren. Vi har
tidligere prøvet den kompakte 3-cylindrede 1,2
liters turbo-benzin motor (kaldet PureTech) med op
til 130 hestekræfter, (så
læs også artiklen fra dengang). Men det var med
den i øvrigt udmærkede manuelle 6-trins gearkasse.
Vi har også prøvet en automatgearsversion med GT
Line udstyr (læs
om GT-Line versionen hér), men det var i
kombination med en 130-hestes turbodieselmotor.
Begge versionerne var selv sagt inden det nylige
facelift.
Gnidningsløs drivline
Kombinationen af den
kompakte benzinmotor og EAT8 gearkassen var for os
ny, og den er en vinder. Den formidler kræfterne til
forhjulene gnidningsløst og præcist, og Peugeot’en
kører let de 16,7 km/l, som det officielle WLTP tal
angiver. Dog ikke samtidig med, at man bruger
kræfterne til fx at nå de 100 km/t på de 9,1
sekunder, som den kan.
I sammenligning med den
manuelle version, som blev prøvekørt for temmelig
nøjagtigt tre år siden, er automatgears udgaven
endda mere end et halvt sekund hurtigere oppe på de
100 km/t. Og topfarten er 198 km/t vs 196. Begge
dele hænger angiveligt også sammen med de
designmæssige tilretninger.
Lav vægt og forøget
frihøjde
Ifm. den aktuelle test, hvor
vi tilbagelagde nogle hundrede kilometer i det
danske landskab, var det forbavsende lave støjniveau
en positiv del af oplevelsen. Og da efterårsregnen
satte ind, havde vi stor glæde af såvel den beskedne
vægt på 1300 kg og frihøjden på 16,5 cm, som er lidt
højere end GT-Line udgavens 16,0. Det er i sig selv
en fornøjelse at køre en bil, som ikke vejer så
meget som de elektriske alternativer.
215/60-17 aluhjul er
standard på Allure udgaven.
Affjedringen er gjort så
tilgivende, at man har et rigtig godt greb i
underlaget på de våde og ujævne veje. Det skyldes
også, at bilen trods alt ikke har SUV-højde, men
klarer sig med 1,55 meter. Det hele fungerer
harmonisk og turen på en grusvej (se videoen her på
siden) var også helt tålelig. Der er trods alt ikke
tale om en bil i premium-kategorien.
Prissætningen
Prismæssigt er den
prøvekørte model placeret fornuftigt. Den koster
300.000 kroner og det tager ikke halve, hele eller
mange flere timer at få ekstra kilometer på
rækkevidden. Et stort plus. Den billigste 2008
koster 230.000 kroner, og det er så de to, man kan
købe, hvis ikke de skal være fuldt elektriske.
Det er et alternativ, vi vender tilbage til senere. For
i elbilernes hellige navn kommer man ikke uden om,
at en E-2008 også kunne være et alternativ for
nogle. Prismæssigt ligger E-bilerne lidt over
ICE-versionerne, men dels er udstyret højere, dels
er den mest markante forskel naturligvis drivlinen.
|