- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 2008 Allure PureTech 130hk 6 M/T


Benzin er nu ikke så ringe endda


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I skrivende stund er Peugeot 2008 netop blev valgt som den ene af de i alt 7 bilmodeller, de er nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2021. Uden systematisk, at have foretaget en rundspørge blandt jurymedlemmerne, er der næppe nogen tvivl om, at den brede vifte af modelvarianter er en vigtig årsag til valget. Også den benzin-version, vi hér sætter fokus på, dokumenterer, at benzin nu ikke er så ringe endda.

 

Indrømmet, set i et fremtidsperspektiv, der rækker flere årtier er benzinbiler formentlig en uddøende race. Men dér er vi ikke endnu, og netop muligheden for, at bilkøberen kan vælge drivline efter behov, er mange bilmodellers styrke, om end der konkret er en markant forskel på køreegenskaberne i en e-2008 og en 2008 med en 130-hestes turbobenzin motor under motorhjelmen.

 

Underholdende maskineri

Forskellen identificerede vi allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted sidst i 2019, inden Corona-pandemien lagde sig klamme hånd over Jordboernes rejselyst. Læs gerne prøvekørslen fra dengang, for den indeholder meget, der ikke er grund til at gentage hér (Link til de første internationale prøvekørsler af Peugeot 2008 og e-2008 hér >>>).

 

Vel ankommet til Danmark er 2008’eren ikke alene værdsat gennem Årets Bil i Danmark nomineringen, men givet vis også af de kunder, der har valgt bilen. Benzin-versionen med 130 hestekræfter er væver, sjov og ikke så brændstofforslugende endda. 17,2 km/l benzin er OK for en halvhøj bil, der ligger på grænsen mellem at være en kompakt og en mellemstor crossover.

 

Lidt højere crossover

Nogen SUV bliver den i undertegnedes optik ikke, for den kan ikke fås med firehjulstræk. Frihøjden er heller ikke helt på SUV-niveau med sine 16 cm og højden heller ikke (1,55 meter), men man sidder højere end fx i den mindre 208, som den deler teknisk platform med.

 

Benzinbilen har bl.a. den fordel, at en benzinmotor varmer hurtigere op efter en koldstart. Det er en fordel for kabinetemperaturen i den kolde årstid, men det smitter også af på muligheden for især med mange kortere ture, at opnå den gode benzinøkonomi i praksis. Benzinøkonomien bliver næppe heller nævneværdig dårligere, når temperaturerne går i nul – modsat el-udgaven, som, uden at vi dog har prøvet det endnu, må forventes i kulde at køre væsentlig kortere på kWh’erne og dermed også have væsentlig kortere rækkevidde.

 

Rækkevidden forkortes i øvrigt yderligere i en elbil, hvis man blot vil have en tålelig kabine-temperatur. I benzinudgaven kan man få varmen ligeså hurtigt som kølevandet bliver varmt – og derved benytter man overskudsenergien i køleanlægget til at øge komforten. Ikke dårligt, faktisk.

 

Komfortabel og køreglad

Netop kørselskomforten er noget af det, en bil med forøget frihøjde ofte har gavn af. Den større frihøjde, den længere hjulvandring og derigennem muligheden for, at anvende længere og blødere fjedre, har Peugeot også benyttet sig af. Se videoen her på siden og få en fornemmelse af, hvordan den kører.



17” alufælge med 215 mm brede 60-procent lavprofildæk giver en udmærket fornemmelse af kørebanen, og så er det sjovt, at blive mindet om, at Peugeot har afstemt affjedringen i de forskellige versioner (bortset fra el-udgaven), så deres vejegenskaber er næsten ens.

 

Smidig og kraftig drivline

Motoren er en 1,2 liters 3-cylindret turbo benzinmaskine, som man også finder i andre af PSA-gruppens biler. Den er smidig og kraftig nok til, at man må trække en anhænger på 1200 kg. Man kan nå de magiske 100 km/t på under 10 sekunder, topfarten er næsten 200 km/t (måske godt, hvis den traditionelle flyrejse erstattes med en biltur ned gennem Europa, når det forhåbentlig på ny bliver en reel option) og præstationerne er et spejl af en glimrende konfiguration af motoren: Det maksimale drejningsmoment på 230 Nm nås allerede ved 1750 omdr./min. Det manuelle 6-trins gearskifte klæder bilen og er især en fordel, hvis man kører med anhænger.



Den billigste 2008 er prissat til 210.000 kroner, den prøvekørte version med Allure udstyr koster 240.000 kroner. Og udstyret er, selvom det ikke er topudstyret, forholdsvis omfattende: LED forlygter, 7” touchscreen, nøglefri start, de førnævnte 17” alufælge, klimaanlæg, mørktonede sideruder bag, sædevarme, regn- og lyssensorer, vejbaneassist osv.

 

Vil man have bakkamera, parkeringsassistent og adaptiv fartpilot, skal man lægge 6500 kroner oven i. Men det fortsat lige geniale i-cockpit får man med i købet, uanset hvilken 2008 man anskaffer.






Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Peugeot 2008 First World Test >>>

Videotest: Peugeot 2008 PureTech 130 M/T
Vi har prøvet den kraftige benzindrevne 130-hestes version af Peugeots compakte crossover, 2008 på en smal, snoet og også lidt ujævn asfaltvej med uforudsigeligt vejgreb. Fuld HD.




Model:

Peugeot 2008 Allure PureTech 130 hk

Listepris:

239.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. turbobenzin. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6 trins M/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sekunder/ 196 km/t/ 17,2 km/l/ 131 g/km.

Hjul, for / bag:

215/60-17

Længde:

4,30 m

Frihøjde:

16,0 cm

Bagagerum:

434-1467 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. LED forlygter. 17" alufælge. Aut. nødbremse med nattesyn - cyklister, fodgængere. Vejbaneassistent. i-cockpit. Klimaanlæg.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt