I skrivende stund er Peugeot
2008 netop blev valgt som den ene af de i alt 7
bilmodeller, de er nomineret til titlen Årets Bil i
Danmark 2021. Uden systematisk, at have foretaget en
rundspørge blandt jurymedlemmerne, er der næppe
nogen tvivl om, at den brede vifte af modelvarianter
er en vigtig årsag til valget. Også den
benzin-version, vi hér sætter fokus på,
dokumenterer, at benzin nu ikke er så ringe endda.
Indrømmet, set i et
fremtidsperspektiv, der rækker flere årtier er
benzinbiler formentlig en uddøende race. Men dér er
vi ikke endnu, og netop muligheden for, at
bilkøberen kan vælge drivline efter behov, er mange
bilmodellers styrke, om end der konkret er en
markant forskel på køreegenskaberne i en e-2008 og
en 2008 med en 130-hestes turbobenzin motor under
motorhjelmen.
Underholdende maskineri
Forskellen identificerede vi
allerede i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, der fandt sted sidst i 2019, inden
Corona-pandemien lagde sig klamme hånd over
Jordboernes rejselyst. Læs gerne prøvekørslen fra
dengang, for den indeholder meget, der ikke er grund
til at gentage hér (Link
til de første internationale prøvekørsler af Peugeot
2008 og e-2008 hér >>>).
Vel ankommet til Danmark er
2008’eren ikke alene værdsat gennem Årets Bil i
Danmark nomineringen, men givet vis også af de
kunder, der har valgt bilen. Benzin-versionen med
130 hestekræfter er væver, sjov og ikke så
brændstofforslugende endda. 17,2 km/l benzin er OK
for en halvhøj bil, der ligger på grænsen mellem at
være en kompakt og en mellemstor crossover.
Lidt højere crossover
Nogen SUV bliver den i
undertegnedes optik ikke, for den kan ikke fås med
firehjulstræk. Frihøjden er heller ikke helt på
SUV-niveau med sine 16 cm og højden heller ikke
(1,55 meter), men man sidder højere end fx i den
mindre 208, som den deler teknisk platform med.
Benzinbilen har bl.a. den
fordel, at en benzinmotor varmer hurtigere op efter
en koldstart. Det er en fordel for
kabinetemperaturen i den kolde årstid, men det
smitter også af på muligheden for især med mange
kortere ture, at opnå den gode benzinøkonomi i
praksis. Benzinøkonomien bliver næppe heller
nævneværdig dårligere, når temperaturerne går i nul
– modsat el-udgaven, som, uden at vi dog har prøvet
det endnu, må forventes i kulde at køre væsentlig
kortere på kWh’erne og dermed også have væsentlig
kortere rækkevidde.
Rækkevidden forkortes i
øvrigt yderligere i en elbil, hvis man blot vil have
en tålelig kabine-temperatur. I benzinudgaven kan
man få varmen ligeså hurtigt som kølevandet bliver
varmt – og derved benytter man overskudsenergien i
køleanlægget til at øge komforten. Ikke dårligt,
faktisk.
Komfortabel og køreglad
Netop kørselskomforten er
noget af det, en bil med forøget frihøjde ofte har
gavn af. Den større frihøjde, den længere
hjulvandring og derigennem muligheden for, at
anvende længere og blødere fjedre, har Peugeot også
benyttet sig af. Se videoen her på siden og få en
fornemmelse af, hvordan den kører.
17” alufælge med 215 mm brede
60-procent lavprofildæk giver en udmærket
fornemmelse af kørebanen, og så er det sjovt, at
blive mindet om, at Peugeot har afstemt affjedringen
i de forskellige versioner (bortset fra el-udgaven),
så deres vejegenskaber er næsten ens.
Smidig og kraftig drivline
Motoren er en 1,2 liters
3-cylindret turbo benzinmaskine, som man også finder
i andre af PSA-gruppens biler. Den er smidig og
kraftig nok til, at man må trække en anhænger på
1200 kg. Man kan nå de magiske 100 km/t på under 10
sekunder, topfarten er næsten 200 km/t (måske godt,
hvis den traditionelle flyrejse erstattes med en
biltur ned gennem Europa, når det forhåbentlig på ny
bliver en reel option) og præstationerne er et spejl
af en glimrende konfiguration af motoren: Det
maksimale drejningsmoment på 230 Nm nås allerede ved
1750 omdr./min. Det manuelle 6-trins gearskifte
klæder bilen og er især en fordel, hvis man kører
med anhænger.
Den billigste 2008 er prissat
til 210.000 kroner, den prøvekørte version med
Allure udstyr koster 240.000 kroner. Og udstyret er,
selvom det ikke er topudstyret, forholdsvis
omfattende: LED forlygter, 7” touchscreen, nøglefri
start, de førnævnte 17” alufælge, klimaanlæg,
mørktonede sideruder bag, sædevarme, regn- og
lyssensorer, vejbaneassist osv.
Vil man have bakkamera,
parkeringsassistent og adaptiv fartpilot, skal man
lægge 6500 kroner oven i. Men det fortsat lige
geniale i-cockpit får man med i købet, uanset
hvilken 2008 man anskaffer.
|