- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 2008 GT Line

BlueHDi 130 hk 8 EAT


Sporty look og masser af udstyr


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Peugeot afviklede de første internationale prøvekørsler af den helt nye 2008 model tilbage i december 2019, var dieselversionen med 130 hestekræfter den første, vi satte fokus på. Nu er modellen jo for lang tid siden lanceret også i Danmark, den er endda blevet nomineret til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021, og så ville vi gerne under lakken på dieseludgaven en gang til.

 

Det hænger i al væsentlighed sammen med, at der iblandt er ændringer på bilerne fra den første test til de triller ud fra samlebåndet og ind i forhandlernes udstillingslokaler. Og én af de ændringer, der er synliggjort, er fartpotentialet for 130-hestes dieselbilen med 8-trins automatgear. Begrundelsen har vi ikke, og vi har ikke selv testet accelerations-tallet dengang i Sydfrankrig, men en grov stopurstest i Dannevang vidner om, at de 10,1 sekunder, som nu opgives som tallet, nok er nærmere virkeligheden end de 9,3 sekunder, der stod på specifikationsarkene dernede. Som et kuriosum er 100 hestes dieseludgaven også justeret opad (med 0,4 sekunder).



Ingen racer

Hvad det betyder i praksis? Formentlig ingenting, for selv med udstyrsbetegnelsen ”GT Line” er en 2008 ikke skabt til race. GT Line betyder frit oversat ”topudstyr” og et mere sporty look, men en racerbil bliver den kun, hvis man dyster mod ligesindede i tilsvarende biler – og hvem finder så lige på det.

 

I Sydfrankrig var vejene tørre. Det var de også i perioder under prøvekørslen i Danmark. Men iblandt regnede det og det var ikke overraskende ikke optimalt for den lidt faste affjedring, som dieseludgaven er udstyret med. Men man er på marginalerne, og helheds køreindtrykket var ikke markant anderledes i Danmark.

 

17” max

Og så har man i Danmark fravalgt, at tilbyde 18” hjul til benzinudgaven med 130 hestekræfter. Det giver god mening, for erfaringerne med dieselbilen og tidligere også med benzinversionen er, at 17” hjul er optimalt til skiftende vejrforhold – selvom Peugeot har gjort et stort nummer ud af, at konfigurere affjedringen, så bilerne føles ens.



Den allerbilligste 2008 er prissat til 210.000 kroner. Den prøvekørte topversion er præcis 100.000 kroner dyrere. Sjovt i øvrigt, at Peugeot i Danmark tager præcis den samme pris for de samme udstyrs versioner, uanset man vælger dem med benzinmotor eller dieselmotor. Og motorprogrammet er meget enkelt: 100 eller 130 hestekræfter, benzin eller diesel, det er hip som hap.

 

På kryds og tværs går ikke

Men man kan ikke parre motorer, transmission og udstyr på kryds og tværs, som man måtte have lyst til. Det betyder i praksis, at vælger man en 130-hestes diesel version, får man den ikke uden et i øvrigt ret velfungerende 8-trins automatgear – som IKKE er af dobbeltkoblingstypen (hvilket indebærer at der ikke er den forsinkelse i nedgearingen, som man oplever i et traditionelt dobbeltkoblingsgear).

 

Forbavsende er det, at brændstoføkonomien med 130 hestes diesel og automatgear er næsten den samme som for 100-hestes dieseludgaven med manuelt gear – der er kun 1,3 km/l til forskel. WLTP tallet siger for den prøvekørte bil 20,4 km/l (og det har ikke ændret sig i forhold til december sidste år…


 

AdBlue påfyldes side om side med dieselstudsen.


GT Line er toppen

GT Line udstyret inkluderer bakkamera, Fuld LED lys med automatisk fjernlys og adaptiv fartpilot samt en række styling elementer. Fuld LED kan ikke fås til de lavere udstyrs-serier, og det ligger på kanten til på det funktionelle at retfærdiggør en merpris på 30.000 kroner. Adaptiv fartpilot er standard, men kan tilkøbes til mellemudstyret Allure – hvorved prisforskellen på de to udstyrs varianter skrumper noget ind. Men styling er ikke uden betydning og for mange også mange penge værd.

 

Men husk: Peugeot i Danmark opererer meget med kampagne tilbud, som kan sætte standardlistepriserne på prøve. Så et godt råd: Har man besluttet sig for en 2008 og hvilken drivline man vil have, da brug lige lidt tid på minutiøst at gennemgå udstyrslisterne på standardudstyret og de aktuelle tilbud. Gør man det, er muligheden for en god handel store – og omvendt er sandsynligheden for bagefter at føle sig snydt også mindre.


 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Peugeot 2008 First World Test >>>

Vi har prøvekørt den helt nye Peugeot 2008 med en kraftfulde 130-hestes turbodiesel og GT-Line udrustning tilbage i december 2019. Det er samme model, vi nu også har sat under lup på danske landeveje. Fuld HD.





Model:

Peugeot 2008 GT Line BlueUDi 130 hk 8 EAT

Listepris:

kr. 209.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbodiesel. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 8 trins A/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,1 sekunder/ 195 km/t/ 20,4 km/l/ 129 g/km.

Hjul, for / bag:

215/60-17

Længde:

4,30 m

Frihøjde:

16,0 cm

Bagagerum:

434-1467 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Fuld LED forlygter. 17" alufælge. Aut. nødbremse med nattesyn - cyklister, fodgængere. Vejbaneassistent. Skiltegenkendelse. i-cockpit. 3 køreindstillinger.  Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sportssæder med varme. P-sensorer for og bag. Bakkamera. GT Styling (Sort tag, sorte taglister, sidepsjle etc.).








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt