Selvom overskrifter i mange
medier indikerer, at danske bilkøbere på det
nærmeste er gået el-amok og kun køber elektriske
biler, så er virkeligheden mere nuanceret. Hvis man
i stedet for at slå plug-in hybrider i hartkorn med
fuldt elektriske biler kategoriserer dem som
benzinbiler, indregistreres der fortsat langt flere
ikke-elektriske biler end elbiler. Og så er der de
regulære ”benzinbiler”, som fx den nye Hyundai Kona.
Hvis man altså vil. For valget er frit.
Den nye Hyundai Kona findes
nemlig både som el-bil og ”benzin-bil”. ”Benzin-bil”
sat i anførselstegn, for når syntetisk CO2 neutralt
brændstof måtte finde vej ud på tankstationerne, kan
man jo hælde det på bilen. Det har jordkloden godt
af og statskassen, ikke mindst. For selvom der
betales moms af elbiler, går statskassen glip af et
betragteligt beløb i afgift, hver gang en bilkøber
vælger en elbil frem for en ”benzin-bil”.
Identiske priser
Det er en historie, vi ikke
skal gå for dybt i hér, for så kunne fokus let
forsvinde fra den fine nye Kona, hvor man jo som
køber helt kan vælge den version, der passer én
bedst. Det er oven i købet sådan, at man kan komme
billigere til en benzinbil end en elbil, men køber
man en ny Kona med stort set identisk udstyr, er
prisen stort set identisk. Sådan!
Vi har allerede berettet om
den elektriske Kona i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af bilen. Lige nu gælder
det så en T-GDi udgave i Advanced udstyrsversion med
en 120-hestes vaskeægte turbobenzinmotor og 7 trins
automatgear af DCT-typen. Den koster 350.000 kroner.
Frit valg på hylderne
For det selvsamme beløb kan
man købe en 217-hestes elbils-Kona på samme
udstyrsniveau med et 65,4 kWh batteri. Der er med
andre ord frit valg på hylderne, men det er
tankevækkende, at der betales en klækkelig
statsafgift på T-GDi’en og alene moms på elbilen.
Uden afgiftsrabatten ville
Kona EV formentlig være tæt på dobbelt så dyr. Da
prisen på elbiler i den grad er givet af prisen på
batteriet, og verdensmarkedsprisen i høj grad styres
af et par gigantiske producenter, er det lidt et
spørgsmål, hvem der nyder mest godt af
afgiftsrabatten – batteriproducenten eller
bilkøberen…
Benzinbilen kører bedre
Men som køber man kan jo så
blot vælge T-GDi’en og glæde sig over, at man både
slipper for rækkevidde-problematikken, så længe der
stadig er brændstof at forsyne sig af på
tankstationerne, og samtidig får en bil, hvis
vejbeliggenhed grundliggende er bedre, simpelthen
fordi den vejer 150 kg mindre end elbilen.
Allerede i sommer stiftede vi
bekendtskab med T-GDi-Kona’en og skal ikke gentage,
hvad vi dengang formidlede, for det holder stadig.
Dertil kommer, at den mere aktuelle on-board video
her på siden giver et supplerende indtryk af bilens
kørefærdigheder.
Dæk og hjulophæng
Et enkelt element forstyrrede
dog køreoplevelsen: Nexen dækkene er nok ikke
ideelle til fugtige danske kørselsforhold, men det
er jo heldigvis noget, man for en i den store
sammenhæng beskeden udgift kan gøre noget ved, hvis
man oplever det som et handikap.
Hyundai Kona er udrustet med
en torsionsbagaksel, som er forbavsende
velfungerende. Faktisk er bilen ret velafstemt, også
taget i betragtning at den har en frihøjde på 16 cm
og med 1,57 meters højde er lidt SUV-agtig.
Omfattende udstyr
Den billigste Kona er prissat
til 285.000 kroner. Den har samme velkendte og
velfungerende 3-cylindrede 1-liters
turbobenzinmotor, manuelt gear og ringere udstyr.
For de ekstra 65.000 kroner forvandles bilen til en
ret luksuriøs en af slagsen.
Hvis man ser bort fra det
sportslige N-Line niveau er Advanced-niveauet
toppen. Det omfatter bl.a. 17” alufælge, det
iøjefaldende LED lysbånd mellem lygterne, tagræling
og mørktonede ruder bag. Men allerede inden Advance
udstyret er bilen ganske godt klædt på med 2-zone
klimaanlæg, adaptiv fartpilot, padle-skift til
manuel betjening af automatgearet, rat- og
sædevarme, regn-sensor og meget andet. Man savner
måske et head-up display, men det er nok lidt et
temperamentsspørgsmål om det gør noget.
Udstyr til alle
Alle versioner, altså også
den allerbilligste, har nøglefri betjening, en let
læselig 12,3” berøringsskærm, p-sensorer både for og
bag, 40:20:40 delelige bagsæderyglæn og noget så
fundamentalt som et 12V udtag, så man kan benytte
udstyr, som ikke er helt nyt længere og har
vanskeligt ved at benytte en USB-C udgang.
Naturligvis kan udstyr
tilkøbes, fx elektrisk bagklap til 7500 kroner og
360 grader kamera til 10.000 kroner. Og helt
automatisk følger der 5 års fabriksgaranti med,
uafhængigt af kilometertal. Den garanti er Hyundai
fortsat den eneste på markedet, der yder.
Årets Bil 2024
Sidst, men ikke mindst:
Hyundai Kona er blandt de nominerede til ærestitlen
Årets Bil i Danmark 2024. Titlen er i skrivende
stund ikke tildelt, men det er ingen hemmelighed at
undertegnede også gav Kona min stemme i valget af
nominerede bilmodeller.
Begrundelsen er dels den
store bredde i valgmuligheder, den ligefremme
prissætning men også, at Hyundai har fået skabt en
meget fin og velkørende bil. I fjor var
søstermodellen, KIA Niro, blandt mine kandidater til
nomineringen. Den kom aldrig videre, men Kona er
ligeså god, så det er helt retfærdigt, at den
slipper gennem nåleøjet.
|