Hyundai er nu klar med den
helt nye 2. generation af familiebilen, Kona. Den
nye bil har fået skærpet profilen, både hvad
designet angår og dens familie-appeal. Den er nemlig
blevet markant større end forgængeren, der blev
introduceret i 2018. Den nye Kona med benzinmotor
kan købes nu, siden følger den elektriske udgave hen
på efteråret og en særlig N-Line version vil siden
også være på programmet.
I tørre tal er Kona modellen
vokset fra en længde på 4,17 meter til 4,35 meter og
dermed nærmer den sig målestokken i C-SUV segmentet,
Nissan Qashqai. Men selvom Kona også har en højde på
1,57 meter, er den med en frihøjde på 16 cm ikke for
alvor en SUV. Til gengæld er den en glimrende og
ikke mindst velkørende all-round bil, der til
startpriser på 285.000 kroner og den unikke
kilometer-ubegrænsede 5-års garanti nok vil kunne
gøre sig gældende i det konkurrenceprægede segment.
Skarpere design
På samme måde som Ioniq 5
skabte røre i designbilledet har Kona nu også opnået
en skarpere design identitet end forgængeren. Det
klæder den, og det er interessant, at designerne
ikke har forsynet den med en afskåret bagende, men
givet den en coupé form med et løftet knæk på
bagklappen, så man opnår en bagagekapacitet på 466
liter – hvilket i øvrigt er det meste af 100 liter
mere hvad forgængeren kunne byde på.
Men ikke hele
længdeudvidelsen er gået til bagagerummet. I kabinen
oplever man rimelig benplads også på bagsædet,
hvilket også er opnået ved at gøre forsædernes
ryglæn 3 cm tyndere. Det fornemmes ikke at være gået
ud over siddekomforten, men som altid, hvis man er
på jagt efter en ny bil, er det den enkelte person,
der helt individuelt kan vurdere sin egen
siddeposition.
100 procent digitalisering
Det visuelle indtryk er én
ting, rummeligheden en anden. Men interiørdesignet,
som er tydeligt inspireret af andre af de seneste
Hyundai modeller, er ikke bare visuelt appellerende,
det er også funktionelt bragt et godt stykke opad.
Det har man kunnet gøre ved at skabe en 100 procent
digital instrumentering.
Betjeningen foregår dels via
en 12,3” skærm, der indgår som en del af en
integreret enhed fra midterkonsollen til feltet bag
rattet, dels via dedikerede trykknapper til de
umiddelbart vigtigst funktioner. Det er nu engang en
fordel på en kold vinterdag at kunne aktivere sæde-
og ratvarme uden først at skulle have tage
handskerne af.
Smarte løsninger
Der er flere USB udtag og
heldigvis har man bevaret det konventionelle 12 Volt
udtag i respekt for, at mange bilejere gerne vil
kunne anvende eksterne instrumenter også i deres nye
bil. Nyt er også muligheden for at anvende en
digital nøgle, hvor man benytter sin smart-telefon –
en løsning, som kan deles med tre andre brugere. Den
nye Hyundai Kona er fuldt connected, så den kan
opdateres over the air, hvorved man altså ikke
behøver besøge et værksted for at få bilen
opdateret.
Dens kørehjælpemidler
inkluderer den lovpligtige nødbremse, og den kan
foruden biler også reagere på fodgængere og
cyklister, og hjælpe til ved at spotte modkørende
trafik ved venstre sving. Ved motorvejskørsel
inkluderer den aktive vejbaneassistent en
følgefunktion, og den kan tilpasse hastigheden efter
kørselsforhold såvel som vejskilte.
To benzinmotorer
Den billigste Hyundai Kona er
udstyret med en 3-cylindret 1-liters turbo
benzinmotor, der yder op til 120 hestekræfter. Den
er manuelt gearet og man kan iht. WLTP køre 17,5
km/l. Vælger man et 7-trins dobbeltkobling
automatgear, øges forbruget til lidt under 17 km/l,
hvilket også kan hænge sammen med, at motoren er
lidt anderledes konfigureret og bl.a. leverer et
større drejningsmoment. Udskiftes 1-liters motoren
med en kraftfuld 198 hestes 4-cylindret 1,6 liters
benziner, er forbruget omkring 16 km/l, hvilket sat
i forhold til de mange kræfter er et pænt tal.
Vi har kort prøvekørt den nye
Kona i ustadigt vejr i det centrale København. Trods
den våde kørebane vidnede oplevelsen om, at Hyundai
har formået at videreføre eller måske endda
forstærke den kørefornemmelse, som man oplever i i30
modellerne. En rimelig spændstig men ikke
ukomfortabel affjedring samt parathed til hurtigt at
reagere på rat-bevægelserne.
|