Med den helt nye elektriske
udgave af den næsten ligeså helt nye Hyundai Kona
har den koreanske bilfabrik givet den populære model
et gevaldigt løft. Især det fine og ikke mindst
elegante interiørdesign, som også opleves i udgaven
med en mere konventionel benzinmotor, klæder bilen
og er i rigtig god harmoni med den komfortable
køreoplevelse.
Hvad sidstnævnte angår,
spiller også en markant forbedret affjedring med.
Den tidligere elektriske version af Hyundai Kona led
lidt under en ikke helt optimal balance mellem
bilens naturligt store vægt, givet af den elektriske
drivline og batteriet, og en affjedring, der mest
var beregnet til at tilgodese ICE-versionerne.
Vel affjedret
Sådan er det ikke med den nye
Kona Electric, hvilket vi allerede havde en
forventning til, dels fordi søstermodellen, KIA Niro
EV er utrolig vel affjedret, dels fordi også
ICE-versionen af Kona gør det ganske godt. Det
klæder bilen, for der er i undertegnedes optik ikke
meget, der er værre (hvad biler angår), end at sætte
sig ind i en designmæssigt attraktiv bil og
konstatere, at køreegenskaberne ikke følget med.
Vi havde lejlighed til at
prøvekøre den nye Hyundai Kona Electric på snoede
veje i det østlige Tjekkiet såvel som på motorveje.
Og det var helt åbenlyst, at man også hos Hyundai
havde arbejdet målrettet på at skabe en god
affjedring med henblik på en harmonisk komfortabel
kørsel - og alligevel med tilstrækkelig spændstighed
til at håndtere mange kræfter.
514 kilometer eller 512
Topudgaven i Kona Electric
serien er udstyret med et 65,4 kWh batteri, som
giver en flot rækkevidde på 514 km (512 km iht. en
af Hyundai udviklet real-life test). Det gør den til
den mest langtrækkende bil i B-SUV-klassen. Dens
energieffektivitet er nemlig fremragende med; 147
Wh/km, til trods for en motoreffekt på 217
hestekræfter med tilhørende gode fartpræstationer.
Kona Electric findes
imidlertid også i en udgave med lidt kortere
rækkevidde på 377 km. Den leveres af et 48,4 kWh
batteri i samspil med en 156 hestes permanent magnet
synkron motor. Men da vægten på den lavere
motoriserede bil er holdt nede på 1690 kg mod den
større versions 1773 kg er fart- og
forbrugspræstationerne ikke så forskellige.
Bygges i Ostrava
Sidstnævnte var der ikke
lejlighed til at prøve i Tjekkiet, hvor
prøvekørslerne i øvrigt fandt sted omkring Hyundais
hyper moderne fabrik i Nosovice, tæt ved byen
Ostrava. Her skal den nye elektriske Kona Electric
nemlig bygges, og det forventes, at man inden året
er omme har sendt 21.000 Kona Electric gennem de
hurtige og yderst effektive samlebånd.
Lidt mere specifikt omkring
bilens køreevner tæller det på positiv siden, at den
er ret lydløs. Vi havde anledning til frisk kørsel
og det klarede den pænt, trods vægthandikappet, men
heldigvis har Hyundai jo også fastholdt
forhjulstrækket som standard (bilen findes også i en
AWD udgave, men kun til det amerikanske marked), og
dens frihøjde er på blot 15,1 cm.
En del af de køremæssige
forbedringer kan desuden tilskrives bilens større
proportioner. Den er ikke alene markant længere end
forgængeren men i det hele taget større. Når det
hele gøres op, er den 30 procent større end
forgængeren, oplyser Hyundai.
Rummelig
Rummeligheden i kabinen er
glimrende, hvilket som for ICE-udgavens vedkommende
bl.a. kan tilskrives det slanke sædedesign. Men også
bagagerummet er rummeligt, og så har man i
motorrummet fundet plads til en lille frunk, anbragt
oven på elmotoren, som fx kan benyttes til
ladekabler.
Det vil faktisk være et
ganske praktisk sted at have dem liggende, for
ladekabler er ofte snavsede, og så er de lige ved
hånden, for Hyundai Kona Electric oplades gennem et
stik på venstre side af bilens front. Og a-pro-pos:
Afhængig af udstyrsversion er ladeporten opvarmelig,
så man i frostvejr ikke er forhindret i at oplade
bilen, fx fordi dækslet er frosset fast. Selve
opladningen foregår enten som 11 kW
vekselstrømsopladning eller 102 kW jævnstrøms
opladning.
Fornuftig indstigningspris
Når Hyundai Kona Electric
lander på det danske marked midt i oktober er
indstigningsprisen 300.000 kroner. Men hos Hyundai
pointerer man, at den laveste pris ikke er en
indstigningspris, men indebærer, at man ikke
nødvendigvis behøver at rykke højere. Prishoppet
mellem basismodellen og de næste udstyrsniveauer er
beskedne 20.000 kroner Det samme gælder udgaven med
det store batteri og den større motor. Her begynder
man ved 330.000 kroner.
Basisudstyret ”Essential”
inkluderer bl.a. 12,3” berøringsskærm, 17” alufælge,
adaptiv fartpilot, akustisk forrude, bakkamera,
2-zone klimaanlæg med varmepumpe, p-sensorer for og
bag, paddleshift til styring af den regenerative
bremsning, tagræling, sædevarme for, ratvarme og
vognbaneassistent med følgefunktion.
Advanced niveauet omfatter
foruden Essential-udstyret bl.a. jøjdejusterbart
passagersæde, LED-bånd med pixel-design mellem
forlygterne, LED forlygter. V2L, mørktonede
bagruder, opvarmet ladeport og trådløs opladning af
smarttelefon, der kan.
Topniveauet ”Ultinate”
inkluderer desuden (blandt andet) 360 grader kamera,
BOSE lydanlæg, el-forsæder, el-bagklap,
head-up-display.
235/45-19 hjul er standard på topversionerne.
|