- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Toyota Yaris Cross 1,5 VVT-iE Hybrid e-CVT Style
Årets bil til danskerne
Af Søren Clauding – februar 2022
Den helt nye Toyota Yaris Cross Hybrid rammer præcis
ind i det segment, hvori rigtig mange danskere køber
bil for tiden. I hvert fald hvis man ser bort fra
dem, der udnytter afgiftsrabatten på plug-in hybrid
biler til prismæssigt fordelagtigt at anskaffe en
ofte luksuøst udstyret mellemklassebil. Ikke alle
kan det, for dem er hybrid-udgaven af Toyotas
kompakte SUV et oplagt alternativ. Det er den ikke alene, fordi der er
tale om en selvopladende hybrid, men også fordi den
byder på en uovertruffen benzinøkonomi og et vidt
spektrum af færdigheder. Der er faktisk meget lidt,
man kan sætte en finger på, bilen er yderst komplet
og i den prøvekørte mellemversion ”Style” med den
tilknyttede Technology Plus pakke savnes der ikke
meget. Årets Bil topkandidat
Bilen er sig selv så rigtig, at den var
undertegnedes topkandidat til hæderstitlen ”Årets
Bil i Danmark 2022”. Mange kolleger i juryen var
ikke helt enige, men det er en demokratisk proces,
kandidaterne var mange, men netop danskheden og
alsidigheden var afgørende faktorer for mig. Plus de
ret unikke tekniske løsninger, som muliggør en
benzinøkonomi på officielt 22,8 km/l, som vel at
mærke kan opnås i praksis, hvis man holder sig væk
fra motorvejene.
Men selv dér
kunne det være gået meget værre, viste vores
prøvekørsel af bilen i vildt dansk og tysk
blæsevejr. Kraftige vinterstorme satte ind kort tid
inde i det forløb, vi havde afsat til en mere
indgående og i hvert fald meget anderledes
prøvekørsel af bilen end den, der i sensommeren
sidste år fandt sted i Belgien under de første
internationale prøvekørsler. Formålet med at besøge
det tyske naboland var egentlig, at prøve bilen ved
høj fart, for det var der aldrig mulighed for i
Belgien. Det voldsomme vejr var så en ekstra
mulighed for at blive be- (eller af-) kræftet i
vurderingen af den fine Toyota. Miljørigtig på højere niveau
Toyota Yaris Cross er jo grundliggende set en
halvhøj bil med forøget frihøjde (17 cm). Den burde
være sidevindsfølsom, men var overraskende stabil.
Men hybridteknologien er i sit es i bykørsel, hvor
den opsamler bevægelsesenergien ved nedbremsning og
hastighedsnedsættelse, som der typisk er meget af i
bytrafikken. Derved opnår man bedre gennemsnitlig
benzinøkonomi (med tilhørende ringere CO2 udledning)
end ikke-hybrid biler, der typisk kører kortere på
literen i bykørsel. Den teknologi har man kun
beskeden glæde af ved motorvejskørsel.
Toyota har imidlertid baseret Yaris Cross på en helt
ny udgave af deres 116-hestes hybridmotor. Den
består af en kompakt 3-cylindret Atkinson Cycle
benzinmotor og en 80-hestes elmotor. Systemeffekten
er begrænset til 116 hestekræfter, fordi elmotorens
primære funktion er enten selv at drive bilen (hvad
den kan med op til 130 km/t), eller at assistere
benzinmotoren. Elmotoren fødes af et ganske lille
177,6 Volt litium batteri, det har en kapacitet på
0,76 kWh. Det vejer endvidere blot 27 kg og fordi
hele motorkonstruktionen er så kompakt, kan bilens
egenvægt holdes nede på 1170 kg. Den kompakte
konstruktion indebærer også, at den 4,18 meter lange
bil alligevel byder på 400 liter bagageplads.
Avanceret motorstyring
Skal motoren fungere optimalt, må den ikke på noget
tidspunkt undvære strøm. Derfor har drivlinen ikke
bare én elmotor, som forvandles til generator, når
bilen sætter farten ned. Den har også en
sammenbygget mindre generator, som sikrer, at der
altid er strøm nok på batteriet. Bl.a. sendes der
iblandt overskudsenergi fra benzinmotoren til
batteriet via generatoren, når det
energiforbrugsmæssigt er mest hensigtsmæssigt. Det
er bilens motorstyringssystem, der til stadighed
beregner og kontrollerer samarbejdet som også
omfatter den seneste udgave af det velfungerende
CVT-gear.
Derfor er det først ved
topfarten, at det ”går helt galt”. Vi nåede i kort
tid men i stiv modvind at køre de 170 km/t, som
Yaris Cross er god for. Da kørte vi 8 km/l. Men
hvilken halvhøj bil kører længere på literen ved den
fart og i direkte modvind? Ikke mange og mest dem
med dieselmotor. Ved 130 km/t og i stiv modvind
kørte vi 13-14 km/l og senere ved medvind var
forbruget 16-18 km/l.
Toyota Yaris
Cross har som sådan bestået både hastigheds- regn-
og vindprøven.
Den prøvekørte
version er som standard udrustet med 17” fælge, som
absolut komfortmæssigt er at fortrække. Men i
regnvejret er følingen med underlaget også bedre med
sådanne hjul og vejgrebet ikke mindst, hvilket
understøttes af, at Toyota har udnyttet den forøgede
frihøjde til en forholdsvis tilgivende respons, uden
at stabiliteten går tabt.
Alen lang udstyrsliste
Og så er der udstyrs-listen. Den er alenlang, selvom
bilen ikke var topudstyret, omend den som nævnt
inkluderede den såkaldte Technology Plus pakke til
ekstra 17.000 kroner (der bestemt kan anbefales) og
omfatter derigennem bl.a. adaptiv fartpilot med
kø-funktion, automatisk nødbremse (bremser bilen 50
km/t ned fra enhver hastighed ved enhver registreret
risiko for kollision), Rear Cross Traffic alarm med
nødbremse, varme i de dele af rattet man holder på,
varme i nederste del af forruden, så viskerne ikke
fryser fast, vejbaneassistent med behagelig
retningskorrigerende effekt, stort ”10”” head-up
display med tydelig angivelse af hastighed, det
sidst aflæste fartskilt osv. Også Matrix LED forlys
var med i pakken og der virker rigtig godt med
præcis lysføring og hurtigt skifte, når det kræves.
Bilen har også panorama glastag, på godt
og ondt, for det kan ikke fravælges i Style udgaven
og versionerne derover, og det forhindrer belysning
af bagsædet. Kabine belysningen består af to søvnige
lamper på hver side af bakspejlet. Det er måske
fordi man ikke skal se, at benpladsen er beskeden på
bagsædet – hvilket der dog kompenseres for ved at
bilen naturligt nok ikke har kardantunnel (kun en
lav kanal på langs i midten til de elektriske
forbindelser) og muligheden for at kunne have
fødderne under forsæderne.
God infotainment
I øvrigt er Yaris Cross Style udrustet med en 9”
skærm, meget klar og refleksfri samt mulighed for
opkobling via Toyotas MyT app, der hen ad vejen ikke
alene sikrer opdatering af bilens funktioner (4 års
opkobling er inkluderet i prisen), men også bidrager
med nye funktioner. Det fungerer let, intuitet og
problemfrit som den medfølgende navigation – og
inkluderer også Android Auto og Apple Carplay.
Konklusion: Toyota Yaris Cross var en
stærk oplevelse fra første øjeblik sidste efterår og
den vinder yderligere ved nærmere bekendtskab. Den
står stærkt i konkurrencen og sidst men ikke mindst,
skulle alle biler på det danske marked fra nu af
være udrustet med tagræling. Undertegnede står fast:
Den er måske ikke Årets Bil i Danmark 2022 men i
hvert fald Årets Bil til danskerne, med stor
sandsynlighed også næste år.
Toyota Yaris Cross er fremragende i vildt dansk - og
tysk - vintervejr. Vi har prøvet den kompakte SUV i
voldsom sidevind og høj fart på en tysk Autobahn. Fuld HD.
Model:
Toyota Yaris Cross 1,5 VVT-iE Hybrid e-CVT Style.
Listepris:
Kr. 289.990
Motor og
transmission:
3 cyl 1,5 l. benzinmotor
Atkinson Cycle. 91 hk. El-motor, 80 hk.
System: 116 hk. 120 Nm/3600-4800 omdr./min.
E-CVT.
Præstationer
acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2
udledning (WLTP):
11,2 sek./ 170 km/t/
22,8 km/l/ 101 g/km.
Længde:
4,18 m.
Bagagerum:
397 liter
Værd at bemærke:
ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut.
nødbremse. Fuld LED. 17"
alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening.
El-justerbare sidespejle m. varme.
El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot.
Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix.
9” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB
og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af
mobiltelefon, der kan. Tagræling. Panorama
glastag.