- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota Yaris Cross 1,5 VVT-iE Hybrid e-CVT Style
Årets bil til danskerne
Af Søren Clauding – februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Toyota Yaris Cross Hybrid rammer præcis ind i det segment, hvori rigtig mange danskere køber bil for tiden. I hvert fald hvis man ser bort fra dem, der udnytter afgiftsrabatten på plug-in hybrid biler til prismæssigt fordelagtigt at anskaffe en ofte luksuøst udstyret mellemklassebil. Ikke alle kan det, for dem er hybrid-udgaven af Toyotas kompakte SUV et oplagt alternativ.

D
et er den ikke alene, fordi der er tale om en selvopladende hybrid, men også fordi den byder på en uovertruffen benzinøkonomi og et vidt spektrum af færdigheder. Der er faktisk meget lidt, man kan sætte en finger på, bilen er yderst komplet og i den prøvekørte mellemversion ”Style” med den tilknyttede Technology Plus pakke savnes der ikke meget.


Årets Bil topkandidat
Bilen er sig selv så rigtig, at den var undertegnedes topkandidat til hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark 2022”. Mange kolleger i juryen var ikke helt enige, men det er en demokratisk proces, kandidaterne var mange, men netop danskheden og alsidigheden var afgørende faktorer for mig. Plus de ret unikke tekniske løsninger, som muliggør en benzinøkonomi på officielt 22,8 km/l, som vel at mærke kan opnås i praksis, hvis man holder sig væk fra motorvejene.

Men selv dér kunne det være gået meget værre, viste vores prøvekørsel af bilen i vildt dansk og tysk blæsevejr. Kraftige vinterstorme satte ind kort tid inde i det forløb, vi havde afsat til en mere indgående og i hvert fald meget anderledes prøvekørsel af bilen end den, der i sensommeren sidste år fandt sted i Belgien under de første internationale prøvekørsler. Formålet med at besøge det tyske naboland var egentlig, at prøve bilen ved høj fart, for det var der aldrig mulighed for i Belgien. Det voldsomme vejr var så en ekstra mulighed for at blive be- (eller af-) kræftet i vurderingen af den fine Toyota.


Miljørigtig på højere niveau
Toyota Yaris Cross er jo grundliggende set en halvhøj bil med forøget frihøjde (17 cm). Den burde være sidevindsfølsom, men var overraskende stabil. Men hybridteknologien er i sit es i bykørsel, hvor den opsamler bevægelsesenergien ved nedbremsning og hastighedsnedsættelse, som der typisk er meget af i bytrafikken. Derved opnår man bedre gennemsnitlig benzinøkonomi (med tilhørende ringere CO2 udledning) end ikke-hybrid biler, der typisk kører kortere på literen i bykørsel. Den teknologi har man kun beskeden glæde af ved motorvejskørsel.

Toyota har imidlertid baseret Yaris Cross på en helt ny udgave af deres 116-hestes hybridmotor. Den består af en kompakt 3-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor og en 80-hestes elmotor. Systemeffekten er begrænset til 116 hestekræfter, fordi elmotorens primære funktion er enten selv at drive bilen (hvad den kan med op til 130 km/t), eller at assistere benzinmotoren. Elmotoren fødes af et ganske lille 177,6 Volt litium batteri, det har en kapacitet på 0,76 kWh. Det vejer endvidere blot 27 kg og fordi hele motorkonstruktionen er så kompakt, kan bilens egenvægt holdes nede på 1170 kg. Den kompakte konstruktion indebærer også, at den 4,18 meter lange bil alligevel byder på 400 liter bagageplads.

Avanceret motorstyring
Skal motoren fungere optimalt, må den ikke på noget tidspunkt undvære strøm. Derfor har drivlinen ikke bare én elmotor, som forvandles til generator, når bilen sætter farten ned. Den har også en sammenbygget mindre generator, som sikrer, at der altid er strøm nok på batteriet. Bl.a. sendes der iblandt overskudsenergi fra benzinmotoren til batteriet via generatoren, når det energiforbrugsmæssigt er mest hensigtsmæssigt. Det er bilens motorstyringssystem, der til stadighed beregner og kontrollerer samarbejdet som også omfatter den seneste udgave af det velfungerende CVT-gear.

Derfor er det først ved topfarten, at det ”går helt galt”. Vi nåede i kort tid men i stiv modvind at køre de 170 km/t, som Yaris Cross er god for. Da kørte vi 8 km/l. Men hvilken halvhøj bil kører længere på literen ved den fart og i direkte modvind? Ikke mange og mest dem med dieselmotor. Ved 130 km/t og i stiv modvind kørte vi 13-14 km/l og senere ved medvind var forbruget 16-18 km/l.

Toyota Yaris Cross har som sådan bestået både hastigheds- regn- og vindprøven.

Den prøvekørte version er som standard udrustet med 17” fælge, som absolut komfortmæssigt er at fortrække. Men i regnvejret er følingen med underlaget også bedre med sådanne hjul og vejgrebet ikke mindst, hvilket understøttes af, at Toyota har udnyttet den forøgede frihøjde til en forholdsvis tilgivende respons, uden at stabiliteten går tabt.

Alen lang udstyrsliste
Og så er der udstyrs-listen. Den er alenlang, selvom bilen ikke var topudstyret, omend den som nævnt inkluderede den såkaldte Technology Plus pakke til ekstra 17.000 kroner (der bestemt kan anbefales) og omfatter derigennem bl.a. adaptiv fartpilot med kø-funktion, automatisk nødbremse (bremser bilen 50 km/t ned fra enhver hastighed ved enhver registreret risiko for kollision), Rear Cross Traffic alarm med nødbremse, varme i de dele af rattet man holder på, varme i nederste del af forruden, så viskerne ikke fryser fast, vejbaneassistent med behagelig retningskorrigerende effekt, stort ”10”” head-up display med tydelig angivelse af hastighed, det sidst aflæste fartskilt osv. Også Matrix LED forlys var med i pakken og der virker rigtig godt med præcis lysføring og hurtigt skifte, når det kræves.

Bilen har også panorama glastag, på godt og ondt, for det kan ikke fravælges i Style udgaven og versionerne derover, og det forhindrer belysning af bagsædet. Kabine belysningen består af to søvnige lamper på hver side af bakspejlet. Det er måske fordi man ikke skal se, at benpladsen er beskeden på bagsædet – hvilket der dog kompenseres for ved at bilen naturligt nok ikke har kardantunnel (kun en lav kanal på langs i midten til de elektriske forbindelser) og muligheden for at kunne have fødderne under forsæderne.

God infotainment
I øvrigt er Yaris Cross Style udrustet med en 9” skærm, meget klar og refleksfri samt mulighed for opkobling via Toyotas MyT app, der hen ad vejen ikke alene sikrer opdatering af bilens funktioner (4 års opkobling er inkluderet i prisen), men også bidrager med nye funktioner. Det fungerer let, intuitet og problemfrit som den medfølgende navigation – og inkluderer også Android Auto og Apple Carplay.

Konklusion: Toyota Yaris Cross var en stærk oplevelse fra første øjeblik sidste efterår og den vinder yderligere ved nærmere bekendtskab. Den står stærkt i konkurrencen og sidst men ikke mindst, skulle alle biler på det danske marked fra nu af være udrustet med tagræling. Undertegnede står fast: Den er måske ikke Årets Bil i Danmark 2022 men i hvert fald Årets Bil til danskerne, med stor sandsynlighed også næste år.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Helt ny kompakt SUV rammer lige i plet >>>

Gennemtænkt i første forsøg >>>
On-board videotest: Toyota Yaris Cross Hybrid

Toyota Yaris Cross er fremragende i vildt dansk - og tysk - vintervejr. Vi har prøvet den kompakte SUV i voldsom sidevind og høj fart på en tysk Autobahn. Fuld HD.




Model:

Toyota Yaris Cross 1,5 VVT-iE Hybrid e-CVT Style.

Listepris:

Kr. 289.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 l. benzinmotor Atkinson Cycle. 91 hk. El-motor, 80 hk. System: 116 hk. 120 Nm/3600-4800 omdr./min. E-CVT.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,2 sek./ 170 km/t/ 22,8 km/l/ 101 g/km.

Længde:

4,18 m.

Bagagerum:

397 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse. Fuld LED. 17" alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix. 9” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan. Tagræling. Panorama glastag.


Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt