Gazoo Racing er det brand,
hvorunder Toyota deltager i motorsport. Men det er
så småt også blevet en etiket, man sætter på biler
med et særligt sportsligt udtryk og da typisk i
kombination med ordet ”Sport”. Toyota kunne for den
sags skyld have kaldt det GR-Line el.lign., som
visse af kollegerne gør. Toyota C-HR er også
lanceret i en GR Sport version, men hvad betyder
Gazoo egentlig?
Ikke overraskende udspringer
ordet af det japanske sprog. Verdens største
bilmærke er som bekendt japansk, om end de er
repræsenteret stort set overalt på jordkloden også
med produktionsanlæg fx i Nordfrankrig.
Gazo betyder billede
Gazoo kommer egentlig af
ordet ”gazo”, som betyder billede. Toyota tog ordet
i brug, da de for snart 25 år siden etablerede et
website for salg af brugte biler. Det var nyt
dengang at præsentere billeder af bilerne, men det
kunne man på det nye site og det blev derfor kaldt
gazoo.com (som i øvrigt stadig eksisterer), baseret
på den engelsksprogede stavning af ordet gazo.
Siden tog anvendelsen af
ordet en drejning, da det kom til at udtrykke den
portefølje af unikke biler, som Toyota står for, i
overført betydning parkeret i en garage. Internt i
Toyota fik ordet Gazoo samme betydning som ordet
garage (som ellers på japansk hedder noget i retning
af ”gareji”). På dansk er en garage typisk et sted,
hvor man har sin bil parkeret under tag, men
internationalt er det også et sted, hvor biler
repareres og forbedres, det vi på dansk ville kalde
et værksted.
Toyota kombinerede siden de
to betydninger, altså billede og garage, ud fra
filosofien om at det endelige mål for enhver garage
var, at skabe bedre biler. Og derfra var vejen ikke
lang til at kombinere det med Racing, når det
handlede om motorsport.
Tilbage til GR Sport og
C-HR…
C-HR modellen er
designmæssigt klart den mest sportslige af Toyotas
Hybrid personbiler. Når vi igen har sat fokus på
den, var det mest for at undersøge, hvordan en sådan
bil fungerer i hverdagen. Allerede i fjor havde vi
anledning til at prøve den samme bil, (men uden GR
Sport prædikatet med tilhørende look herunder 19”
hjul), ved høj fart på en tysk autobahn. Motoren var
identisk og
testrapporten kan læses hér >>>.
Ved højfartstesten viste
affjedringen sig fuldt i stand til at håndtere
hastighed og kræfter. Drivlinens unikke karakter
fungerer godt sammen med bilen og passer også
udmærket til den sportslige oplevelse.
Vellykket kompromis
C-HR GR Sport er ingen
racerbil, trods GR-navnet, men visuelt underbygges
oplevelsen. De større 19” hjul med 225/45-19 dæk og
reduceret affjedring i dæksiderne giver naturligt
nok en direkte tilbagemelding fra kørebanens mindre
ujævnheder, som er tydelig, når bilen køres på
almindelige ujævne danske landeveje (se on-board
videoen). Men affjedringen er god til at håndtere de
støre ujævnheder, som indebærer at bilen ikke er
ukomfortabel.
Derved har man opnået et
vellykket kompromis mellem sport og hverdagsbrug,
hvilket var den grundliggende indgangsvinkel til
testen. Det er fortsat ret unikt, at kunne opnå en
benzinøkonomi på 19,2 km/l, som oven i købet kan
blive bedre, hvis man ikke er alt for aggressiv med
speederfoden – samtidig med at man disponerer over
184 hestekræfter og det store elektriske
drejningsmoment, som supplerer Atkinson Cycle
benzinmotorens 190 Nm med yderligere 202 Nm. Det er
foruden benzinøkonomien en central grund til at man
fx kan nå 100 km/t på blot 8,2 sekunder.
Hurtig og præcis
speederrespons
Toyota anvender en permanent
magnet synkron elmotor i hybriddrivlinen. Den er
ultrahurtig og derved får man en meget hurtig og
præcis respons på speederbevægelsen, som en
benzinmotor normalt ikke kan mønstre. Det er også
med til at underbygge den sportslige køreoplevelse.
GR Sport versionen leverer,
foruden de sportslige designelementer, også de
nævnte 19” hjul, GR Sport Alcantara sportssæder og
tilhørende rat, begge dele med røde syninger. Og
generelt er den yderst veludrustet med Fuld LED
forlys inklusiv kurvelys, en 8” berøringsskærm, dog
uden navigation, 2-zone klimaanlæg med nano-e Ion
generator (der renser luften i kabinen og fjerner
fugt), adaptiv fartpilot, bakkamera, elruder for og
bag, nøglefri betjening, Toyota Safety Sense
sikkerhedssystemet med nødbremse, der også
registrerer fodgængere og cyklister, rear cross
traffic allert og ikke mindst 3 års garanti, der nu
kan forlænges helt op til over 10 år (læs
om den nye garanti ordning hér >>>).
|