- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Toyota Relax - serviceaktiveret garanti:

10-års garanti hæver garanti-barren markant


Af Søren Clauding – 25. november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke alle bilkunder, der bekymrer sig om garanti endsige lader garantien være en afgørende faktor for beslutningen om og valget af ny bil. Men nu - dvs. 1. december 2021 - lancerer Toyota og premium-bilmærket Lexus en ny 10-års garanti-ordning, kaldet Toyota Relax, som nok vil få branchen til at spærre øjnene op og bør få kunderne til også at gøre det.

 

KIA og Hyundai er nærmest med 7 og 5 års garantier, Japanske kolleger som Honda, Mazda, Nissan, Suzuki og Subaru giver som Toyota hidtil 3 års garanti, mens de fleste europæiske bilmærker nøjes med to år.

 

Holdbarhedsgaranti

Det sidste er tankevækkende men måske symptomatisk. De japanske bilmærker er kendt for deres meget høje produktkvalitet, og de lange garantier i Hyundai-gruppen har ikke ruineret de to primære mærker, Hyundai og KIA, så det samme gør sig gældende dér. Meget kunne tyde på, at der for bilfabrikkerne ikke er de helt store udgifter forbundet med de lange garantiordninger, simpelthen fordi produkterne holder. Og de eksisterende garantiordninger, inklusive den lovpligtige 2-års fabriksgaranti, er jo kendt som værende såkaldte holdbarhedsgarantier.

 

Det springer i øjnene, at store europæiske bilproducenter, ikke mindst de tyske og franske producenter af premium-biler, ikke giver mere end to års garanti på deres ofte temmelig kostbare biler. Svaret på hvorfor, har vi ikke ved hånden, men et forsigtigt gæt er, at det måske er økonomiske overvejelser, der ligger bag. Toyotas nye garantiordning er godt nok heller ikke gratis, selvom kunderne ikke kommer til at betale ved kasse 1. For verdens største bilmærke satser nemlig på, at styrke en i forvejen stor kunde loyalitet og dermed sikre et fortsat stort salg, men man forventer også at hente lidt hjem igen på den værksteds-loyalitetsordning, der er grundlaget for den lange garanti.

 

Et spørgsmål om service

De første tre års garanti efter køb af ny bil er en regulær fabriksgaranti, som lovgivningsmæssigt er uden værkstedsbinding. Men derefter skal bilerne serviceres på et autoriseret Toyota værksted iht serviceintervaller på typisk ét år eller 15.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først, hvis man vil have forlænget garantien.

 

Når en Toyota har fået foretaget et serviceeftersyn og bilen er i orden, udløser det automatisk holdbarhedsgaranti frem til næste serviceeftersyn. Der er dog en øvre grænse for at man kan opnå garantien, baseret på bilens alder: 10 år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Får man bilen ”helbredsundersøgt” på sidste-dagen i det sidste serviceinterval, vil man have garanti frem til udgangen af de 11 år eller 175.000 kilometer.

 

Dækker næsten som fabriksgarantien

Toyota Relax dækker stort set ligeså bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved kørsel og brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet netop under de årlige serviceeftersyn.

 

Et eksempel er bremserne. Et bremsesystem består af en ABS kontrolenhed, ABS-komponenter, hastighedssensorer, bremseforstærker, bremserør, bremsekalibre, bremseskiver, bremsetromler, forbindelser, begrænser-ventil, bremsehovedcylinder, bremsevæskebeholder, hjulcylindre, vakuumpumpe og bremseklodser. Alt det er dækket af Toyota Relax – undtagen bremseklodser og bremseskriver, der løbende bliver udskiftet efter behov ved serviceeftersynene. Det er en udgift, man som altid selv afholder – præcis som man gør med fx opfyldning af sprinklervæske og motorolie. Sker der noget med de øvrige dele af bremserne, vil de være dækket af Toyota Relax.

 

”Idéen er,” forklarer René Mouritsen, der er General Manager og ansvarlig for garantien hos Toyota Danmark, ”med vores nye service-aktiverede garanti at holde hånden under Toyota- og Lexus-bilejerne. Vi vil sikre, at ingen bilejere skal frygte at blive ladt i stikken, hvis uheldet skulle være ude, og bilen pludselig ikke kan køre mere.”



René Mouritsen er general Manager hos Toyota Danmark med bl.a. ansvar for den nye serviceaktiverede garantiordning.


Gælder også brugte biler

Selve garantiordningen er i sagens natur interessant ved køb af ny bil. Men interessant er det også, at den service-aktiverede garanti også omfatter brugte Toyota og Lexus biler, der ikke længere er omfattet af fabriksgaranti og som måske ikke engang har overholdt service-intervallerne (enten fordi de måske kun har været til service engang imellem, eller måske fordi de ligefrem aldrig nogensinde har besøgt et Toyota-værksted).

 

Alle disse biler vil med et enkelt serviceeftersyn på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted kunne få aktiveret eller genaktiveret garantien, når bilen er i orden, uanset bilens tidligere ejerskab, servicehistorik og alder, så længe den blot har kørt under 160.000 km og er under ti år gammel – og er en Toyota eller Lexus.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>
Link til Toyota importøren

Link til Lexus importøren


Den nye Toyota Yaris Cross er som alle andre Toyota'er omfattet af ordningen, der træder i kraft pr. 1. december 2021.



Muligheden for den serviceaktiverede garanti gælder også koncernens premium bilmærke, Lexus.

Også brugte Toyota'er kan opnå serviceaktiveret garanti, der foruden selve garantiordningen også inkluderer vejhjælp i garantiperioden. Bilerne må blot ikke være ældre end 10 år og de må ikke have kørt mere end 160.000 kilometer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt