Det er ikke alle bilkunder,
der bekymrer sig om garanti endsige lader garantien
være en afgørende faktor for beslutningen om og
valget af ny bil. Men nu - dvs. 1. december 2021 - lancerer Toyota og
premium-bilmærket Lexus en ny 10-års
garanti-ordning, kaldet Toyota Relax, som nok vil få
branchen til at spærre øjnene op og bør få kunderne
til også at gøre det.
KIA og Hyundai er nærmest med
7 og 5 års garantier, Japanske kolleger som Honda,
Mazda, Nissan, Suzuki og Subaru giver som Toyota
hidtil 3 års garanti, mens de fleste europæiske
bilmærker nøjes med to år.
Holdbarhedsgaranti
Det sidste er tankevækkende
men måske symptomatisk. De japanske bilmærker er
kendt for deres meget høje produktkvalitet, og de
lange garantier i Hyundai-gruppen har ikke ruineret
de to primære mærker, Hyundai og KIA, så det samme
gør sig gældende dér. Meget kunne tyde på, at der
for bilfabrikkerne ikke er de helt store udgifter
forbundet med de lange garantiordninger, simpelthen
fordi produkterne holder. Og de eksisterende
garantiordninger, inklusive den lovpligtige 2-års
fabriksgaranti, er jo kendt som værende såkaldte
holdbarhedsgarantier.
Det springer i øjnene, at
store europæiske bilproducenter, ikke mindst de
tyske og franske producenter af premium-biler, ikke
giver mere end to års garanti på deres ofte temmelig
kostbare biler. Svaret på hvorfor, har vi ikke ved
hånden, men et forsigtigt gæt er, at det måske er
økonomiske overvejelser, der ligger bag. Toyotas nye
garantiordning er godt nok heller ikke gratis,
selvom kunderne ikke kommer til at betale ved kasse
1. For verdens største bilmærke satser nemlig på, at
styrke en i forvejen stor kunde loyalitet og dermed
sikre et fortsat stort salg, men man forventer også
at hente lidt hjem igen på den
værksteds-loyalitetsordning, der er grundlaget for
den lange garanti.
Et spørgsmål om service
De første tre års garanti
efter køb af ny bil er en regulær fabriksgaranti,
som lovgivningsmæssigt er uden værkstedsbinding. Men
derefter skal bilerne serviceres på et autoriseret
Toyota værksted iht serviceintervaller på typisk ét
år eller 15.000 kilometer, alt efter hvad der kommer
først, hvis man vil have forlænget garantien.
Når en Toyota har fået
foretaget et serviceeftersyn og bilen er i orden,
udløser det automatisk holdbarhedsgaranti frem til
næste serviceeftersyn. Der er dog en øvre grænse for
at man kan opnå garantien, baseret på bilens alder:
10 år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der
kommer først. Får man bilen ”helbredsundersøgt” på
sidste-dagen i det sidste serviceinterval, vil man
have garanti frem til udgangen af de 11 år eller
175.000 kilometer.
Dækker næsten som
fabriksgarantien
Toyota Relax dækker stort set
ligeså bredt som fabriksgarantien og som
udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til
gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er
de dele, som naturligt bliver slidt ved kørsel og
brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet
netop under de årlige serviceeftersyn.
Et eksempel er bremserne. Et
bremsesystem består af en ABS kontrolenhed,
ABS-komponenter, hastighedssensorer,
bremseforstærker, bremserør, bremsekalibre,
bremseskiver, bremsetromler, forbindelser,
begrænser-ventil, bremsehovedcylinder,
bremsevæskebeholder, hjulcylindre, vakuumpumpe og
bremseklodser. Alt det er dækket af Toyota Relax –
undtagen bremseklodser og bremseskriver, der løbende
bliver udskiftet efter behov ved serviceeftersynene.
Det er en udgift, man som altid selv afholder –
præcis som man gør med fx opfyldning af
sprinklervæske og motorolie. Sker der noget med de
øvrige dele af bremserne, vil de være dækket af
Toyota Relax.
”Idéen er,” forklarer René
Mouritsen, der er General Manager og ansvarlig for
garantien hos Toyota Danmark, ”med vores nye
service-aktiverede garanti at holde hånden under
Toyota- og Lexus-bilejerne. Vi vil sikre, at ingen
bilejere skal frygte at blive ladt i stikken, hvis
uheldet skulle være ude, og bilen pludselig ikke kan
køre mere.”
René Mouritsen er general Manager hos Toyota Danmark
med bl.a. ansvar for den nye serviceaktiverede
garantiordning.
Gælder også brugte biler
Selve garantiordningen er i
sagens natur interessant ved køb af ny bil. Men
interessant er det også, at den service-aktiverede
garanti også omfatter brugte Toyota og Lexus biler,
der ikke længere er omfattet af fabriksgaranti og
som måske ikke engang har overholdt
service-intervallerne (enten fordi de måske kun har
været til service engang imellem, eller måske fordi
de ligefrem aldrig nogensinde har besøgt et
Toyota-værksted).
Alle disse biler vil med et
enkelt serviceeftersyn på et autoriseret Toyota-
eller Lexus-værksted kunne få aktiveret eller
genaktiveret garantien, når bilen er i orden, uanset
bilens tidligere ejerskab, servicehistorik og alder,
så længe den blot har kørt under 160.000 km og er
under ti år gammel – og er en Toyota eller Lexus.
|