- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota C-HR 2,0 Hybrid

C-HIC Royale

Alsidig hybrid succes


Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 3 millioner hybridbiler solgt alene i Europa og over 15 millioner på verdensplan siden hybrid-æraen begyndte for mere end 20 år siden er Toyota ikke alene førende indenfor den miljøskånende teknik, de har også gjort teknikken brugbar i en alsidig hverdag for millioner og atter millioner bil-brugere. Det er den iøjefaldende C-HR et glimrende eksempel på.

 

Vi prøvekørte den nye opgraderede selvladende hybrid allerede i forbindelse med de første internationale testkørsler i efteråret 2019. De foregik imidlertid i Portugal, og dér er man som i det meste af verden hastighedsbegrænset, med mindre man stikker næsen indenfor på en af landets racerbaner eller deltager i et rally. Ingen af delene havde vi mulighed for.

 

God ved topfart

Sandt at sige er en halvhøj bil, trods sit iøjefaldende design og avancerede undervogn heller ikke perfekt til racerkørsel. Men den har fremragende køreegenskaber, også ved de 180 km/t, som C-HR i 2-liters hybrid udgaven kan præstere, hvilket vi nu har konstateret – ikke på snoede og kuperede portugisiske landeveje eller hastighedsbegrænsede danske motorveje, men dér, hvor der formelt i hvert fald fortsat er fri hastighed, nemlig på det tyske Autobahn net.

 

On-board videoen her på siden giver en fornemmelse af C-HR’s glimrende vejbeliggenhed, også i meget hurtige kurver tæt ved topfart. Især det sidste er bemærkelsesværdigt, fordi en lidt halvhøj bil (den måler 1,57 meter i højden) har et højere tyngdepunkt, og det påvirker især kurveegenskaberne ved høj fart. En del af forklaringen er dels den avancerede undervogn med dobbelt wishbone baghjulsophæng, dels en trods alt ikke overdreven frihøjde. C-HR er ingen SUV, men en sportslig crossover.



Coupé High Rider

Den parer ”coupé” formen (C-HR betyder Coupé High Rider) med en forhøjet siddeposition, fornuftige om ikke banebrydende pladsforhold, glimrende køreegenskaber og minsandten om ikke hybridbilen må trække en anhænger på 725 kg.

 

Det kan den netop på grund af den potente hybrid drivline. C-HR 2,0 har en 2-liters 4 cylindret Atkinson Cycle turbobenzinmotor, der præsterer op til 152 hestekræfter og i tilgift 190 Nm, som oven i købet leveres over et bredt omdrejningsområde fra 4400 til 5200 omdr./min. Og så har den en temmelig kraftig 109 hestes elmotor, der også leverer et drejningsmoment på 202 Nm.



Hurtig og økonomisk

De to maskiner er gode for tilsammen op til 184 hestekræfter, perfekt styret at e-CVT automatgearet, der netop i kraft af sin uendelige tilpasningsevne (et CVT-gear kaldes ikke uden grund også et milliongear) gør det muligt, både at sprinte op til 100 km/t på 8,2 sekunder og siden køre 19,2 kilometer pr. liter benzin.

 

Autobahn oplevelsen var et vigtigt supplement til køreturen i Portugal, fordi den understregede bredden i anvendelsen af C-HR. Foruden dens udseende er den praktisk og kører altså også godt – samtidig med, at man begrænser slitagen på miljøet såvel som verdens ressourcer af fossile brændstoffer.

 

Parallelløb

Noget andet, man også sparer på, er forbruget af litium, som visse eksperter forudser, at man løber tør for indenfor de næste 10 år, hvis udviklingen af elbiler, baseret på litium-ion batterier fortsætter som forventet. Toyota leverer også biler med litium-ion batterier men parallelt dermed producerer man også nikkel-metal batterier, og det er præcis sådan et, der findes i den kraftige version af C-HR.

 

Idéen er, ikke alene at spare på litium, men også at udvikle de alternative teknologier, hvorved man er mindre afhængig af råstofferne (og deres leverandører) og derved fortsat kan levere miljøoptimerede biler. Det underbygger filosofien om at fastholde en stor bredde i  alternative drivliner, for det er nu engang ikke alle bilejere, der kan betjene sig og have fordel af elbiler og plug-in hybridbiler.

 

Energi regnskabet

Desuden kan prisen holdes nede – hvilket underbygger idéen om, at hvis mange mennesker hver især har mulighed for at reducere forureningen med en vis mængde, har det større effekt end hvis få reducerer den meget (og uanset hvor vigtig el-drift er i fremtidens mobilitet, forurener det fortsat at producere og distribuere elektricitet – og at producere de højtydende batterier, som det oven i købet er energifrås at slæbe rundt på i dagligdagen).

 

En Toyota C-HR med de 184 hk og i C-HIC Royale udgaven koster 360.000 kroner. Det er godt 100.000 kroner mere end den billigste C-HR og en forbavsende god pris, set i lyset af, at en selvopladende hybrid ikke opnår samme afgiftsrabat, som de danske politikere formentlig på basis af uvidenhed har tildelt plug-in hybrider.

 

Royalt udstyr

Udstyret er righoldigt: Bl.a. indgår 18” alufælge (255/50-18), adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent, dellæder indtræk, Fuld LED forlys, nøglefri betjening, automatisk parkering, rat- og sædevarme samt 2-zone klimaanlæg og to-tonet lakering. Bilen er udstyret med en 8” berøringsskærm, men sjovt nok har Toyota fravalgt, at lade navigation indgå som standard. Det er forklaret med, at flere og flere mennesker ligeså gerne benytter navigations-mulighederne i deres smarttelefoner.



Som en sidste tankevækkende information, har Toyota regnet ud, at de 15 millioner hybridbiler over tiden har reduceret udledningen af CO2 med mere end 120 millioner tons.




Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota C-HR 2,0 Hybrid First Test 2019 >>>

Vi har prøvekørt den opdaterede 184-hestes hybrid udgave af den iøjefaldende Toyota C-HR ved topfart på en tysk Autobahn. Spørgsmål: Klarer C-HR farten ligeså godt som bilen ser ud? Fuld HD.




Model:

Toyota C-HR 2,0 Hybrid C-HIC Royale

Listepris:

Kr. 359.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. benzinmotor. 153 hk, 190 Nm. Elmotor, 109 hk. 202 Nm. System effekt: 184 hk. e-CVT aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

0-100 km/t: 8,2 sek./ 180 km/t./ 19,2 km/l./ 119 g/km.

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

358-1600 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 18” alufælge. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sportssæder i dellæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. p-sensorer for og bag. Bakkamera. 8” berøringsskærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.


Link til importøren


 








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt