Med 3 millioner hybridbiler
solgt alene i Europa og over 15 millioner på
verdensplan siden hybrid-æraen begyndte for mere end
20 år siden er Toyota ikke alene førende indenfor
den miljøskånende teknik, de har også gjort
teknikken brugbar i en alsidig hverdag for millioner
og atter millioner bil-brugere. Det er den
iøjefaldende C-HR et glimrende eksempel på.
Vi prøvekørte den nye
opgraderede selvladende hybrid allerede i
forbindelse med de første internationale testkørsler
i efteråret 2019. De foregik imidlertid i Portugal,
og dér er man som i det meste af verden
hastighedsbegrænset, med mindre man stikker næsen
indenfor på en af landets racerbaner eller deltager
i et rally. Ingen af delene havde vi mulighed for.
God ved topfart
Sandt at sige er en halvhøj
bil, trods sit iøjefaldende design og avancerede
undervogn heller ikke perfekt til racerkørsel. Men
den har fremragende køreegenskaber, også ved de 180
km/t, som C-HR i 2-liters hybrid udgaven kan
præstere, hvilket vi nu har konstateret – ikke på
snoede og kuperede portugisiske landeveje eller
hastighedsbegrænsede danske motorveje, men dér, hvor
der formelt i hvert fald fortsat er fri hastighed,
nemlig på det tyske Autobahn net.
On-board videoen her på siden
giver en fornemmelse af C-HR’s glimrende
vejbeliggenhed, også i meget hurtige kurver tæt ved
topfart. Især det sidste er bemærkelsesværdigt,
fordi en lidt halvhøj bil (den måler 1,57 meter i
højden) har et højere tyngdepunkt, og det påvirker
især kurveegenskaberne ved høj fart. En del af
forklaringen er dels den avancerede undervogn med
dobbelt wishbone baghjulsophæng, dels en trods alt
ikke overdreven frihøjde. C-HR er ingen SUV, men en
sportslig crossover.
Coupé High Rider
Den parer ”coupé” formen
(C-HR betyder Coupé High Rider) med en forhøjet
siddeposition, fornuftige om ikke banebrydende
pladsforhold, glimrende køreegenskaber og minsandten
om ikke hybridbilen må trække en anhænger på 725 kg.
Det kan den netop på grund af
den potente hybrid drivline. C-HR 2,0 har en
2-liters 4 cylindret Atkinson Cycle
turbobenzinmotor, der præsterer op til 152
hestekræfter og i tilgift 190 Nm, som oven i købet
leveres over et bredt omdrejningsområde fra 4400 til
5200 omdr./min. Og så har den en temmelig kraftig
109 hestes elmotor, der også leverer et
drejningsmoment på 202 Nm.
Hurtig og økonomisk
De to maskiner er gode for
tilsammen op til 184 hestekræfter, perfekt styret at
e-CVT automatgearet, der netop i kraft af sin
uendelige tilpasningsevne (et CVT-gear kaldes ikke
uden grund også et milliongear) gør det muligt, både
at sprinte op til 100 km/t på 8,2 sekunder og siden
køre 19,2 kilometer pr. liter benzin.
Autobahn oplevelsen var et
vigtigt supplement til køreturen i Portugal, fordi
den understregede bredden i anvendelsen af C-HR.
Foruden dens udseende er den praktisk og kører altså
også godt – samtidig med, at man begrænser slitagen
på miljøet såvel som verdens ressourcer af fossile
brændstoffer.
Parallelløb
Noget andet, man også sparer
på, er forbruget af litium, som visse eksperter
forudser, at man løber tør for indenfor de næste 10
år, hvis udviklingen af elbiler, baseret på
litium-ion batterier fortsætter som forventet.
Toyota leverer også biler med litium-ion batterier
men parallelt dermed producerer man også
nikkel-metal batterier, og det er præcis sådan et,
der findes i den kraftige version af C-HR.
Idéen er, ikke alene at spare
på litium, men også at udvikle de alternative
teknologier, hvorved man er mindre afhængig af
råstofferne (og deres leverandører) og derved
fortsat kan levere miljøoptimerede biler. Det
underbygger filosofien om at fastholde en stor
bredde i alternative
drivliner, for det er nu engang ikke alle bilejere,
der kan betjene sig og have fordel af elbiler og
plug-in hybridbiler.
Energi regnskabet
Desuden kan prisen holdes
nede – hvilket underbygger idéen om, at hvis mange
mennesker hver især har mulighed for at reducere
forureningen med en vis mængde, har det større
effekt end hvis få reducerer den meget (og uanset
hvor vigtig el-drift er i fremtidens mobilitet,
forurener det fortsat at producere og distribuere
elektricitet – og at producere de højtydende
batterier, som det oven i købet er energifrås at
slæbe rundt på i dagligdagen).
En Toyota C-HR med de 184 hk
og i C-HIC Royale udgaven koster 360.000 kroner. Det
er godt 100.000 kroner mere end den billigste C-HR
og en forbavsende god pris, set i lyset af, at en
selvopladende hybrid ikke opnår samme afgiftsrabat,
som de danske politikere formentlig på basis af
uvidenhed har tildelt plug-in hybrider.
Royalt udstyr
Udstyret er righoldigt: Bl.a.
indgår 18” alufælge (255/50-18), adaptiv fartpilot,
aktiv vejbaneassistent, dellæder indtræk, Fuld LED
forlys, nøglefri betjening, automatisk parkering,
rat- og sædevarme samt 2-zone klimaanlæg og to-tonet
lakering. Bilen er udstyret med en 8”
berøringsskærm, men sjovt nok har Toyota fravalgt,
at lade navigation indgå som standard. Det er
forklaret med, at flere og flere mennesker ligeså
gerne benytter navigations-mulighederne i deres
smarttelefoner.
Som en sidste tankevækkende
information, har Toyota regnet ud, at de 15
millioner hybridbiler over tiden har reduceret
udledningen af CO2 med mere end 120 millioner tons.
|