Da Toyota præsenterede den nye C-HR i
2016 blev grænserne brudt for, hvordan en Toyota
kunne forventes at se ud. Dens dynamiske høje coupé
design, der ikke mindst var blevet til ved den
danske bildesigner Stephan Rasmussens modige streg,
sendte signaler om, at en ny tid var i vente, hvis
succesen kom i hus. Trods sportslige linjer var C-HR
dog ikke en sportsvogn.
Succesen kom i hus. Op imod 6000 C-HR
er blevet solgt alene i Danmark, og nu er der også
noget til dem, der måske syntes, at den hidtidige
modelvifte manglede lidt i fart og dynamik. Det er
oven i købet sket uden at gå på kompromis med
miljøhensynet, som er det bærende element bag
Toyotas hybridbiler.
Ubesværet ombygning
Toyota har i al sin enkelthed lagt
den 184 hestes selvopladende hybridmotor, som man
tidligere på året lancerede i den nye Corolla, over
i C-HR. Af måletekniske årsager er effekten angivet
til 180 hk i Corollaen, men det er den samme motor.
Det kunne man gøre ret ubesværet, fordi de to biler
begge er bygget på den såkaldte GA-C platform, og
det er de øvrige C-HR-varianter jo også.
Resultatet sidder lige i øjet, hvad
vi erfarede i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye C-HR på
snoede bjergveje vest og nord for Lissabon i
Portugal. Nu har C-HR de kræfter, dens design lægger
op til.
Køredynamisk og
underholdende Køreegenskaberne følger med i
enhver forstand. Toyota har nemlig lagt det lidt
tungere batteri, som indgår i hybriddrivlinen, bag i
bilen. Det giver en god vægtbalance, og siden har
man tilpasset den avancerede undervogn, så den kan
håndtere, fx at accelerere fra 0-100 km/t på 8,2
sekunder ud af en kurve, uden at balancen påvirkes.
Styringen ændres ganske enkelt ikke,
selvom men træder speederen i bund eller omvendt
træder hårdt på bremsen. Det gør C-HR 2,0 Hybrid
Dynamic Force, som den tidsrigtigt er døbt, temmelig
underholdende at køre i. Affjedringen er imidlertid
overraskende tilgivende. Alligevel krænger bilen
ikke meget og man mister ikke fornemmelsen af
kørebanen.
Sport og komfort går hånd i
hånd Det sidste kan tilskrives de 18"
hjul, som topudstyrsudgaverne er udrustet med, men
også den avancerede dobbelte wishbone
baghjulsophængning har ansvar derfor. Det hele er en
forbilledlig kombination af dynamiske køreegenskaber
og fremragende kørekomfort.
Nogen vil måske anke over
hybridmotorens lyd, som ikke følger bilens
acceleration. Men udover, at det nu engang er den
selvopladende hybridmotors natur, er det på den ene
side en vanesag, på den anden side også en god
fornemmelse, at kunne køre lidt frisk, uden at
belaste miljøet væsentlig mere.
Yderst økonomisk
Benzinøkonomien er iht. WLTP opgjort
til 18,9-19,2 km/l benzin ved blandet kørsel (WLTP
tallene angiver spændrummet afhængig af
udstyrsniveau, hjulstørrelse etc.) svarende til et
WLTP udslip af CO2 på 119 g/km. NEDC2-tallet, som
stadig er interessant for udmåling af eventuel
strafafgift fra og med 2020, er 92 g/km – altså
under det gennemsnitstal for den samlede vifte af
modeller på 95 g/km.
Det er
interessant, fordi det bidrager til at Toyota får
lettere ved at fastholde salgspriserne – selvom man
ikke har igangsat en omfattende produktion af
elbiler med det formål at nedbringe
gennemsnitstallet og derigennem slippe for at betale
strafafgift.
80 procent af tiden på
elektricitet Drivlinen består af en 2-liters
152-hestes benzinmotor, skabt ud fra den såkaldte
Atkinson Cycle og har derfor ikke turbolader. Den
assisteres af en 109 hestes elektromotor og
systemeffekten, fordi de to motorer når deres
topeffekt på forskellige tidspunkter og aldrig
samtidig, er på de nævnte 184 hestekræfter.
Benzinmotorens drejningsmoment topper ved 190 Nm og
elmotorens drejningsmoment er 202 Nm.
Det hele er koblet sammen via den såkaldte e-CVT
automatgearkasse, som også stammer fra Corolla. Og
det betyder i praksis, at fordi elmotoren er så
kraftig, vil den ofte klare hele fremdriften alene.
Forsøg har vist, at ved bykørsel er benzinmotoren
slukket i op til 80 procent af tiden.
Veludstyrede biler
Når de nye Toyota C-HR lander på det
danske marked i løbet af januar 2020 er der tale om
ualmindeligt veludstyrede biler. Selvom
listepriserne endnu er ukendte, om end Toyota dog
har oplyst, at priserne begynder ved 262.000 kroner,
så er det usædvanligt, at Fuld LED lys er standard
på alle modelvarianter.
Selv den såkaldte C-ENTER version,
som dog ikke findes med den nye 2-liters
hybridmotor, har 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
el-sidespejle, bakkamera, multijusterbart læderrat,
sædevarme for samt den såkaldte Toyota Safety Sense
pakke, der bl.a. omfatter aktiv nødbremse (inkl.
mørklagte fodgængere), aktiv vognbaneassistent,
skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding
af fjernlyset.
Desuden er Toyota Touch 2
multimediesystemet inkl. en 8” berøringsskærm med på
udstyrs-listen.Niveauet ”C-LUB”
indeholder bl.a. 18” alufælge, p-sensorer for og
bag, regnsensor, tågeforlygte og rat-varme. Dertil
kan købes nøglefri betjening, p-assistent m.v. eller
alternativt automatisk højdejusterbart forlys,
sortlakeret tag, kurvelys etc.
Top-udstyret hedder ”C-HIC” og inkluderer udover
C-LUB med det meste af det nævnte tilkøb, bl.a.
aktiv rensning og fugtregulering af kabineluften,
baklys i kofangerne og instrumentpanel i sort
pianolak. Hertil kan yderligere anskaffes
læderindtræk, el-justerbart førersæde, JBL
audioanlæg m.v. |