Den helt nye Toyota C-HR blev
lanceret for blot tre år siden. Nu er Toyota klar
med en kraftig opgradering - en udgave med
selvopladende hybridmotor på op til 184
hestekræfter. Den klæder bilen og vil givetvis øge
salget. Men det har nu ikke skortet på succes i de
tre år, selv ikke hjemme i Jantelovens højborg…
Allerede i 2017 formåede Toyota
nemlig at sælge 1207 eksemplarer af bilen, der i den
grad gjorde op med fabrikkens tidligere lidt
traditionelle design. Året efter var der 2036
danskere, der satte Janteloven til side og gennem
bilvalget udtrykte, at andres meninger i hvert fald
ikke skulle være styrende for deres ønske om at køre
en bil, der er iøjefaldende og futuristisk.
I år forventer Toyota, at sælge endnu
flere C-HR og det ville være mærkeligt, hvis ikke
den større motorkraft, opnået med kun 8 procent
forringelse af benzinøkonomien (sammenlignet med den
mindre 122-hestes hybrid), vil booste salget
yderligere. Der indgår fortsat en "lille" hybrid i
modelprogrammet (om end den nu er baseret på samme
litium-ion drivline som i den nye Corolla), og det er også påfaldende, at
merprisen for den nye 184 hestes hybrid-C-HR kun er
35.000 kroner.
Kun få priser på plads Hvad prisen så bliver, står frem
til lanceringen i januar 2020 hen i det uvisse.
Toyota kunne dog i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, som fandt sted på
snoede og udfordrende bjergveje i området vest for
Lissabon i Portugal, oplyse at den billigste C-HR er
prissat til 262.000 kroner (den kostede for to år
siden 290.000 kroner - men der er jo også sket lidt
med de danske afgifter i mellemtiden, det er blot
tankevækkende).
Der er imidlertid tale om udgaven med
1,2 liters turbo-benzinmotor, som stort set ingen
køber. Den billigste 122 hestes hybrid version vil
koste 282.000 kroner, og den store 184 hestes hybrid
vil så være 35.000 kroner dyrere. Den kan blot ikke
fås med basis udstyret, så derfor kan vi ikke
beregne os frem til den endelige pris – det får
vente.
10.000 Toyota-hybrider i 2019 I øvrigt er det værd at bemærke,
hvor godt Toyota har fået tag i hybridsalget. I 2011
solgte man kun ganske få, i år forventer man, at det
samlede salg af Toyota hybridbiler slutter på
10.000. For C-HR’s vedkommende var salget i 2018 for
98 procents vedkommende hybridmodellen og i år er
andelen steget til 99 procent. Det begynder for
alvor at batte i miljøregnskabet og er helt i tråd
med fabrikkens filosofi om, at reducere
miljøbelastningen ved at gøre lavt forurenende biler
overkommelige at anskaffe for rigtig mange
bilkøbere.
Visuelt har C-HR fået en opstrammer,
men det er ikke det helt store, der er ændret. Lidt
udvendige design detaljer som en bredere grill og
re-designede for- og baglygter med Fuld LED lys i
alle modelvarianter. Indvendigt har de anvendte
materialer fået et kvalitetsløft, så de er i
overensstemmelse med bilens udstråling og design.
Men det ER den nye hybridmotor, der er den egentlige
nyhed.
Bruges også i Corolla 184 hestes drivlinen kendes 100
procent i forvejen, for den benyttes desuden i den
nye Toyota Corolla, omend den er angivet med 180 hk.
Det er en måleteknisk forskel, og snart vil Corolla
motoren også fremstå med 184 hk. Så det er velkendt
teknik, der er tale om.
Det er det også, hvad angår hybrid
konstruktionsmetoden, for den selvopladende motor
anvender ikke et litium-ion batteri som den nye 122 hestes
udgave. I stedet har den et gammelkendt
nikkel-metal-hydrid batteri, et princip, som Toyota
har anvendt i over 20 år.
Leveringssikkerhed Fabrikken har indtil videre
fravalgt litium-ion løsningen, bl.a. fordi man
ønsker fortsat at være leveringsdygtig af
hybridbiler, også selvom verdens litium reserver
skulle være blevet brugt op, og det er der, bl.a.
hos Toyota, en forventning til kan ske indenfor de
næste 10 år.
Nikkel-metal-hydrid batterier er
desuden meget billigere og så stor er forskellen da
heller ikke i pladskrav og vægt. 2-liters hybriden
er 65 kg tungere end 1,8'eren og nikkel-metal-hydrid
batteriet sluger sølle 19 ud af 377 bagagerumsliter.
Til gengæld bidrager placeringen til en bedre
vægtfordeling, og det passer rigtig godt til den nye
bils mere dynamiske køreegenskaber.
Link til importøren
|