Ordet energi-samvittighed har
næppe fundet vej ind i alverdens ordbøger. Men
heldigvis har man arbejdet på en sådan måde hos
Toyota. Det har formentlig været en medvirkende
faktor bag det faktum, at den nye Toyota Yaris er
strøget helt til tops på de danske salgslister, her
først på året. Men hvordan ser det ud for
store-storebror Camry?
Allerede i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af Toyota Camry
Hybrid fik man nogle klare billeder af Toyotas
tilgang til luksuriøs transport. Det handler
naturligvis om selve kørslen, kørekomfort osv. Men
det handler også om en energi ansvarlig adfærd, som
indebærer, at selvom man ikke kører en af de
allerbilligste biler på markedet, kan man have en
god energi-samvittighed.
Energi-rigtig adfærd Målt på
salgs registrerings-statistikkerne har man ikke i
Danmark endnu en sådan adfærd, når det gælder de
mere luksuøse biler, som køberne af de noget
billigere Toyota modeller. Og spørgsmålet er da, om
alle, der købet luksuøse biler så alligevel har en
god energi-samvittighed? Det skal vi dog ikke grave
dybere i, men blot konstatere, at vil man køre
energirigtigt, dvs. forbruge mindst mulig energi og
forurene mindst muligt for hver kilometer, man
kører, er Camry et usædvanlig godt bud.
Bilen er med sine 4,85 meters længde en stor bil.
Den er også rummelig, både i kabinen og i
bagagerummet. Men indrømmet, den har ingen
tophængslet bagklap, og den kan ikke fås som
stationcar og det er historisk set et ægte handikap
i Danmark. Alligevel har Camry så mange fine
egenskaber, at den bør være en overvejelse værd for
de, der gerne vil lidt billigt til en luksuøs bil,
og som sagt…have energ-isamvittigheden i orden.
235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18" fælge er
en del af H3 Executive udstyret og giver
affjedringen en vis spændstighed.
Kørslen er behagelig og komfortabel men
alligevel med en vis spændstighed, som til dels kan
tilskrives de 18"-hjul med lavprofildæk. Drivlinen
er så lydløs, at det virkelig er beskedent, hvad man
hører til motorlyden, som allievel lever lidt sit
eget liv, fordi den til stadighed optimerer
kraftforsyningen ved hjælp af e-CVT gearkassen.
Læs mere om hvordan Camry kører - og hvorfor - i
reportagen fra det første internationale
prøvekørsler >>>
Lavt prissat Den
billigste Camry er prissat til 380.000 kroner.
Beskatningsprisen, for dem, der kan bruge det til
noget, er beskedne 330.000 kroner. Og begge dele
inkluderer den selvopladende hybridteknologi, pakket
ind i en 218 hestes 4-cylindret hybridmotor, og
automatgear. Den prøvekørte bil kostede 70.000
kroner oveni. Det handlede alene om udstyr, for helt
grundliggende for Toyota Camry i Danmark er, at der
er ingen alternative drivliner at vælge imellem.
Men man behøver nu ikke flygte væk, blot fordi man
ikke kan vælge en alternativ drivline. For Camry
drivlinen er skabt med omhu og omtanke.
Selvopladende hybrid For det
første har Toyota til Camry fravalgt plug-in
hybrid-teknologien. Det er ud fra devisen om, at det
stiller ganske særlige krav at kunne køre
energioptimalt med en plug-in hybrid. Kan man ikke
til fulde udnytte de billige elektriske kilometer,
man i en plug-in kan hente ud af stikkontakten, kan
energiforbruget – herunder såvel omkostninger som
forureningsniveau – meget hurtigt blive for stort.
I en opladningshybrid tilbageleverer bilen
tilstrækkelig meget energi ved deceleration til at
det mere end opvejer forbruget ved acceleration og
jævn hastighed. Resultat: 18,2 WLT kilometer/liter
(18,9 km/l på mindre hjul). Det er faktisk ganske
godt i en stor bil med 218 hk til rådighed – mange
af konkurrenterne klarer kun omkring 13-14 km/l med
tilsvarende mængde kræfter. Elmotoren står da også
for sin del af opgaven. Den er i sig selv god for op
til 118 hk, mens benzinmotoren kan præstere 177 hk.
Optimal udnyttelse af potentialet
De 218 hk skyldes fortrinsvis, at topeffekten
ikke leveres samtidig, men måske især at
konfigurationen bruges til at optimere
kraftforsyningen, så elmotoren gør størstedelen af
arbejdet, når det er optimalt, mens benzinmotoren
tilsvarende gør det, når det bedst kan betale sig.
100 km/t klares på 8,3 sekunder og topfarten er
begrænset til 180 km/t. Men det rækker vel for de
fleste, som ikke nødvendigvis ønsker et
fartpotentiale som alligevel sjældent vil komme til
udfoldelse, selv på en langtur gennem Tyskland.
Litium fravalgt i Camry Og så
har Toyota til Camry fravalgt litium-ion batterier
til fordel for det gennemprøvede system med
nikkel-metal batterier. Det giver en stor
forsyningssikkerhed for Toyota på længere sigt, og
det reducerer forbruget af litium samt de øvrige
kostbare metaller, som ikke er en uendelig ressource
her på jorden. De burde medvirke markant til at have
en god energi -samvittighed.
Og så var der jo lige det med udstyret, for udover den
luksus, at have god samvittighed, også når det
gælder bilkørsel, inkluderer H3 Executive udstyret
fx elektrisk indstillelige forsæde og ratstamme,
lædersæder i hele kabinen, 18” alufælge, 2-zone
klimaanlæg, 8” Toyota Touch med navigation, Fuld
LED, trådløs opladning af mobiltelefonen, bakkamera,
nøglefri betjening, adaptiv fartpilot og aktiv
vognbane assistent.
|