- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:
Toyota Camry 2,6 VVT-i Hybrid
H3 Executive
Luksuriøs transport med god energi-samvittighed
Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ordet energi-samvittighed har næppe fundet vej ind i alverdens ordbøger. Men heldigvis har man arbejdet på en sådan måde hos Toyota. Det har formentlig været en medvirkende faktor bag det faktum, at den nye Toyota Yaris er strøget helt til tops på de danske salgslister, her først på året. Men hvordan ser det ud for store-storebror Camry?

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Toyota Camry Hybrid fik man nogle klare billeder af Toyotas tilgang til luksuriøs transport. Det handler naturligvis om selve kørslen, kørekomfort osv. Men det handler også om en energi ansvarlig adfærd, som indebærer, at selvom man ikke kører en af de allerbilligste biler på markedet, kan man have en god energi-samvittighed.

Energi-rigtig adfærd
Målt på salgs registrerings-statistikkerne har man ikke i Danmark endnu en sådan adfærd, når det gælder de mere luksuøse biler, som køberne af de noget billigere Toyota modeller. Og spørgsmålet er da, om alle, der købet luksuøse biler så alligevel har en god energi-samvittighed? Det skal vi dog ikke grave dybere i, men blot konstatere, at vil man køre energirigtigt, dvs. forbruge mindst mulig energi og forurene mindst muligt for hver kilometer, man kører, er Camry et usædvanlig godt bud.

Bilen er med sine 4,85 meters længde en stor bil. Den er også rummelig, både i kabinen og i bagagerummet. Men indrømmet, den har ingen tophængslet bagklap, og den kan ikke fås som stationcar og det er historisk set et ægte handikap i Danmark. Alligevel har Camry så mange fine egenskaber, at den bør være en overvejelse værd for de, der gerne vil lidt billigt til en luksuøs bil, og som sagt…have energ-isamvittigheden i orden.



235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18" fælge er en del af H3 Executive udstyret og giver affjedringen en vis spændstighed.
Kørslen er behagelig og komfortabel men alligevel med en vis spændstighed, som til dels kan tilskrives de 18"-hjul med lavprofildæk. Drivlinen er så lydløs, at det virkelig er beskedent, hvad man hører til motorlyden, som allievel lever lidt sit eget liv, fordi den til stadighed optimerer kraftforsyningen ved hjælp af e-CVT gearkassen. Læs mere om hvordan Camry kører - og hvorfor - i reportagen fra det første internationale prøvekørsler >>>

Lavt prissat
Den billigste Camry er prissat til 380.000 kroner. Beskatningsprisen, for dem, der kan bruge det til noget, er beskedne 330.000 kroner. Og begge dele inkluderer den selvopladende hybridteknologi, pakket ind i en 218 hestes 4-cylindret hybridmotor, og automatgear. Den prøvekørte bil kostede 70.000 kroner oveni. Det handlede alene om udstyr, for helt grundliggende for Toyota Camry i Danmark er, at der er ingen alternative drivliner at vælge imellem.

Men man behøver nu ikke flygte væk, blot fordi man ikke kan vælge en alternativ drivline. For Camry drivlinen er skabt med omhu og omtanke.

Selvopladende hybrid
For det første har Toyota til Camry fravalgt plug-in hybrid-teknologien. Det er ud fra devisen om, at det stiller ganske særlige krav at kunne køre energioptimalt med en plug-in hybrid. Kan man ikke til fulde udnytte de billige elektriske kilometer, man i en plug-in kan hente ud af stikkontakten, kan energiforbruget – herunder såvel omkostninger som forureningsniveau – meget hurtigt blive for stort.

I en opladningshybrid tilbageleverer bilen tilstrækkelig meget energi ved deceleration til at det mere end opvejer forbruget ved acceleration og jævn hastighed. Resultat: 18,2 WLT kilometer/liter (18,9 km/l på mindre hjul). Det er faktisk ganske godt i en stor bil med 218 hk til rådighed – mange af konkurrenterne klarer kun omkring 13-14 km/l med tilsvarende mængde kræfter. Elmotoren står da også for sin del af opgaven. Den er i sig selv god for op til 118 hk, mens benzinmotoren kan præstere 177 hk.

Optimal udnyttelse af potentialet
De 218 hk skyldes fortrinsvis, at topeffekten ikke leveres samtidig, men måske især at konfigurationen bruges til at optimere kraftforsyningen, så elmotoren gør størstedelen af arbejdet, når det er optimalt, mens benzinmotoren tilsvarende gør det, når det bedst kan betale sig.

100 km/t klares på 8,3 sekunder og topfarten er begrænset til 180 km/t. Men det rækker vel for de fleste, som ikke nødvendigvis ønsker et fartpotentiale som alligevel sjældent vil komme til udfoldelse, selv på en langtur gennem Tyskland.

Litium fravalgt i Camry
Og så har Toyota til Camry fravalgt litium-ion batterier til fordel for det gennemprøvede system med nikkel-metal batterier. Det giver en stor forsyningssikkerhed for Toyota på længere sigt, og det reducerer forbruget af litium samt de øvrige kostbare metaller, som ikke er en uendelig ressource her på jorden. De burde medvirke markant til at have en god energi -samvittighed.

Og så var der jo lige det med udstyret, for udover den luksus, at have god samvittighed, også når det gælder bilkørsel, inkluderer H3 Executive udstyret fx elektrisk indstillelige forsæde og ratstamme, lædersæder i hele kabinen, 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 8” Toyota Touch med navigation, Fuld LED, trådløs opladning af mobiltelefonen, bakkamera, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot og aktiv vognbane assistent.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Miljørigtig adfærd er nutidens luksus >>>

Klassisk elegance og avanceret teknik >>>

Meningsfuld sikkerhed og relevant udstyr >>>

Vi har også prøvekørt den nye Toyota Camry Hybrid i forbindelse med de første internationale testkørsler på ondulerende og rå landevej i Kroatien. Se videoen i Fuld HD.




Model:

Toyota Camry 2,5 VVT-i HYBRID H3 Executive

Listepris:

Kr. 449.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 ltr. benzinmotor u. turbo. 177 hk. 221 Nm/3600-5200 omdr./min. Permanent synkron el-motor, 118 hk, 202 Nm. Systemeffekt: 218 hk. e-CVT automatgear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,3 sek./ 180 km/t/ 18,2 km/l, 127 g/km.

Hjul:

235/45-18

Længde:

4,89 m

Frihøjde:

14,5 cm

Bagagerum:

524 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. El-betjent multijusterbart rat. 2-zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare forsøder. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 8” touch screen. Bakkamera. Navigation. Trådløs opladning af mobiltelefon. 3 års garanti.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt