| Den nye Toyota Camry kan ikke 
							styre selv, men det er der jo dybest set heller 
							ingen af konkurrenterne, der kan. Toyota har ikke 
							forsøgt, at sætte dagsordenen for selvstyrende 
							biler, men en velfungerende aktiv vognbaneassistent 
							og adaptiv fartpilot er standard på alle 
							udstyrsniveauer. Og selv i den allerbilligste udgave 
							til 380.000 kroner er udstyret relevant og giver god 
							mening.   Toyota kalder deres 
							sikkerhedsudstyr for ”Toyota Safety Sense” og det 
							inkluderer foruden vognbaneassistenten og 
							fartpiloten bl.a. en aktiv nødbremse, der fungerer 
							helt op til topfarten på 180 km/t, hvad angår risiko 
							for kollision. Systemet kan også registrere 
							fodgængere ved hastigheder op til 80 km/t og hvis 
							ikke føreren reagerer tilstrækkelig hurtigt på både 
							lyd og visuelle signaler, bremses bilen automatisk ned.   
							Aktiv 
							nødbremse Det giver god mening, ikke at 
							bremse længere ned i fart. På en motorvej ved 
							topfart vil yderligere nedbremsning i sig selv kunne 
							skabe en katastrofesituation. Føreren hjælpes som 
							sådan i startfasen af katastrofeopbremsningen og 
							skal siden selv tage over og yde det nødvendige for 
							at undgå en ulykke. Hvis fodgængere passerer ud 
							foran bilen, når den kører hurtigere end 80 km/t 
							(hvilket typisk vil være på en landevej med trafik i 
							begge retninger), er risikoen for, at forvolde mere 
							skade end gavn ved uventet nedbremsning fra højere 
							hastighed også uforholdsmæssig stor.   
							
							Skiltegenkendelse Skiltegenkendelse er også 
							meningsfyldt, fordi især hastighedstavler ved 
							indkørsel til tættere beboede områder kan overses. 
							Og i praksis vil det kunne forhindre mange 
							fartbøder. På veje som i Kroatien, hvor de første 
							internationale prøvekørsler af den europæiske udgave 
							af den nye Toyota Camry fandt sted, er man dog 
							præcis som mange andre steder i Sydeuropa meget god 
							til at opsætte fartgrænser og meget dårlig til at 
							ophæve dem igen. Det kan systemet ikke håndtere.   
							LED 
							forlygter og andet udstyr Automatisk nedblænding er 
							standard, men man kunne ønske sig segment opdelte 
							LED forlygter, som alt andet lige giver bedre lys i 
							mørke og kan reagere hurtigere end især opblændingen 
							typisk gør i en Fuld LED forlygte. Vi havde ikke 
							anledning til at afprøve lyset ved prøvekørslerne i 
							Kroatien.   Allerede basisudstyret på det 
							danske marked, ”H2”, er udmærket og inkluderer 
							foruden Toyota Safety Sense bl.a. 17” alufælge, 7” 
							berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, el-sideruder, LED 
							nærlys, mørktonede ruder bag, p-sensorer for og bag, 
							nøglefri betjening, sædevarme og DAB+ radio. Men 
							nakkestøtterne på bagsædet kan IKKE justeres.   H3 indeholder desuden 
							el-justerbare forsæder, justerbare nakkestøtter på 
							bagsædet, og læderindtræk. Executive udgaven af H3 
							har desuden 18” alufælge, 8” skærm, 
							blindvinkel-assistent, elektrisk justerbar 
							ratstamme, trådløs opladning af smarttelefon og 
							vandafvisende sidespejle. Rear Cross Traffic alert 
							registrerer krydsende biler i den blinde vinkel bag 
							Camry’en – også et plus. 
 
							 
 H4 har 3-zone klimaanlæg. 10” 
							Head-up display i farver (fungerer fremragende og er 
							meget let læseligt), armlæn med touch panel på 
							bagsædet (gør oplevelsen på bagsædet ekstra 
							eksklusiv), elektrisk justerbare BAGsæder, elektrisk 
							solgardin i bagruden og et fremragende JBL lydanlæg.   Det hele er pakket godt ind i 
							et moderne kabinedesign, hvor især den skulpturelle 
							midterkonsol fortil er iøjefaldende og efter 
							undertegnedes mening elegant. Men smag og behag er 
							som bekendt forskellig. Link til 
							importøren
 
 
							
							 
							  
							  |