Den nye Toyota Camry kan ikke
styre selv, men det er der jo dybest set heller
ingen af konkurrenterne, der kan. Toyota har ikke
forsøgt, at sætte dagsordenen for selvstyrende
biler, men en velfungerende aktiv vognbaneassistent
og adaptiv fartpilot er standard på alle
udstyrsniveauer. Og selv i den allerbilligste udgave
til 380.000 kroner er udstyret relevant og giver god
mening.
Toyota kalder deres
sikkerhedsudstyr for ”Toyota Safety Sense” og det
inkluderer foruden vognbaneassistenten og
fartpiloten bl.a. en aktiv nødbremse, der fungerer
helt op til topfarten på 180 km/t, hvad angår risiko
for kollision. Systemet kan også registrere
fodgængere ved hastigheder op til 80 km/t og hvis
ikke føreren reagerer tilstrækkelig hurtigt på både
lyd og visuelle signaler, bremses bilen automatisk ned.
Aktiv
nødbremse
Det giver god mening, ikke at
bremse længere ned i fart. På en motorvej ved
topfart vil yderligere nedbremsning i sig selv kunne
skabe en katastrofesituation. Føreren hjælpes som
sådan i startfasen af katastrofeopbremsningen og
skal siden selv tage over og yde det nødvendige for
at undgå en ulykke. Hvis fodgængere passerer ud
foran bilen, når den kører hurtigere end 80 km/t
(hvilket typisk vil være på en landevej med trafik i
begge retninger), er risikoen for, at forvolde mere
skade end gavn ved uventet nedbremsning fra højere
hastighed også uforholdsmæssig stor.
Skiltegenkendelse
Skiltegenkendelse er også
meningsfyldt, fordi især hastighedstavler ved
indkørsel til tættere beboede områder kan overses.
Og i praksis vil det kunne forhindre mange
fartbøder. På veje som i Kroatien, hvor de første
internationale prøvekørsler af den europæiske udgave
af den nye Toyota Camry fandt sted, er man dog
præcis som mange andre steder i Sydeuropa meget god
til at opsætte fartgrænser og meget dårlig til at
ophæve dem igen. Det kan systemet ikke håndtere.
LED
forlygter og andet udstyr
Automatisk nedblænding er
standard, men man kunne ønske sig segment opdelte
LED forlygter, som alt andet lige giver bedre lys i
mørke og kan reagere hurtigere end især opblændingen
typisk gør i en Fuld LED forlygte. Vi havde ikke
anledning til at afprøve lyset ved prøvekørslerne i
Kroatien.
Allerede basisudstyret på det
danske marked, ”H2”, er udmærket og inkluderer
foruden Toyota Safety Sense bl.a. 17” alufælge, 7”
berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, el-sideruder, LED
nærlys, mørktonede ruder bag, p-sensorer for og bag,
nøglefri betjening, sædevarme og DAB+ radio. Men
nakkestøtterne på bagsædet kan IKKE justeres.
H3 indeholder desuden
el-justerbare forsæder, justerbare nakkestøtter på
bagsædet, og læderindtræk. Executive udgaven af H3
har desuden 18” alufælge, 8” skærm,
blindvinkel-assistent, elektrisk justerbar
ratstamme, trådløs opladning af smarttelefon og
vandafvisende sidespejle. Rear Cross Traffic alert
registrerer krydsende biler i den blinde vinkel bag
Camry’en – også et plus.
H4 har 3-zone klimaanlæg. 10”
Head-up display i farver (fungerer fremragende og er
meget let læseligt), armlæn med touch panel på
bagsædet (gør oplevelsen på bagsædet ekstra
eksklusiv), elektrisk justerbare BAGsæder, elektrisk
solgardin i bagruden og et fremragende JBL lydanlæg.
Det hele er pakket godt ind i
et moderne kabinedesign, hvor især den skulpturelle
midterkonsol fortil er iøjefaldende og efter
undertegnedes mening elegant. Men smag og behag er
som bekendt forskellig.
Link til
importøren
|