Den nye europæiske udgave af
Toyotas store mellemklassebil, Toyota Camry, banker
på til premium segmentet og har en særlig appeal til
miljørigtige firmabilister. Den byder på det
allermeste af det, man kan begære i en moderne
luksusbil, hvor mulighed for at udvise miljørigtig
attitude, at have en grøn profil, samtidig med at
man bliver komfortabelt transporteret, måske er den
allerstørste nutidige luksus.
Den nye Camry lander hos de
danske forhandlere sidst i maj måned, og her gør en
særdeles attraktiv pris den særlig interessant.
380.000 kroner koster den billigste udstyrsversion
(H2), og for 400.000 får man et temmelig omfattende
udstyr (H3). Skal bilen bruges i firma-sammenhæng,
som Toyota satser meget på, er endnu mere attraktive
beskatningspriser bemærkelsesværdige. Her kan man
nøjes med, at blive beskattet af 330.000 kroner, og
vælger man H3 Executive udgaven, stiger
beskatningsgrundlaget med beskedne 20.000 kroner.
Europæerne
sværger til hybrid
Den største begrænsning er
”på papiret”, at Camry kun kan anskaffes med en
enkelt drivline og ikke som de typiske premium
bilmodeller tilbyder valget mellem en vifte af
motorvarianter. Det er til gengæld den vigtigste
grund til, at bilen overhovedet kommer til Europa.
Den har eksisteret på en række andre markeder i
halvandet år og dér kan den også købes med andre
drivliner. Men med en europæisk tilpasning af
undervognen og den effektive 218 hestes
hybriddrivline er Toyota sikker på, at det er denne
version, europæerne til enhver tid vil foretrække.
Derfor er der ingen grund til, at tilbyde de andre.
Egentlig ret logisk og ret beset er det vel også en
grund til, at den kan prissættes så attraktivt.
Om det så er nok til, at opnå
den samme dominerende position, som Camry har på de
øvrige markeder, vil først tiden vise. Men det er
bemærkelsesværdigt, hvor stor succes, man har derude
i verden. På det vigtige amerikanske marked indtager
Camry førstepladsen i klassen. Den er også nr. 1 i
Asien såvel som Australien, og selv på det kinesiske
marked, hvor japanske virksomheder traditionelt af
historiske og politiske grunde har det svært, og
europæiske bilfirmaer omvendt og i den grad bejler
til bilkøbernes gunst, er bilen nr. 3.
Miljø er
købsfaktor
I Europa forventer man, at
kunne sælge omkring 2.000 Camryer om måneden. Hvor
mange af dem, der skal på danske nummerplader, står
hen i det uvisse. Men netop på grund af
prissætningen, Toyotas kendte og anerkendte høje
kvalitet, men ikke mindst danskernes stadig stigende
miljøbevidsthed i bilvalget, gør den skarp i
konkurrencen i firmabilssegmentet.
Man kunne desuden forestille
sig, at den også ville stå stærkt blandt de private
kunder, hvor Toyota Avensis havde en stærk position.
Og a-pro-pos Avensis, er den naturligvis den anden
store grund til introduktionen af Camry i
Vesteuropa. Toyota ophørte med at producere Avensis
sidste år, og selvom den efterhånden velvoksne
Corolla langt henad vejen var tænkt, at kunne
appellere til traditionelle Avensis købere, efterlod
den et hul, som nu fyldes ud af Camry.
Rummelig og
avanceret
Helt overordnet er der tale
om en næsten 4,90 meter lang bil med masser af
tekniske løsninger, pakket ind i et moderne dynamisk
design, med et stort bagagerum på 524 liter. Motoren
er en selvopladende hybridmotor bestående af en 177
hestes 4 cylindret 2,5 liters benzinmotor og en 88
kW (118 hk) elmotor. Drivlinen er identisk med den,
der også findes i Toyota RAV4, men Camry må ikke
trække en anhænger.
Fartpræstationerne er
udmærket: 100 km/t nås på 8,3 sekunder, behændigt
styret af den avancerede computerteknologi, der
bl.a. muliggør, at en stor del af kørslen foregår på
elektricitet alene. Det officielle WLTP forbrugstal
er 18,9 km/l og det korrelerede såkaldte NEDC2 tal
er 23,3 km/l.
Vandfaldet i KrKA floden i
Kroatien er et af de steder, miljørigtig adfærd vil
kunne medvirke til at bevare. Det er i sig selv en
luksus at kunne få mulighed for det.
|