- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Swift 1,2

Hybrid Executive


Mini-cruiser med miljø-fornuft


Af Søren Clauding – 17. december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I præcis skrivende stund er den danske regering i færd med at indføre bilafgifter, der i den grad rammer socialt skævt. Uden at skulle politisere meget mere, for denne artikel handler trods alt om en biltest, skal det dog fastslås, at når regeringen 18. december fremlægger deres forslag til nye bilafgifter, og hvis lovgivningen vedtages, straffes i høj grad de ikke alt for velbjergede danskere, der bor i byerne, hvis de også vil køre miljørigtigt. Vi har dog en naiv tro på, at det ikke præcis var, hvad netop den siddende regering ønskede med deres lovgivning.

 

Testbilen i disse spalter er et glimrende eksempel på den noget aparte lovgivning. Der er tale om en Suzuki Swift med en 1,2 liters hybridmotor. Den koster i skrivende stund 170.000 kroner. Hvis lovgivningen vedtages, belægges den med 7.200 kroner i afgift, har den danske importør beregnet.

 

For nu at blive i Suzuki universet, så er fabrikkens lille terrængående Jimny den model, der kører kortest på literen. Den falder omvendt 10.000 kroner i afgift, fordi den fremover ikke i nævneværdigt omfang belægges strafafgift for høj CO2 udledning. Swiften kører 20,4 km/l. Jimny kører 12,7 km/l. Det var i sig selv ét skridt frem med den hidtidige lovgivning, hvor man præmierede lav CO2 udledning, men to tilbage med den nye lov, der stille mere forurenende biler bedre.

 

Byboere kan ikke lade op

Hvordan rammer det så skævt? Jo, de fleste byboere bor i etageejendomme. De allerfærreste har mulighed for, at anskaffe en elbil eller en plug-in hybrid, fordi det ikke er muligt, at lade den op. Deres mulighed for at bidrage til et forbedret miljø, er at køre lavt forurenende biler som fx selvopladende hybridbiler eller andre småbiler. De helt små biler som fx Toyota Aygo, der kører 20,8 km/l, pålægges også en afgiftsstigning på 10.000 kroner.

 

De små vævre og ideelle bybiler med lavt benzinforbrug stiger dermed i pris, alt imens deres ikke så økonomiske og noget større (bortset fra Jimny) sidestykker falder i pris. De ikke så økonomiske biler er nemlig billigere at producere og fordi afgiften fremover i højere grad er værdibaseret end den hidtidige, falder de i pris.

 

Meget bil for pengene

Tilbage til Suzuki’en. Med en pris på 170.000 kroner for en velbestykket Exclusive vil man som bilkunde ikke desto mindre være godt kørende. Den kan med samme teknik også købes til blot 146.000 kroner, hvis man vil give køb på udstyret. Efter 18. december stiger de begge 7.200 kroner. Det er måske isoleret betragtet ikke så meget, men for de, der ikke hører til samfundets mest velbeslåede, er 7.200 kroner også en slags penge.

 

Når det så er sagt, er det en fin og harmonisk bil, Suzuki har skabt. For at få den gode benzinøkonomi ud af det, har man udviklet på hybridteknologien, på samme må de som med Suzuki Ignis, som vi prøvede for nylig (læs om Suzuki Ignis hér >>>). Det er selvsamme drivline, 83 hk, 107 Nm og en lille elmotor på 3 hestekræfter.



Stor trækkraft

Swift’en skal bruge 13,1 sekund på at nå 100 km/t, den kan køre 180 km/t på toppen og må trække en anhænger på 1000 kg. Det sidste er bemærkelsesværdigt, fordi Swiften i sig selv vejer under 1000 kg. Den er i øvrigt 3,84 meter lang og har et bagagerum på 265 liter, der kan øges til 947 liter.

 

Som det forhåbentlig kan fornemmes af on-board videoen her på siden, er Swift Hybrid en glimrende cruiser. Hvis man vil have mere fart, kan Suzuki tilbyde en Sports version, der langt henad vejen er en ganske anden bil. Den ser anderledes ud og den kører også anderledes (læs om Suzuki Swift Sport hér >>>).

 

Flot udstyr

Den almindelige Swift kører også godt, men nogen racerbil er den ikke. Den har til gengæld masser af meget fint udstyr, som gør et cruise til en fornøjelse. Standard på ALLE Swifter, altså også dem til snart tidligere 145.000 kroner, er Fuld LED, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, aircondition, el-sidespejle med varme, læderrat, Isofix beslag og meget andet.



I den prøvekørte Exclusive version er aircondition erstattet af klimaanlæg, den har nøglefri betjening, navigation, elruder for og bag, multijusterbart rat, 16” alufælge med 185/55-16 dæk, skiltegenkendelse, p-sensorer, vognbaneassistent, p-sensorer bag, bakkamera, sædevarme foran og meget andet.



Hybrid på flere måder

Præcis som i Ignis har man glæde af hybrid systemet til andet end et vist boost af benzinmotoren. Eksempelvis spares der benzin ved at motoren slukkes, når bilen sættes i frigear og koblingen slippes ved hastigheder under 13 km/t. Og siden genstarter elmotoren benzinmotoren, når der er brug for det, også selvom bilen ikke holder helt stille.



Og glem så ikke, hvis der sammenlignes med benzinøkonomi på ældre Swift’er, at målemetoden i mellemtiden er skiftet ud, og det nu er den ret virkelighedsnære WLTP målemetode, der er gældende. Så en Swift, der for et par år siden så ud til at køre ligeså langt på literen som den nye Hybrid, gjorde det altså ikke i praksis. Forbedringen er i nabolaget af 15-20 procent. Og så er det i øvrigt let, hvis man gør sig blot en smule umage, at køre længere på literen end de nævnte 20,4 km.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs mere:
Suzuki Ignis med samme hybridmotor hér >>>
Videotest: Suzuki Swift Hybrid
Mindre effekt, bedre benzinøkonomi men samme fine køreegenskaber. Vi har taget et cruise op ad Strandvejen i København i den nye hybrid-udgave af Suzukis lille succesmodel. Fuld HD.




Model:

Suzuki Swift 1,2 Hybrid Executive 5 M/T

Listepris:

Kr. 169.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. benzinmotor. 83 hk. 107 Nm/2800 omdr./min. Elmotor, 3 hk, 50 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning, WLTP:

13,1 sek./ 180 km/t/ 20,4 km/l / 111 g/km

Længde:

3,84 m

Bagagerum:

265-947 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. Fuld LED med aut. fjernlys. 6 airbags. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. Navigation. Bakkamera.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt